چهارشنبه 6 فروردین 1393 - 11:50

چشمه بلقیس چرام بهشتی در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

چشمه بلقیس چرام به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی و وجود آب و هوا مطبوع و انواع درختان گوناگون مصداق بهشت گمشده کهگیلویه و بویراحمد است.

خبرگزاری فارس: چشمه بلقیس چرام بهشتی در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

به گزارش بویرنیوز به نقل از فارس، شهرستان چرام در 220 کیلومتری نیمروز باختری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که مناطق بکر گردشگری زیادی از جمله باغ چشمه میشی را شامل می‌شود.

باغ چشمه بلقیس و برج تاریخی مربوط به دوران پس از اسلام است که در فاصله 9 کیلومتری شهرستان چرام واقع شده و این اثر در هفت مهر 1381 با شمارهٔ ثبت 6288 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ چشمه بلقیس در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی در میان تپه ماهورها و کوه‌ها واقع شده است.

این باغ از شمال به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی(باغ عمران) و از شرق به اراضی کشاورزی و کوه‌های همجوار محدود می‌شود.

گفتنی است چندین نهر فصلی و دایمی در این دشت جریان دارد و محصولاتی از جمله گندم، جو و برنج در این منطقه کشت می‌شود.

پوشش گیاهی این باغ شامل اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو و دارای درختان متنوع میوه‎ای چون گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج، نخل و … می‌باشد.

آبیاری این باغ از طریق آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمة فرعی می‎‌باشد که به وسیله نهرهای کوچک و بزرگ متعددی در باغ جریان دارد و آب مازاد آن‌ها نیز از طریق جویی بزرگ به طرف استخر باغ که در ضلع جنوب غربی باغ واقع شده هدایت می‌شود.

این استخر زیبا به شعاع 10 متر و عمق 1/5 متر بصورت دایره و دارای سه ورودی و یک خروجی می‎باشد که آب چشمه از مسیر خروجی به رودخانه فشیان می‌ریزد.

این استخر، باغچه‎ای به قطر چهار متر که پوشیده از درختان نخل، نارنج، پرتقال و گل‌های زیبا و متنوع است را در آغوش گرفته است.

چشمه بلقیس یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این استان و از مناطق هدف گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

*چشمه بلقیس چرام تو را می‌خواند

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=97194
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما