یکشنبه 3 بهمن 1400 - 13:18

جاده پاتاوه به دهدشت: هم خوب هم بد! | ضعف ها بر طرف نشود قربانی زیاد می دهیم/ روایت خبرنگار بویرنیوز از بازدید جاده ای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد!

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

مقصدمان دهدشت بود، صبح یک روز برفی!

بخاطر خطرات محور یاسوج به سرفاریاب و دهدشت و با استعلام وضعیت جوی و شرایط راه، در نهایت انتخابمان جاده پاتاوه دهدشت شد.

این محور جلو ۲۸ سال پیش کلنگ آن در سفر مقام معظم رهبری به استان زده شد.

در مسیر و در منطقه دمچنار و سرچنار برف می بارید، با سرعت کم می رفتیم تا دچار سانحه نشویم.

جاده خوب بود اما  نمیتوان انتظار یک جاده ترانزیتی از آن داشت، اگرچه به گفته مسئولان در آینده این محور نقش جاده ای ترانزیتی برای اتصال جنوب به مرکز را ایفا می کند اما دیده های ما حاکی است این محور با زیرساخت های فعلی توان عهده دار شدن این ظرفیت را نخواهد داشت.

در بخشی از محور، همان تونلی که در گذشته فیلم های ریزش کوه در یکی از دهانه های آن منتشر شد، جاده دیگری تدارک دیده شده تا عبور و مرور متوقف نشود. جاده باریک بود و خطرناک، دو ماین مخصوصا وقتی ماشین سنگین می آمد باید با احتیاط فراوان از کنار یکدیگر عبور می کردند.

پس از گذر این سربالایی و سراشیبی به محلی رسیدیم که قرار است پل رو گذر از رودخانه زده شود، پل تکمیل به نظر می رسید، در دو نقطه ورودی و خروجی آن سنگ های بزرگ زیر پل ریخته بودند، شاید بخاطر امنیت بیشتر و اطمینان از عملکرد پل به ویژه در ورود و خروج به آن!

اکنون راه عبور از روی سازه خاکی ایجاد شده بر روی رودخانه که تنها یک خودرو امکان عبور از آن دارد مقدور است.

تونل ها فاقد روشنایی بودند، و آسفالت آنها نیز بسیار بد و موج دار بود.

یکی از تونل ها در چند نقطه همچنان آب زیادی از سقفش جاری بود، شاید فیلم های چند روز گذشته یکی از این تونل ها را دیده باشید، همانن فیلمی که نشان می دهد آب با حجم بسیار زیادی در حال ریزش از سقف است!

قطع درخت و بعضی جاها تعرض به باقت طبیعت برای استخراج سنگ(که زیر پل استفاده شده) هم بخشی از دیدنی های ما در این محور بود.

این جاده اما چند نکته دارد: 

باید اقرار کنیم این محور اگر به همین نحو باشد ابداً قابلیت ترانزیتی بودن ندارد، نه عرض جاده و نه استانداردهای ایجاد شده در حد یک جاده ترانزیتی نیست.

افتتاح این پروژه با کیفیت قابل قبول و رفع ایراداتی که هست در سال 1400 انجام نخواهد شد.

نشت آب از تونل ها حتما باید بررسی و مرتفع شود، روشنایی و آسفالت تونل ها نیز باید به سرانجام برسد.

نقاط حادثه‌خیز باید ایمن و استاندار شوند چراکه شلوغ شود و پیش بینی تردد گسترده نشود تلفات زیاد خواهیم داد.

این جاده مسیر را بسیار کوتاه تر میکند ، قطعاً بخاطر صرفه جویی در زمان هم شده بسیاری از مردم در آینده این مسیر را انتخاب خواهند کرد، باید اقرار کنیم کار بزرگی برای استان بوده و باید به متولیان آن خسته نباشید گفت، اما انتظار میرود با نگاه فنی و کارشناسی دلسوزانه، به رفع ایرادات و نواقص آن پرداخت و افتتاح نهایی آن را موکول به رفع همه اشکالات کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=345937
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما