جمعه 23 اسفند 1392 - 9:10

غار اسرارآمیز و پل باستانی تراب لنده + تصاویر

غار اسرارآمیز و پل باستانی تراب متعلق به دوران سامانیان بوده و در روستایی به همین نام در 10 کیلومتری مرکز شهرستان لنده قرار داشته که در ایام نوروز میزبان میهمانان نورزی خواهد بود.

به گزارش بویرنیوز به نقل از فارس، روستای تراب در 10 کیلومتری مرکز شهرستان لنده قرار داشته و دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری است. این روستا در بخش موگرمون از توابع شهرستان لنده قرار دارد.

این روستا دارای باغ‌ها، دشت‌ها و تپه ماهورهای سرسبز و زیبایی ایت که در پیش چشمان هر رهگذری هنرنمایی می‌کند. طراوت آب و هوا یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا بوده که باعث جذب گردشگرهای بسیاری به این منطقه‌ می‌شود.

گذر رودخانه مارون همیشه خروشان و وجود آثار باستانی در این روستا بر زیبایی آن افزوده و نشاط و زیبایی را به طبیعت هدیه داده است.

پل تاریخی و باستانی دوره سامانیان این روزها حال خوشی ندارد چراکه با بی‌مهری مسئولان روبه‌رو شده و در حال تخریب است. البته پایه‌های پل در اثر عدم رسیدگی سقف پل فروریخته و هم‌اکنون تنها دو پایه از آن به جا مانده که این هم اگر رسیدگی نشود مورد تخریب قرار خواهد گرفت.

سرسبزی و طراوت همراه با گذر رودخانه مارون فضایی آرام و دل انگیز را در اطراف این پل فراهم ساخته که می‌توان از آن برای تفریح و گردش نوروزی خود استفاده کرد. اینجا همان مکانی است که روزهای خوش خود در آن سپری خواهید کرد. با سفر به شهرستان و دیدن زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توانید روزهای زیبایی را در دفتر خاطرات ذهن خود به یادگار قرار دهید.

این پل شناسنامه قدمت تاریخی شهرستان لنده بوده که به مانند نگینی در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌درخشد ولی نیازمند توجه و رسیدگی است.

اشکفت هوایی با افسانه‌های بسیارش جاذبه گردشگری دیگری است که در کوه‌های مشرف بر این روستا قرار گرفته است. این غار یا اشکفت هوایی که کسی تاکنون نتوانسته به آن وارد شود یکی از منظره‌های زیبایی است که افسانه‌های بسیاری را پیرامونش نقل می‌کنند.

اشکفت هوایی نامی است به زبان لری که اهالی روستای تراب بر این غار بزرگ که در دل کوه قرار گرفته گذاشته‌اند. این غار افسانه‌های زیادی یا شاید واقعیت‌های زیادی دارد که تمام بزرگان روستا برای نسل جدید بازگو می‌کنند. از جمله افسانه‌هایی که پیرامون این غار گفته می‌شود می‌توان به «غار انتها ندارد و هیچ کس هنوز به داخل آن نرفته است و یا نقل این موضوع که غار دارای آثار باستانی و طلا و جواهر بسیاری است» اشاره کرد.

امیدواریم که روزی این غار اسرار آمیز مورد توجه مسئولان شهرستانی و استانی و حتی کشوری قرار گیرد و در این خصوص اقدام لازم صورت پذیرد.

روستای تراب دارای جمعیتی بالغ 100 خانوار و در 10 کیلومتری شهر لنده مرکز شهرستان با داشتن جاده‌ای آسفالته منتظر حضور میهمانان نوروزی است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=95578
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    خیلی هم خوب

  2. مشی ایمور گفت:

    دو تا تیم درومه تا من عکس آخری ترسم یه کری بینم ……ایخاسی گپ غاره بزنی یا تبلیغ او دهنه بکنی……

  3. ناشناس گفت:

    از فردا مشتاقان با دستگاه گنج یاب! به سوی غار و ویران کردن پایه های پل ساسانی اقدام خواهند نمود!
    این که نشد جذب گردشگر!
    اگر 20 ماشین بایند انجا اب گیرشان میاید بخورند؟ هتل برای اسکان انها هست! در لنده که مرکز شهرستان هست چند هتل است؟

  4. زرقناري گفت:

    خيلي زيباست واقعا ……………………

  5. لرستان سرزمین باستانی ایلام گفت:

    با سلام
    زنده باده کهن دیار باستانی عیلامیان نیاکان قوم لر-متاسفانه فارسها همه افتخارات اقوام ایرانی را بنام خود مصادره کرده اند و از گذشته تاریخی قوم لر نامی برده نمی شود-تمدن باستانی ایلامی و کاسیان چندین هزار سال قبل از پارسها بر فلات ایران حکومت داشته اند -برادران فارس هخامنشیان را که اصالتاً ایلامی و از قوم کهن لر بوده اند بنفع خود مصادره کرده اند و همه گذشته تاریخی ایرانیان را از هخامنشیان به بعد می دانند .در صورتیکه ایلامیان تا قبل از ابراز وجود پارسها تمام اداب و رسوم و زبان خود را گسترش داده بودند و این زبان فارسی در حقیقت ادامه همان زبان ایلامی یعنی لری کنونی است .

دیدگاه شما