چاپ این برگه

چه سرنوشتی در انتظار کوه گل سیسخت (عروس زاگرس) خواهد بود؟!

گروه فرهنگی – به جرات میتوان گفت که شهر توریستی سی سخت جزء محدود شهرهایی است که صنعت اکوتوریسم را براحتی در خود حل کرده، حضور همه ساله گردشگران داخلی وخارجی  بخاطر آب وهوای تازه، طبیعتی زیبا و بکر گواهی بر این موضوع می باشد. یکی از مناطق پرطرفدار این شهر کوه گل به همراه چشمه ها و دریاچه آن می باشد. اما در این روزها باز هم در پی کشمکش های سیاسی و اهداف مختلف ادارات، معلوم نیست سرنوشت کوه گل سیسخت به کدامین سو میرود. طرح ایجاد تله کابین که قرار است از پل کلو شروع شود و بر فراز روستای زیبا و توریستی کوخدان بگذرد تا به کوه گل و ارتفاعات دنا برسد (البته فعلا کاری به کم وکیف کار و مسیر احتمالی نداریم و در مجال این بحث هم نیست) یکسری علامت سوال در ذهن پیش می آید که نهایتا چه سرنوشتی در انتظار کوه گل سیسخت (عروس زاگرس) خواهد بود؟!

3070841_492

به گزارش بویر نیوز، فعالان محیط زیست از واگذاری احتمالی منطقه دنا برای اهداف گردشگری به سازمان میراث فرهنگی ابراز نگرانی کرده‌اند اما مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد اعلام کرده که منطقه حفاظت شده دنای شرقی واگذار نشده است. پیش از این سازمان میراث فرهنگی در واکنش به خبر واگذاری دنا در جوابیه‌ای بار دیگر به دفاع از طرح خود در آشوراده پرداخته بود بی آن که پاسخ روشن و مرتبطی درباره خبر دنا داده باشد.
به هر رو آن گونه که عطا پور شیرزاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد گفته است منطقه حفاظت شده دنای شرقی واگذار نشده و هرگونه بهره‌برداری از مناطق حفاظت شده، نیازمند دریافت مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است.
پور شیرزاد با اشاره به اهمیت و ارزش‌های حفاظتی منطقه دنای شرقی(کوه گل)، تاکید کرده که  توافقی دال بر واگذاری بخشی از منطقه حفاظت شده دنای شرقی به منظور اهداف گردشگری به اداره  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و جابه‌جایی پاسگاه صورت نپذیرفته است .
البته او در سخنان خود به درخواست اداره میراث فرهنگی و گردشگری برای این موضوع اشاره کرده و گفته است: «علی‌رغم درخواست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، با توجه به اهمیت موضوع، قطعا هرگونه بهره‌برداری از مناطق حفاظت شده، منوط به هماهنگی و دریافت مجوز در چارچوب قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست است.»
منطقه مورد نظر در ضلع شمالی مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد با وسعتی بیش از ۲۸ هزار هکتار قرار دارد و طی مصوبه شماره 208 مورخ 25/7/1380 شورای‌عالی حفاظت محیط زیست کشور تصویب و جهت حفاظت به این استان ابلاغ شده است.
این منطقه اقلیمی سرد و مرطوب دارد و کوهستانی است برف‌گیر با یخچال‌های دائمی، رودخانه‌های پر آب و دره‌های عمیق که از تنوع گیاهی و جانوری بسیار خوبی برخوردار است. دنای شرقی از رویشگاه‌های جنگلی زاگرس محسوب می‌شود و محل زیست گونه‌های جانوری همچون بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، کفتار، گرگ، سنجاب ایرانی، گربه جنگلی، سیاه‌گوش،عقاب دو برادر،عقاب طلایی، کبک، کبک دری، هما، قرقی وانواع سارگپه است.
با این حال همه این ویژگی‌ها باعث نشده که این منطقه از آسیب‌ها در امان باشد. آن طور که بهمن ایزدی، رئیس هیات‌مدیره کانون سبز فارس می‌گوید،  در چند سال اخیر به دلیل احداث جاده غیر ضروری تا سرشاخه‌های منابع آب کوه گل، تسهیلات لازم برای تردد و حضور گردشگران غیرمسئول به وجود آمده و موجب شده به رویشگاه‌های گیاهی، زیستگاه جانوران، تالاب‌ها و منابع آب و خاک کوه گل لطمات جبران ناپذیری وارد شود و این زیست‌بوم که از دیرباز به دلیل تنوع گیاهی بسیار خوب توسط بومیان سی سخت و بویراحمد  به  کُه گل (کوه گل) معروف بود، حالا به سرزمینی صیقلی و مکانی برای زباله های پراکنده تبدیل شود که با هجوم و تعرض مستمر گردشگران غیرمسئول و آلوده کردن سرشاخه‌های منابع آب، بهداشت ساکنان  آبادی‌های مجاور دنا را نیز به خطر اندازد.
ایزدی به  توافقاتی که در سال گذشته بین برخی از مسئولان  کهگیلویه و بویراحمد  انجام شده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بر این اساس مقرر شده که جاده دسترسی به مناطق  و ارتفاعات کوه گل توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و تعریض شود و پاسگاه محیط‌بانی کوه گل تخریب و به جای آن ساختمان ها و مستحدثات سازمان گردشگری بنا شود و با عقب‌نشینی سازمان حفاظت محیط زیست از بانک ژنتیک گیاهی و مناطق امن کوه گل به سمت ناحیه بَرِباز در جنوب شرق عملا بخش ارزنده‌ای از مناطق استحفاظی کوه گل در اختیار سازمان میراث فرهنگی به منظور توسعه و تسلط بخش گردشگری قرار گیرد.
مسئولان محلی در حالی برای گسترش گردشگری در منطقه کوه گل دنا توافق کرده‌اند که همین حالا هم به دلیل حضور مخرب گردشگران غیرمسئول این منطقه و ارزش‌های طبیعی آن درحال احتضار است  و در صورت تصرف اراضی آن توسط سازمان میراث فرهنگی، در آینده نزدیک کوه گل دنا به کانون بحرانزای زیست محیطی زاگرس میانی بدل می‌شود.
طی سال‌های اخیر سرزمین سبز دنا و کوه‌های نقره فامش  لطمات و خسارت‌های زیست محیطی بسیاری  را تحمل کرده است. از بین رفتن حدود ۷۰ هزار اصله درخت بلوط کهنسال براثر هجوم پیمانکاران خطوط لوله انتقال گاز به شمال کشور، اقدام به تصرف و تخریب اراضی دلون توسط برخی نهادهای دولتی، ایجاد جاده‌های جدید و تعریض جاده از میان جنگل‌های بلوط زاگرس، تغییر کاربری اراضی، انتقال منابع آب و… از جمله تعرضات به اکوسیستم کم‌نظیر دنا   است که بخش‌هایی از این منطقه را تبدیل به کانون بحرانزای زیست محیطی کرده است. آن‌طور که ایزدی می‌گوید بر اثر آمار موجود بسیاری از جاذبه‌های طبیعی و منابع آب و خاک به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های گردشگری  و با توسعه گردشگری نظام نیافته از بین رفته است چرا که سازمان میراث فرهنگی بدون در نظر گرفتن وضعیت اسفبار پتانسیل‌های گردشگری طبیعی باز هم سعی دارد با دخالت در حوزه‌های سایر سازمان‌های دولتی همچون سازمان حفاظت محیط زیست به دامنه تصرف و تخریبش بیفزاید.
روشن است که واگذاری بانک ژنتیک گیاهی و جانوری منطقه آبخیز کوه گل دنا به حوزه گردشگری، تلخی تصمیمات شتابزده واگذاری جزیره آشوراده را در اذهان تشدید می‌کند. با این حال سازمان میراث فرهنگی در جوابیه‌ای به گزارش پیشین خبرگزاری مهر در این باره تاکید کرده است که هیچ اتفاقی که علیه موازین محیط‌زیست باشد در جزیره آشوراده روی نداده است.
این جوابیه تاکید کرده که موضوع واگذاری جزیره آشوراده بارها از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تکذیب شده است و طرح موضوع با تیتر تکرار سرنوشت آشوراده در دنا هیچ منطقی ندارد. تصمیم دولت برای بهره‌برداری از جزیره آشوراده به منظور گردشگری و تبدیل آن به قطب گردشگری بر اساس تمام قوانین و مقررات ذیربط و ملاحظات زیست‌ محیطی اتخاذ شده و طبیعی است که این تصمیمات قانونی توسط دولت باید به وسیله دستگاه‌های اجرایی مورد توجه و عمل قرار گیرد.این در حالی است که گزارش منتشر شده درباره واگذاری بخشی از منطقه حفاظت شده دنا برای گردشگری است و  سازمان میراث فرهنگی بدون کوچک‌ترین توضیحی درباره این موضوع به تکرار مواضع همیشگی خود درباره جزیره آشوراده پرداخته است. موضوعی که با اشاره خفیف مدیرکل محیط زیست کهکیلویه و بویراحمد به درخواست این سازمان نگران‌کننده‌تر می‌شود، هرچند که همین مدیر هرگونه واگذاری این منطقه برای اهداف گردشگری را رد و تکذیب کرده است.