دوشنبه 16 مرداد 1391 - 6:27

بالاخره آمار کدام سازمان استان درست بود؟

بویرنیوز: در پی درج خبری در پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز با عنوان “آمار کاملا متضاد دو مسئول استان از یک موضوع” که در آن آمار ارائه شده از سوی دو سازمان حمل و نقل و پایانه های استان که مدعی شده بود با رعایت قوانین نسبت به مدت مشابه سال پیش 30 درصد کاهش حوادث رانندگی داشتیم و در سمت مقابل مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مدعی به افزایش 15 درصدی بود که در ادامه جوابیه هر دو سازمان را آورده ایم.

جوابیه مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان :

 چرا آمار مهم است ؟ آمارها ارقامی هستند که برای تبیین واقعیت ارائه می شوند ، مسلما” هرچه این آمارها و شاخص ها دقیق تر باشند تصمیم گیری ها درست تر خواهند بود . اهمیت آمار و اطلاعات وقتی بیشتر می شود که بدانیم این مقوله مانند شمشیر دو دم عمل می کند ، اعداد اگر نماینده خوبی از واقعیت ها باشند و به خوبی تجزیه و تحلیل شوند به خوبی می توانند ما را راهنمایی کنند اما اگر جعلی و مخدوش باشند یا به غلط تفسیر شوند نتایج بسیار زیان باری به همراه خواهند داشت . در کشور ما به دلیل ارائه آمارهای متفاوت ، همواره این چالش وجود دارد که به کدام آمار می توان استناد کرد . چرا برخی اوقات بین آمارهایی که توسط نهادها و سازمانها ی رسمی دولتی ارائه می شود به ظاهر تناقضاتی دیده می شود . مهمترین دلیلی که باعث مشاهده این تناقضات است تفاوت در روش جمع آوری داده هاست آنهم به دلیل تفاوت در نوع فعالیت و کار ادارات و نهادهاست بعنوان مثال
ارائه آمار تصادفات از طرف دو ارگان دولتی استان که هر کدام جداگانه منتشر گردید ، با نکته سنجی خبرنگار سایت بویر نیوز وارد چالش جدیدی شد که چرا آمار متفاوت می باشد . در نگاه اول هر بینند ه ای تفاوت فاحشی را مشاهده و این پرسش برایش بوجود می آید که کدام یک از این آمارها صحیح و قابل استناد است . در بررسی های کارشناسانه تر مشخص میشود آمار ارائه شده از طرف دو ارگان مسئول ، صحیح و قابل بهره برداری می باشد .
اداره محترم پایانه ها داده هایشان را براساس کل تصادفات رخ داده در استان چه مجروح و فوتی داشته باشد و چه حادثه مصدوم نداشته باشد و به عبارتی حتی جزئی ترین برخورد دو خودرو را به استناد آمارهای معاونت راهنمایی و رانندگی ناجا و پزشکی قانونی منتشر می نمایند .
مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی ( اورژانس ۱۱۵ ) داده های آماری خود را براساس حضور تکنسین ها و امدادگران اورژانس ۱۱۵ در صحنه حوادث جمع آوری و استخراج می نماید بر این اساس که برای هر گزارش تصادف و مأموریتی فرم مخصوص تهیه و تعداد مجروحین و مصدومین و فوتی در صحنه حادثه قبل و بعد از حضور نیروهای ۱۱۵ دقیقا” با کلیه مشخصات که شامل ( نام پایگاه و نیروهای امدادی ، ساعت رسیدن به صجنه حادثه و حرکت به سوی بیمارستان ، مشخصات کلی بیماران و همراه و شماره تلفن و اقدامات انجام شده و … ) تکمیل گردیده و پس از تأ ئید و مهر پزشک بیمارستان ، فرم ها به واحد آمار مرکزمدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان فرستاده و جمع بتدی می گردند، پس این آمار نیز کاملا” واقعی و مستند میباشندو به عبارتی بیانگر عملکرد اورژانس ۱۱۵ در یک دوره زمانی می باشد که با مقایسه آمارهای گذشته ،کیفیت کاری و خدمات ارائه شده اورژانس ۱۱۵ بخوبی نمایان می گردد بعنوان مثال ، کاهش ۱۰۰ درصدی آمار فوتی ها بعد از حضور نیروهای ۱۱۵ در صحنه حادثه و حین انتقال مصدومان بدلیل سرعت حضور و کاهش میانگین زمان رسیدن بر صحنه حادثه و ارتقای سطح خدمات و آموزش مداوم حین خدمت نیروهای ۱۱۵ ، نشان از استفاده درست ازداده های آماری در بهبود خدمت رسانی به مردم و افزایش آگاهی جامعه در استفاده از خدمات اورژانس ۱۱۵ می باشد.

جوابیه سازمان حمل و نقل و پایانه های استان:

در همین حال مصدقی مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان به بویرنیوز گفت، ما آمار منتشر نمی کنیم بلکه آمار را پلیس و پزشکی قانونی ارائه می دهد و در بخش تصادفات منجر به فوت باید تمام کسانی که در حوادث جاده ای فوت می کنند حتما از پزشکی قانونی جواز دفن بگیرند و بنابراین آمار پزشکی قانونی درست است.

وی در ادامه گفت ، حوزه کاری ما فقط جاده های روستایی و برون شهری است، و در خصوص آمار و حوادث جاده ای ما هر چند وقت یک بار با پلیس راه و پزشکی قانونی جلسه داریم و در آنجا هم آمار مورد بررسی قرار می گیرد و هم دلایل کاهش یا افزایش این آمار.

مصدقی تصریح کرد که برخی مواقع آمار درصد ناچیزی تفاوت دارد که این تفاوت علل مختلفی دارد مثلا یک فوتی در پزشکی قانونی ثبت می شود اما حادثه آن مربوط به راههای استان نیست و بالعکس، که بعد از مدتی بالا و پایین کردن آمار نهایتا با پالایش آمار حقیقی تائید می شود

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=8659
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما