جمعه 23 تیر 1391 - 21:16

کاش سی سخت در دیروز مانده بود

سایت خبری تحلیلی بویر نیوز/ منصوره جعفریان سی سخت :چند روز قبل در نقد مطلبی که در تارنمای … ذرج شده بود  لازم دانستم مطلبی نوشته و به برخی از افتخارات شهر سی سخت از گذشته تا کنون اشاره داشته باشم.

گویا گوشه هایی از نوشتار خوشانید برخی از دوستان نبوده و توهین به مارگون و مردمش دانسته اند. در حالی که چنین قصدی از بیان آن مطالب در متن نبوده است. پیشرفت استان برای من مهم است چه مارگون باشد چه سی سخت و چه جاهای دیگر. هیچ کس از اینکه در یک استان توسعه یافته با شرایط اقتصادی خوب زندگی کند احساس نارضایتی نمی کند. امیدوارم به همین زودی شاهد بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در تمام نقاط استان باشیم.

اگر خاطری را آزرده ام پوزش می طلبم اما گاهی برای یادآوری یک مهم نیاز به بازگویی برخی مطالب است. سی سخت یا بهتر بگویم شهر توریستی سی سخت را در نوشتار پیشین تا جایی که در توان داشتم و قلم یاری می داد شناساندم و خود دوستان بهتر از من این شهر را می شناسند.

در ادامه سخن لازم می دانم که مواردی را نوشته و سخنم را به پایان برسانم.

سی سخت به عنوان یکی از شهرهای گردشگری ایران و استان چند سالیست که بر سر زبان ها افتاده و آوازه اش  در جهان پیچیده و همه ساله شاهد حضور گردشگران بسیاری از ایران و کشورهایی همچون آلمان فرانسه هلند و غیره است.

به نظر می رسد آن روز که عده ای تصمیم گرفتند سی سخت مرکز شهرستان دنا باشد نمی دانستند که مرکز شهرستان شدن برای یک شهر توریستی نه جایگاهی خوب که موجب زیان های بسیاری از جمله در زمینه ی  فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. شهری که فرهنگ دست نخورده اش زبانزد بود و طبیعت بکرش آشنا اما امروز به شهری تبدیل شده که اگر چه گردشگری پذیر است اما آهسته آهسته ناهنجاری های فرهنگی را شاهد می باشد.

ساختمان های اداری که ساخته شد و مهاجرتی که از همه جای استان به این شهر صورت گرفت چندان چهره ی زیبایی را به این شهر نبخشید. زمین هایی که می توانست جایگاهی برای ساخت مسکن برای مردم سی سخت باشد به دولت فروخته و ساختمانهای اداری در آنجا بنا شد.

شلوغی  که تا دیروز آرامشش یکی از دلخوشی های مردم این شهر بود امروز چنان به بحث محافل خانوادگی تبدیل شده که گویا خسته از این هجوم سنگین به شهرشان هستند. این روزها دیگر چهره ها برایمان آشنا نیست و گویا خود نیز غریبه ایم.

در  جامعه شناسی  خوانده ایم که مهاجرت افراد غیر بومی به یک منطقه عواقب ناخوشانیدی از جمله ناهنجاریهای فرهنگی را به دنبال دارد و در دراز مدت فرهنگ و اجتماع محیط دستخوش نا ملایماتی می شود. و این همان اتفاقی است که  این روزها در سی سخت شاهد آن هستیم.

مرکز شهرستان شدن از سویی و از دیگر سو ورود دانشگاه پیام نور به این شهر یکی دیگر از نارضایتی اغلب مردم این شهر است. سال ها قبل شنیده بودیم جایی که دانشجو وارد شود کم کم امنیت اجتماعی و هنجارهایش تغییر می کند و امروز در سی سخت به روشنی می توان این تلخی را حس کرد. این سخن نه دیدگاه شخصی من که به اعتقاد بسیاری از جوانان و مادران و پدران همشهری است.

کاش آن روز که سی سخت مرکز شهرستان شد و دانشگاه پیام نور گشایش یافت سخن دلسوزان شنیده می شد و امروز شاهد نگرانی های مردان و زنان این دیار برای آینده ی فرزندانشان در گره خوردن با فرهنگ های دیگر نبودیم.

 آیا به این مسئله اندیشیده اند که آب رفته را نمی توان به جوی برگرداند؟ کاش به نام پیشرفت شهرستان دنایی نبود کاش دانشگاهی نبود. کاش و هزاران کاش دیگر که امروز بیانش دیگر هیچ سودی ندارد. سی سخت در دیروز گم شد و امروز کمتر فردای دیروزی اش را چشم انتظار است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=6947
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علي گفت:

    ملغع6.يقاتقثتسلاتغيغ6ديققذاطفثثي4غئغفتبل

  2. سیسخت... گفت:

    با تشکر از شما خانم جعفریان.اما کاش سیسخت نه در دیروز بود ونه در امروز.تنها مشکلی که سیسخت داره اینکه مردمش در حق هم دیگه حسود هستن واین باعث شده که هر سیسختی که بخواد به شهر خودش خدمت کنه متاسفانه نتونه واین سبب میشه که افرادی اداره سیسخت رو بر عهده بگیرن که غیر بومی هستندودلسوز سیسخت نیستن واین تنها دلیل نابودی سیسخته….متاسفانه

  3. ازنگاه خارج به بهارازسيسخت ميگه گفت:

    هرچند سيسخت ياد اورونماد مردان بزرگي است كه بواسطه نام انها وجوديت پيدا كرده وجاي هيچ ترديدي نيست اما بااضهار نظرشمابه عنوان شهروند سيسختي جاي بسي تامل وتاسف دارد كه عامه مردم را امي پنداشته وخود را متمدن.اگر تمدن و فرهنگي دركاراست لزوماشمارهرو ان نبوده ايدپس توصيه ميكنم شخصيت وطرزفكر خودتونو ارتقا دهيد ا

  4. يك سي سختي گفت:

    با عرض سلام و ادب
    خانم جعفريان مگر شما وكيل مردم شهر سي سخت هستيد كه هر روز و هر روزه داريد با انتشار چنين مقالاتي كه از هر لحاظ بوي تعصب بي جا و بي پايه و اساس را ميدهد منتشر ميكنيد و ذهن هم استاني هايمان رانسبت به سي سخت از قبل زودرنجتر ميكنيد شما كه ميگيد سي سخت شلوغ شده است اي كاش شلوغ نميشد چرا انتظار داريد كه مردم اين شهر بتوانند از لحاظ اقتصادي پيشرفت كنند چرا شما نميايد از اين همه زمين خواري و پارتي بازي در اين شهر صحبت كنيد شما كه هميشه دم از فرهنگ بالاي اين شهر ميزنيد چرا از اين ميترسيد كه با ايجاد دانشگاه فرهنگ ما عوض شود مگر شهري مثل اصفهان با ايجاد دانشگاه فرهنگش را تغيير يافته ديد يا دچار افت فرهنگي شد اين بستگي به خود ما دارد كه داريم روز به روز به سمت عقب پسرفت ميكنيم و از هر لحاظي جوانان خود رو سرخورده تر و مأيوستر از قبل ميكنيم

  5. نیک بخت گفت:

    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟؟؟ سیسخت با مردمش از لحاظ فرهنگی 200سال از خیلی جاها… جلوتر است.ای کاش قدرتی داشتم تا اجازه ندهم هر بی سر و پایی وارد سیسخت شود،خیلی هائیکه که هنوز دستشویی رفتن هم بلد نیستند…

  6. ژاله سی سختی گفت:

    ممنون از مطالب زیباتون. الحق حرف دل همه مردم همینه ولی متآسفانه آب رفته به جوی بازنمی گردد. جای بسی افسوس دارد.

دیدگاه شما