چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 11:50

به یاد ملاعلی، معلمی که درس شرف می‌داد

یادداشت – پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

ملاعلی علی آریافر از معلمان شناخته شده بویراحمد است.

او دانش آموخته دانشسرا و از شاگردان بهمن بیگی فقید بود.

معلمی که به نظم شهره بود و در نبود ساعت های مدرن امروزی، وقت و ساعت را با دیدن و آمدنش کوک می‌کردند.

ملاعلی معلمی خاص بود، برای او تربیت و پیگیری احوال دانش آموزانش به ساعت های کوتاه مدرسه ختم نمی‌شد، او دلسوزانه و به پاس عهدی که با خدایش و حرفه معلمی اش بسته بود، همچون یک پدر همواره جویای احوال دانش آموزانش بود.

برایش فرقی نمیکرد دانش آموزش حالا در مقاطع بالاتر رفته و مسئولیتی گرفته، آنچنان عهدش با معلمی محکم و ناگسستنی بود که هیچگاه حاضر نمی‌شد تجربیات و نصایح پدرانه اش را از دانش آموزانش دریغ کند.

ساعت های زندگی ملاعلی متفاوت گذشت، به جای توجه به خود و زندگی اش ترجیحش این شد که مردم داری را پیشه کند.

ملاعلی آریافر خوشحالی اش نیز متفاوت با دیگران بود، خبر خوب پیشرفت شاگردانش، فرزندان دوست و آشنا و حتی بهبود شرایط زندگی و علمی احدی که او را نمیشناخت و تنها در صحبت دیگران متوجه آن می‌شد آنچنان ذوق زده اش می‌کرد که گویی خودش به والاترین جایگاه ممکن رسیده است.

اوخیر خواه بود حتی برای کسی که نمیشناخت ، همان مسأله انسانی که امروز در زندگی متمدن تا حدود زیادی در میان ما گم شده است.

ملاعلی در کنار معلومات جا گرفته در کتاب های درسی، شرافت را درس می‌داد ، دانش آموزانش قطعأ روحیه آزادگی‌ او را به یاد دارند، او ثابت قدم بود هم در فکر و اندیشه و هم رفتار و این مردانگی را با رفتارش به دانش آموزانش هم تعلیم می‌داد.

ملاعلی یک معلم از جنس عشق و اُبُهَت بود، معلمی که همدمش تا واپسین لحظات کتاب بود و دانشی که با معرفت صیقل داده شده و با مطالعات مستمر جلا داده بود.

او به مثابه این حدیث از امام علی “که علاقه خاصی هم به او داشت”👈《دارایی و ثروت را هر چقدر انفاق کنند از آن کم می شود، امّا علم و دانش با انفاق و انتقال به دیگران رشد می یابد.》هیچگاه در نشر نصایح و تجربیاتش کم نگذاشت.

و چقدر حیف که بهار باشد و روز معلم ، اما تو نباشی…روحش شاد و نامش جاودان

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=360232
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احمد گفت:

    بنده چندین بار در جلساتی با ایشان مواجهه و بحث داشتم . فارغ از دیدگاه فکری انسانی شریف ، صریح ، مردم دار ، اصالت دوست بویژه اصالت لری و ایرانی ، شجاع و صریح الهجه و با ظرفیتی بود. خدا رحمتش کند و با صالحان درگاهش محشور فرماید.

دیدگاه شما