سه شنبه 17 دی 1392 - 0:46

به نام خصوصی سازی ولی به کام فرصت طلبان اقتصادی

امین عباسی

امین عباسی – همه ما به خوبی می دانیم که موضوع قانون و عمل به آن از دغدغه های  بیشتر روشنفکران در سراسر جهان بوده و در کشور ما نیز هموراه از سوی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همگان را به رعایت این امر توصیه می فرمودند. با این وجود در حوزه های قضاوت، قانونگذاری و اجرا، بعضا قصوری مشاهده می گردد که زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران که پرچم درا مردمسالاری دینی و عدالت محوری مد نظر امام علی (ع) بود، نمی باشد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ماحصل خون هزاران شهید را همه ما به منزله میثاق ملی پذیرفته ایم، لذا تخطی و انحراف از این میثاق نامه و اساسنامه قابل بخشش نبوده و انحراف عمدی از آن به منزله خیانت به خون شهیدان است.

اجرای بی کم و کاست قانون اساسی عموما، و اجرای دقیق و بدون تنازل فصل سوم قانون اساسی که در مورد حقوق ملت و فصل چهارم قانون اساسی که امور اقتصادی و مالی را شامل می شود خصوصا، از موضوعاتی است که مورد توجه فعالین عرصه های اجتماعی سیاسی  و فعالین  دانشجویی بوده و به جد خواهان عمل به آن از طرف مسئولین و سران قوا بوده و هستند. البته این بدان معنا نیست که مسئولین به قانون عمل نمی کنند بلکه در مواردی قصوری عمدی یا سهوی صورت می پذیرد ، با طرح این موضوع، حساسیت ویژه و گشودن فصل جدیدی از نگاه به قانون گرایی را باید نصب العین قرار داد و فصل الخطاب بودن قانون را نهادینه کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، توصیه و پیگیری رهبری و دیگر فعالین اجتماعی سیاسی و همچنین فعالین دانشجویی به قانون گرایی و رعایت قانون و تمکین به آن از طرف کاندیداهای محترم که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز نگردید ” که به عنوان مصداق بارز آیت الله هاشمی رفسنجانی را می توان اشاره نمود” و مسئولین مربوطه، باعث ایجاد فضایی گردید که در آن، ملت به اراده خود حماسه ای از جنس حماسه آزادی خرمشهر را آفریده با امید به فردای روشن تر کلید دولت را به دولت تذبیر و امید با سکانداری دکتر حسن روحانی سپردند. این تجربه ثابت کرد که هرگاه کارها و مسئولیت ها به مردم محول گردید، آنها به مدد خرد جمعی و روحیه انقلابی خود، از عهده مشکلترین کارها بر آمدند.

لذا  با این تجربه ،از مسئولین محترم انتظار می رود  که در حوزه های دیگر، نظیر اقتصاد نیز مردم را بیشتر سهیم کرده و به آنها اعتماد بیشتر داشته باشند تا خواسته دیگر مقام معظم یعنی حماسه اقتصادی نیز رقم بخورد. نامگذاری سال آتی با نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی رهبری، حساسیت رسیدگی به امور اقتصادی مردم و درک صحیح ایشان از اولویت های جامعه را می رساند. اینگونه به نظر می رسد  یکی از راهکارهایی که می توان بر مشکلات اقتصادی فائق آمد، خصوصی سازی و اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی و تصدیق عرایض پیشینم، واگذاری امور به مردم باشد.

اما متاسفانه آن چیزی که به اسم اجرای اصل 44 و خصوصی سازی، ما شاهد آن هستیم غیر از خواسته رهبری و مردم می باشد. در برخی بخش های کلان اقتصادی تنها به ظاهر واگذاری امور به بخش خصوصی صورت می گیرد و در اصل و در باطن همان نهادهای دولتی و یا وابسته به دولت با دور زدن قانون، دوباره و غیر مستقیم تملک حوزه های تاثیرگذار اقتصادی را در دست گرفته و به اصطلاح، سود ماحصل، از جیبی به جیب دیگر انتقال می یابد که مصداقهایی همانند اختلاس 3 هزار میلیاردی و جریان آقای ” ب ز “و موراد بسیار دیگر که یا رسانه ای نگردیدند و یا اینکه شناسایی نشدند را می توان نمونه بارز دور زدن اصل 44 توسط عده ای که با رانتهای دولتی پولهای هنگفتی از بیت المال را یک شبه به جیب زده و یا در حال به تاراج بردن سرمایه های ملی هستند ..

این عمل در نهایت به نام خصوصی سازی ولی به کام فرصت طلبان اقتصادی بوده و در واقع خصوصی سازی و محول گردیدن اقتصاد به دست مردم نیست که امید است دولت منتخب که کلید تدبیر و امید را به دست گرفته ، با تاکید و حمایت رهبری و همراهی مجلس و همکاری همه جانبه ملت  راهی به جزء راه رفته پیشینیان را پیش گرفته و دغدغه اصلی همه آحاد جامعه که همانا برطرف گردیدن مشکلات اقتصادی می باشد حل گردد، که در چند روز اخیر با دستور ریاست محترم جمهوری و پی گیری معاون اول ایشان یکی از اشخاصی که با بهانه دور زدن تحریمها ” 25 هزار میلیارد تومان دارایی یک جوان 42 ساله بدون داشتن هیچ تخصص و سرمایه اولیه” بود که امید است این روند ادامه داشته باشد.
امین عباسی

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان متحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون

سخنگو و دبیر سیاسی مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور(اتحادیه سوم)

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=84896
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مرضیه دریسی گفت:

    احسنت جناب عباسی امیدوارم که آنچه البته به جایی نرسد فریادست_ رو در این دولت تدبیر و امید نبینیم و صدای عباسی ها کار ساز بشه انشاالله…………

    • امین عباسی گفت:

      سلام
      خانم دریسی گاهی اوقات فریاد و گاهی اوقات سکوت خود می تواند به تنهایی تیشه ای باشد بر ریشه سنگ سیاه قانون گریزی. اینک موقع سکوت نیست چرا که در حال گذر ار پیچ تاریخی هستیم باشد که فریاد من و شما خواب خفتگان در قانونگریزی را آشفته نماید.
      بکوشید و نیکی به بار آورید چو دیدید سرما بهار آورید

  2. سامان کرم نیا گفت:

    قلم بتراشم از هر استخوانم / مرکب گیرم از خون رگانم

    بگیرم کاغذی از پرده دل / نویسم بهر یار مهربانم
    سلام دوست عزیز و گرامی اینشالله به همین روند ادامه پیدا خواهد کرد مشروط بر این که دولت تدبیر و امید با صداهایی همچون صدای حضرت عالی نقاط ضعف رو شناسایی کند و اقدام به رفع آنها کند ، که در همین رابطه مقام معظم رهبری می فرماید باید نقاط ضعف دولت های پیشین را شناسایی و به نقاط قوت تبدیل کرد نیازمند به کلیدی میباشد که دری از در های امید و پیشرفت را بگشاید برای سرافرازی مردم شریف ایران ، که رمز پیدا کردن کلید در قلم شما و امثال شما هست.موفق و بهروز باشید دوست گرامی.

    • امین عباسی گفت:

      سلام سامان جان
      سپاس از لطفتون
      پشمها را باید شست جور دیگر باید دید

  3. رضا محتشم فراهانی گفت:

    سلام خدمت آقای عباسی و همه دوستان عزیز.
    جناب عباسی همانطور که از حضرتعالی انتظار می رفت اینار هم با قلم صریح و روان و در عین حال توام با احترامتون که نشان از شان و منزلت و شخصیت خانوادگی شما را می رساند به موقع و به جا اشاره ای که جهت قانون مداری و قانون گرایی فرمودید اصلی ترین مشکل مملکت ما به شمار میره. اگه زمانی برسه که همه ملت و مسئولین به قانون احترام بذارند و همین قانون اساسی که داریم را اجرا کنیم مطمئنا وضعیت از اینی که هست بهتر خواهد شد. به امید سربلندب فرزندان با نشاط و دلسوز این مرز و بوم همانند آقای عباسی

  4. ملت گفت:

    لایک

  5. احمد موسوی گفت:

    با عرضه سلام و خسته نباشی خدمته دوسته عزیز واقعا لذت بردیم ان شالله موفق و پیروز باشد

  6. شهریار گفت:

    با پیشنهاد آقای عباسی موافقم و از ایشان تشکر می کنم. بر اساس آمارهای رسمی، تقریبا 14 درصد از واگذاری های انجام شده، واقعا به بخش خصوصی واگذار شده و مابقی به دستگاه های “شبه دولتی” واگذار شده اند. در صورتی که خصوصی سازی به نحو صحیحی انجام شود، به یقین شاهد کاهش هزینه ها و ارتقاء بهره وری سیستم ها و افزایش کیفیت محصولات خواهیم بود. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی، شرکت های خصوصی متعددی در زمینه تولید و فروش برق فعالیت دارند و مشتریان به راحتی حق انتخاب دارند. بنابراین، این شرکت ها به طور مداوم در حال کاهش هزینه های تمام شده و افزایش کیفیت محصول خود هستند تا بتوانند در عرصه رقابت باقی بمانند و یا به عنوان نمونه کشور آلمان دارای دهها اپراتور فعال تلفن همراه می باشد و هر اپراتوری که خدمات بهتر و با هزینه کمتری ارائه دهد موفق تر خواهد بود…امیدوارم با کار و تلاش شبانه روزی و بهبود فضای کسب و کار شاهد شکوفایی اقصاد کشورمان باشیم.

  7. امید و تدبیر گفت:

    طیب الله انفسهم
    احسنت به این قلم زیبا و روان. از نوشته های جناب عباسی مشخص هست از نظر سیاسی شخصی اصلاح طلب اصولگرا هستند. چونکه هم طالب اصلاح هستند و به اصولهایی نضیر انقلاب و قانون اساسی و اصول اخلاقی نیز پایبند هستند. به نظر جریان سومی که هم اصلاح طلب هستند و هم اصولگرا در بین جوانان ما در حال افزایش هست ، جای بسی خوشحالی و خورسندی دارد.
    موفق و موید باشی جناب عباسی

    • امین عباسی گفت:

      سلام تدبیر و امید
      به نوعی میشه گفت که در موردبنهد حدس شما صحیح هست این که بنده طالب اصلاح امور هستم و به اصولهایی همچون اصول انقلاب و قانون اساسی و اصول اخلاقی پایبندم . بنده معتقدم که جامعه را نمی توان به دو گروه صلاح طلب و اصولگرا خلاصه نمود. جامعه را سیاه و سفید دیدن به اعتقاد بنده نمیتواند مطلوب باشد زیرا ما در کشوری زندگی میکنیم که به خاطر تکثر اقوام و قومیتها و وجود اقلیتهای متکثر مرزبندی به صورت دوگانه کار عاقلانه ای نیست. میشود اینگونه اظهار داشت که همه انسانها طالب اصلاح امور و بهبود وضعیت موجود و مسائل پیرامون خود هستند و همه انسانها به نوعی به اصولی پایبند هستند پس می شود گفت همه ماها انسانهایی اصلاح طلب اصولگرا و یا اصولگرای اصلاح طلب هستیم.

دیدگاه شما