سه شنبه 30 تیر 1394 - 1:09

چه سرنوشتی در انتظار کوه گل سیسخت (عروس زاگرس) خواهد بود؟!

منطقه مورد نظر در ضلع شمالی مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد با وسعتی بیش از ۲۸ هزار هکتار قرار دارد و طی مصوبه شماره 208 مورخ 25/7/1380 شورای‌عالی حفاظت محیط زیست کشور تصویب و جهت حفاظت به این استان ابلاغ شده است.

گروه فرهنگی – به جرات میتوان گفت که شهر توریستی سی سخت جزء محدود شهرهایی است که صنعت اکوتوریسم را براحتی در خود حل کرده، حضور همه ساله گردشگران داخلی وخارجی  بخاطر آب وهوای تازه، طبیعتی زیبا و بکر گواهی بر این موضوع می باشد. یکی از مناطق پرطرفدار این شهر کوه گل به همراه چشمه ها و دریاچه آن می باشد. اما در این روزها باز هم در پی کشمکش های سیاسی و اهداف مختلف ادارات، معلوم نیست سرنوشت کوه گل سیسخت به کدامین سو میرود. طرح ایجاد تله کابین که قرار است از پل کلو شروع شود و بر فراز روستای زیبا و توریستی کوخدان بگذرد تا به کوه گل و ارتفاعات دنا برسد (البته فعلا کاری به کم وکیف کار و مسیر احتمالی نداریم و در مجال این بحث هم نیست) یکسری علامت سوال در ذهن پیش می آید که نهایتا چه سرنوشتی در انتظار کوه گل سیسخت (عروس زاگرس) خواهد بود؟!

3070841_492

به گزارش بویر نیوز، فعالان محیط زیست از واگذاری احتمالی منطقه دنا برای اهداف گردشگری به سازمان میراث فرهنگی ابراز نگرانی کرده‌اند اما مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد اعلام کرده که منطقه حفاظت شده دنای شرقی واگذار نشده است. پیش از این سازمان میراث فرهنگی در واکنش به خبر واگذاری دنا در جوابیه‌ای بار دیگر به دفاع از طرح خود در آشوراده پرداخته بود بی آن که پاسخ روشن و مرتبطی درباره خبر دنا داده باشد.
به هر رو آن گونه که عطا پور شیرزاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد گفته است منطقه حفاظت شده دنای شرقی واگذار نشده و هرگونه بهره‌برداری از مناطق حفاظت شده، نیازمند دریافت مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است.
پور شیرزاد با اشاره به اهمیت و ارزش‌های حفاظتی منطقه دنای شرقی(کوه گل)، تاکید کرده که  توافقی دال بر واگذاری بخشی از منطقه حفاظت شده دنای شرقی به منظور اهداف گردشگری به اداره  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و جابه‌جایی پاسگاه صورت نپذیرفته است .
البته او در سخنان خود به درخواست اداره میراث فرهنگی و گردشگری برای این موضوع اشاره کرده و گفته است: «علی‌رغم درخواست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، با توجه به اهمیت موضوع، قطعا هرگونه بهره‌برداری از مناطق حفاظت شده، منوط به هماهنگی و دریافت مجوز در چارچوب قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست است.»
منطقه مورد نظر در ضلع شمالی مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد با وسعتی بیش از ۲۸ هزار هکتار قرار دارد و طی مصوبه شماره 208 مورخ 25/7/1380 شورای‌عالی حفاظت محیط زیست کشور تصویب و جهت حفاظت به این استان ابلاغ شده است.
این منطقه اقلیمی سرد و مرطوب دارد و کوهستانی است برف‌گیر با یخچال‌های دائمی، رودخانه‌های پر آب و دره‌های عمیق که از تنوع گیاهی و جانوری بسیار خوبی برخوردار است. دنای شرقی از رویشگاه‌های جنگلی زاگرس محسوب می‌شود و محل زیست گونه‌های جانوری همچون بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، کفتار، گرگ، سنجاب ایرانی، گربه جنگلی، سیاه‌گوش،عقاب دو برادر،عقاب طلایی، کبک، کبک دری، هما، قرقی وانواع سارگپه است.
با این حال همه این ویژگی‌ها باعث نشده که این منطقه از آسیب‌ها در امان باشد. آن طور که بهمن ایزدی، رئیس هیات‌مدیره کانون سبز فارس می‌گوید،  در چند سال اخیر به دلیل احداث جاده غیر ضروری تا سرشاخه‌های منابع آب کوه گل، تسهیلات لازم برای تردد و حضور گردشگران غیرمسئول به وجود آمده و موجب شده به رویشگاه‌های گیاهی، زیستگاه جانوران، تالاب‌ها و منابع آب و خاک کوه گل لطمات جبران ناپذیری وارد شود و این زیست‌بوم که از دیرباز به دلیل تنوع گیاهی بسیار خوب توسط بومیان سی سخت و بویراحمد  به  کُه گل (کوه گل) معروف بود، حالا به سرزمینی صیقلی و مکانی برای زباله های پراکنده تبدیل شود که با هجوم و تعرض مستمر گردشگران غیرمسئول و آلوده کردن سرشاخه‌های منابع آب، بهداشت ساکنان  آبادی‌های مجاور دنا را نیز به خطر اندازد.
ایزدی به  توافقاتی که در سال گذشته بین برخی از مسئولان  کهگیلویه و بویراحمد  انجام شده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بر این اساس مقرر شده که جاده دسترسی به مناطق  و ارتفاعات کوه گل توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و تعریض شود و پاسگاه محیط‌بانی کوه گل تخریب و به جای آن ساختمان ها و مستحدثات سازمان گردشگری بنا شود و با عقب‌نشینی سازمان حفاظت محیط زیست از بانک ژنتیک گیاهی و مناطق امن کوه گل به سمت ناحیه بَرِباز در جنوب شرق عملا بخش ارزنده‌ای از مناطق استحفاظی کوه گل در اختیار سازمان میراث فرهنگی به منظور توسعه و تسلط بخش گردشگری قرار گیرد.
مسئولان محلی در حالی برای گسترش گردشگری در منطقه کوه گل دنا توافق کرده‌اند که همین حالا هم به دلیل حضور مخرب گردشگران غیرمسئول این منطقه و ارزش‌های طبیعی آن درحال احتضار است  و در صورت تصرف اراضی آن توسط سازمان میراث فرهنگی، در آینده نزدیک کوه گل دنا به کانون بحرانزای زیست محیطی زاگرس میانی بدل می‌شود.
طی سال‌های اخیر سرزمین سبز دنا و کوه‌های نقره فامش  لطمات و خسارت‌های زیست محیطی بسیاری  را تحمل کرده است. از بین رفتن حدود ۷۰ هزار اصله درخت بلوط کهنسال براثر هجوم پیمانکاران خطوط لوله انتقال گاز به شمال کشور، اقدام به تصرف و تخریب اراضی دلون توسط برخی نهادهای دولتی، ایجاد جاده‌های جدید و تعریض جاده از میان جنگل‌های بلوط زاگرس، تغییر کاربری اراضی، انتقال منابع آب و… از جمله تعرضات به اکوسیستم کم‌نظیر دنا   است که بخش‌هایی از این منطقه را تبدیل به کانون بحرانزای زیست محیطی کرده است. آن‌طور که ایزدی می‌گوید بر اثر آمار موجود بسیاری از جاذبه‌های طبیعی و منابع آب و خاک به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های گردشگری  و با توسعه گردشگری نظام نیافته از بین رفته است چرا که سازمان میراث فرهنگی بدون در نظر گرفتن وضعیت اسفبار پتانسیل‌های گردشگری طبیعی باز هم سعی دارد با دخالت در حوزه‌های سایر سازمان‌های دولتی همچون سازمان حفاظت محیط زیست به دامنه تصرف و تخریبش بیفزاید.
روشن است که واگذاری بانک ژنتیک گیاهی و جانوری منطقه آبخیز کوه گل دنا به حوزه گردشگری، تلخی تصمیمات شتابزده واگذاری جزیره آشوراده را در اذهان تشدید می‌کند. با این حال سازمان میراث فرهنگی در جوابیه‌ای به گزارش پیشین خبرگزاری مهر در این باره تاکید کرده است که هیچ اتفاقی که علیه موازین محیط‌زیست باشد در جزیره آشوراده روی نداده است.
این جوابیه تاکید کرده که موضوع واگذاری جزیره آشوراده بارها از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تکذیب شده است و طرح موضوع با تیتر تکرار سرنوشت آشوراده در دنا هیچ منطقی ندارد. تصمیم دولت برای بهره‌برداری از جزیره آشوراده به منظور گردشگری و تبدیل آن به قطب گردشگری بر اساس تمام قوانین و مقررات ذیربط و ملاحظات زیست‌ محیطی اتخاذ شده و طبیعی است که این تصمیمات قانونی توسط دولت باید به وسیله دستگاه‌های اجرایی مورد توجه و عمل قرار گیرد.این در حالی است که گزارش منتشر شده درباره واگذاری بخشی از منطقه حفاظت شده دنا برای گردشگری است و  سازمان میراث فرهنگی بدون کوچک‌ترین توضیحی درباره این موضوع به تکرار مواضع همیشگی خود درباره جزیره آشوراده پرداخته است. موضوعی که با اشاره خفیف مدیرکل محیط زیست کهکیلویه و بویراحمد به درخواست این سازمان نگران‌کننده‌تر می‌شود، هرچند که همین مدیر هرگونه واگذاری این منطقه برای اهداف گردشگری را رد و تکذیب کرده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=156083
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. گردشگر گفت:

    تله کابین بزنن بهتره
    چون جذب توریسم و گردشگر بیشتری داره

    • دختر سی سخت گفت:

      گردشگری که هنوزفرهنگ درست گردشگری روبلدنیست به چه درد میخوره که تله کابین هم بزنیم اول باید فرهنگش درست بشه

      • ترانه گفت:

        درسته فرهنگ گردشگری گمه اما همش این نیست ما که حودمون یه آشغال تو دستمونه تا 2 ساعت باید بگردیم تا سطل زباله پیدا کنیم مثلا شهروند اینجاییم، حقوق شهروندی مون کو؟،حدا به داد مسافرا برسه

      • مه گفت:

        شهرهای ما برا حودمو آبحوری و سطل زباله نداره چرا فقط از مسافرا ایراد بگیریم یه سوزن به حودمون بزنیم یه جوال دوز به مردم

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    بجای این سرپرست فرمانداری
    یک ادم توانمند بگذارید تا صنعت توریسم را تقویت کند

  3. جانا سخن از زبان ما می گویی گفت:

    مطلب ارزنده ای بود.از بویرنیوز بعید بود که به جای مطالب زرد به موضوعی جدی و اساسی پرداخته.از نویسنده متشکرم

  4. ناشناس گفت:

    جون خوتو دس و سرمو و گریت. توریسم چی چه؟ غیره خرابی چه دارن؟ شهری که یه هتل منش نیسه توریسم سیچنشه. هر چه آدم نشستن ایشا اسمش اینیت توریسیم. خدا لعنت کنه ونه که از اول نوم ای گپ آورد. غیره مکافات قوت نداره.

  5. ناشناس گفت:

    تا زمانی که مسیر خودروها به سوی کوه گل باز باشد منتظر نابودی این طبیعت بکر خواهیم بود لازم است جاده کوه گل برای ورود خودروها بسته شود. متاسفانه عده ای خوشحالند که شهر سیسخت جاذبه هایش را از دست دهد .باید فکری اساسی از طرف مسئولین محلی صورت گیرد.

  6. ناشناس گفت:

    گردش گران تو استان ما فقط و فقط نابودگران طبیعتن.البته بخاطر همین بی اهمیت دادن مقوله محیط زیست و منابع طبیعیه که الان دچار خیلی از بحران ها شدیم.

  7. ناشناس گفت:

    بوبر جان مرسی از این هشدار، دغدغه ما همینه
    اسم شهرستان توریستی ولی زیربنا ها ناقص ، امیدوارم که بحثای دیگرو هم همون مسیر و کم کیفیت و هتل و …. را هم بررسی بفرمایید
    مرسی از مطلبتون

  8. ناشناس گفت:

    استاندار این همه حرف از جذب گردشگر و جذب توریسم دارد و میگه یکی از راههای میشرفت استانه
    چی کاری کرده با تیمش. کارهای کم اهمیت در این ضمینه رخ داده و همچین کارهای اساسی رو زمین مونده

  9. مسافر گفت:

    گردشگر میاد تو سیسخت سرگردونه . این همه توریست ک گردشگر هم که میاد خودشون به علت هوای خوب و مناطق بکر و زیبای سیسخت به همراه ارتفاعات و چشمه ها و رودخانه هاشه نه به علت کارهای زیربنایی مسئولان.

  10. ناشناس گفت:

    اگه مسئولین ما مسئول یودن و کاری میکردند از این همه استعداد در بحث صنعت توریسم و گردشگر به اندازه تمام استان های همجوار و حتی پول نفت پول در میاوردند نه تنها سی سخت بلکه کل استان، سیسخت که جای خود دارد. ای که دستت میرسد کاری بکن، متشکرم بویر نیوز

  11. مهدی گفت:

    این به قول اقایان صنعت توریسم هم مثل بقیه صنایعشونه که بدون اینکه زیرساختی اماده باشه ظهور اون صنعت رو اعلام میکنن.وگرنه توریستی شدن یک شهر نه فقط به اعلام کردنشه.نه بازار مخصوصی نه فرودگاهی نه جشنواره ای نه تسهیلاتی نه تبلیغاتی نه تور گردشگری نه هتلی نه سایتی نه…. .با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمیشه.

  12. ناشناس گفت:

    پیشنهاد میشه درپايان باغای بندون  پارکینگ عمومی احداث بشه وجاده کوه گل بسته شود

  13. مرضیه گفت:

    منکه واقعا دلواپس محیط زیست و منابع طبیعیم. یه شهر خوش آب وهوا داریم که بخاطر بی توجهی و بی خاصیتی مسئولین و نماینده ها داره نابود میشه.جدا از خیلی کم وکاستای شهر و استان از نظر اداری،فرهنگی و… .طبیعتمون داره نابود میشه.اون از رود بشار که قراره روش سد بزنن و معلوم نیس چی سرش بیاد.اینم از مناطق حفاظت شده ومحیط زیست. اوضلع محیط زیست که افتضاحه.ای خدا…چرا مسیولین رسیدگی نمیکنن؟ منکه با هر چیزی که کوچکترین ضربه ای به محیط زیست بزنه و حیات طبیعت رو به مخاطره بندازه مخالفم.واقعا حیف این طبیعت.توریست دیگه چیه؟! خیلیا به اسم گردش یواشکی میرن حیوونای بدبختو زبون بسته رو شکار میکنن.تاسف.

  14. سی سخت گفت:

    ازبویرنیوز تشکرمیکنم وخداقوت

  15. باوی باد گفت:

    حیف که نه مسئولان دلسوز داره نه میهمان نوازی دارند باور کن یک بار برا یه دونه تمشک از رو دیوار نزدیک بود چشمام رو دربيارن؟ 

  16. ناشناس گفت:

    سازمان گرشگری تعطیل است این استان نیاز به یک مدیر قوی دارد اما باند بازی باعث نابودی استان خواهد شد

  17. عدالت گفت:

    مابه هر شهر دیگری وارد میشویم از ما عوارض میگیرند و مهمانان محترمی که به استان وارد میشوند بیش از انکه به ما سود برسانند طبیعت مان را نابود کردند

  18. کوه قلم گفت:

    هزاران هکتارازباغات روستاهای دهنو،سرمور،علی آبادواقبال آبادبه علت آلوده نمودن آبهای کشاورزی منطقه توسط مسافران که ازچشمه های کوه گل سرچشمه میگیرد داردنابودوخشک میگردد ومتأسفانه هیچ کس پاسخگو نیست مسئولین بی مسئولیت فقط یک چیز یادگرفته اندجذب توریسم بدون ایجادزیرساخت واقعا بایدبه حال مدیران جهادکشاورزی که به خواب غفلت فرورفته اندتأسف خورد آذرفرد کشاورزی دنارابربادداده است ودررسانه ها ازمیزان محصولات منطقه حرف میزند بدون اینکه بداندچه بلایی داردسرکشاورزی منطقه می آورند.

  19. ناشناس گفت:

    باید این هفته در تعطیلات مسافرارو میدیدی بعد میگفتین ریر ساخت. آقایون منابع طبیعی کوه گل همینجوری داره از بین میره حالا شما دایه …. شدین . آقایون میراث فرهنگی اگه میخواین کاری کنید دیگه دیر میشه و این دست اون دست نداره یکم سلیقه در بحث گردشگری بکار ببرید نه حیف و میل سرمایه با …

  20. اشتباه بزرگ گفت:

    هدف از رشد صنعت توريسم ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي پايدار است ولي در استان ما متاسفانه عده اي با بيان شعار پايتخت طبيعت بيشترين صدمات و خسارات را بر پيكر طبيعت بكراستان كهگيلويه و بويراحمد خصوصا” شهرستان دنا و بويراحمد وارد نمودند در حالي كه ابتدا بايد به رشد زيرساختهاي صنعت توريسم توجه مي شد بعد به تبليغ مي پرداخت ، منابع طبيعي بكر و دست نخورده سرمايه اي براي نسلهاي آينده است كه با اين نوع استفاده و شعار تخريب كننده پايتخت طبيعت در حال نابودي داعش وار آن هستيم.

  21. ترنگ گفت:

    عروس زاگرس استان ایلامه نه اینجا

  22. شرر گفت:

    امکانات ما برا شهروندهامودن هم نیست چی داریم آبحوری سطل زباله و …

  23. نهال گفت:

    پیام بدون توهین ر. چزا انتشار نمی دین

  24. پرند گفت:

    هرشهری باید اول جقوق شهروند اهالی رو تامین کنه بعد به قکر ساماندهی کارای دیگه ما برای حودمون چه کاری کردیم جای شرب داریم حایی برای ریختن زباله داریم بعدشم مسافرا رو مفصر می دونیم یه حانم با بجه کوچیک یه دستشویی پیدا نمی کنه حاللا چه بر سه برای مسافرا با حلواحلوا کردن که دهن شیرین نمی شه دلمون به گفتن پاینخت طبیعت و عروس زاگرس خوشه که مردم درود لرستان هم میگن ما پایتخت طبیعتیم والبته استان ایلام تو ایران به عروس زاگرس شهرت داره ،البته تمام زاگرس زیبا و دیدنیه و همش تقریبا تو یه مایه است .امیدوارم این نظر منتشر بشه

  25. نرمه گفت:

    پیام ها رو گلچین می کنید و چیزی که باب میلتونه رو منتشر می کنید

  26. ناشناس گفت:

    لطفا تصحیح کنید.کوه گول درست است که به اشتباه به ان کو ه گل میگویند گول یعنی توله خرس کوهی که در ان توله خرس زیاد یافت میشد

  27. گردشگر گفت:

    ماچندروزپیش رفتیم کوه گل خیای خوب بود

دیدگاه شما