یکشنبه 29 دی 1392 - 20:26

تصاویر و اسناد تاریخی از آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد

دکتر فیض اله سی سختی: بنام خداوند جان آفرین / حکیم سخن در زبان آفرین
خداوند بخشنده دستگیر / کریم خطا بخش پوزش پذیر
عزیزی که هر که ازدرش سر بتافت / بهر در که شد هیچ عزت نیافت
      به یاری پروردگار  ،‌  برآنیم که بخشی از مستندات  و مدارک سیرو تحول آموزش و پرورش و مدارس را درشهرستان بویراحمد ( بویراحمد و دنا ) درمعرض مشاهده  علاقه مندان و فر هیختگان قراردهیم  .
baba12
            متاسفانه درسالهای نه چندان دور بعضی از نویسندگان از جمله  جناب آقای  قدرت  اله  اکبری  (بویراحمد درگذرگاه تاریخ  – چاپ ۱۳۷۰ – تاسیس مدارس در منطقه بویراحمد علیا )  ، بعلت (؟)  تاسیس مدارس را  در منطقه بویراحمد با  ذکر نام بعضی از معلمین از سال (۱۳۳۱) مرقوم فرمودند .
         مستندات ذیل که  بخش کوچکی از مدارک  موجود مربوط به این مقوله میباشد ،  مؤ ید  این ا ست که  حد اقل پانزده  (۱۵) سال قبل از تاریخ مورد نظر ایشان نه تنها درشهر (تلخسرو- مدرسه سعدی ) بلکه در سی سخت نیز مدرسه  ای بنام  (حافظ )  بر قرار و مستمر بوده است  .
         انشاء‌ ا.. خداوند به کسانی که در راه ترقی و تعالی فرهنگ و دانش و آموزش و پرورش در اقصا نقاط کشور ، علی الخصوص ، در این مرز و بوم زحمت کشیده اند ، اگر زنده هستند ، عزت پایدار و اگر درمیان ما نیستند ، خیر آخرت و شادی ارواح ، مرحمت فرماید .
Picture3 007
سیف اله  سی سختی  /  پروین صفایی (سی سختی ) – اولین معلم مرد / زن رسمی استان   
  مدارک  ذیل  مربوط  یه  مرحوم سیف اله  سی سختی ( اولین معلم  رسمی استان  ،  ۱۳۲۰-۱۳۱۵) میباشد ، که در شهر تلخسرو  ، معلم و مدیر مدرسه  سعدی بودند . برخی از اسامی ذکرشده در کتاب جناب آقای  قدرت اله  اکبری  ، از جمله   جناب  آقای سید  ابوالحسن حسینی ، جناب آقای بهرام نیک پی  و … و نیز آیت الله  سید کرامت اله ملک  حسینی (ره) نیز از شاگردان ایشان بودند .
001 002
        تصاویر مدارک  ذیل  مربوط  به  اولین بانوی  معلم استان ( مرحومه  پروین صفایی / سی سختی )  و همسر مرحوم  سیف اله سی سختی  میباشد .
006
004 005
نامه مورخه  سوم خرداد ۱۳۴۰ ،‌
معلم  بزرگ عشایر  و خطه  جنوب / محمد بهمن  بیگی (روحش شاد )
007
متن نامه :
جناب آقای سیف اله  سی سختی
اکنون چهارمین بار است که از منطقه  زیبا ودل انگیز شما که در دامن کوه سربلند و رفیع دنا قرار گرفته است  دیدن میکنم . زیبائی طبیعی  یک منطقه نمیتواند در روحیات اهالی آن منطقه بی تاثیر باشد و من اگر بگویم که شباهت زیادی بین قله رفیع دنا و طبع بلند شما است  اغراق نگفته ام .
دانش دوستی شما نیز بنده را سخت تحت تاثیر گذاشته است . خویشاوندان و کسان شما هم از این استعداد و ازاین اشتیاق و علاقه به  علم و دانش و فرهنگ برخوردارند . بهمین دلیل گامهای صحیح  و بلندی در اشاعه فرهنگ دراین منطقه برداشته شده است و مشعل دانش بدست جوانان سی سختی قسمت بزرگی از مناطق کهگیلویه و وبویراحمد را روشن ساخته است .دوستان عزیز بنده آقایان امداد و کریمی نیز با بنده دراین عقاید و احساسات موافق و شریکند .
از دوستی شما خوشو قت و بدوستی شما مغرورم – محمد بهمن بیگی / کریمی / ح- امداد     ۳- خرداد ۱۳۴۰
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=86557
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهرزاد رحیمی گفت:

    درود بر اینچنین انسانهای بلند مرتبه ای واقعا جای تاسف دارد که اینقدر گمنان باشند(البته بنظر بنده).جا دارد که  مدرسه _ خیابان _و یا همایشی سالانه به نام این عزیزان مزیین شود.چقدر زیباست که  این عزیزان تا زمانی که در بین ما هستند بیشتر مورد نظر و توجه مسولین استانی و کشوری علی الخصوص آموزش و پرورش قرار گیرند. 

  2. سارا گفت:

    روحشان شاد.انصافا هیچکس قدرشون رو ندونست.

  3. اهالی سیسخت گفت:

    درود بر افرادی که مردمی بوده و به دنبال گره گشایی از مشکلات مردم هستند نه اینکه خود مسئله ساز و مشکل آفرین برای مردم ساده و سخت کوش سی سخت میباشند…

  4. بی طرف گفت:

    در اسناد مربوط به مرحومه پروین صفایی اسمی هم از مرحوم خیراله صابری برده شده است .
    خداوند ایشان را هم رحمت کند . علاوه بر این از قدیم سی سخت دارای افراد باسواد قدیمی باصطلاح ملا مکتبی بود که یکی از آنها هم پدر بزرگ خانواده مظفری میباشد . ملا قباد سی سختی هم بخاطر با سواد بودن اسمش را ملا قباد صدا میزدند . اما همانطور که در مقاله هم آمده مرحوم سیف اله سی سختی و پروین صفایی معلمین رسمی بودند که مدارکشان را سایت منتشر کرده . خدا رحمتشان کند . از آقایان پاکباز و محمد خانی و کاوس وقایی و مرحوم حبیب اله نیک اقبال هم یادی بشود بد نیست .

  5. ف گفت:

    درود بر بهمن بیگی.

  6. یزدان صیادی سی سخت گفت:

    سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده انست که نامش به نکویی نبرند ضمن تقدیر وتشکر از جناب اقای دکتر سی سختی به لحاظ انتشار اسناد ومداک لازم دال بر سکان داربودن پدر ومادر فقیدشان در عرصه علم اموزی وجهل زدایی این خطه از مرز وبوم ایران اسلامی . بی شک انتظار از مرحوم سی سختی هم همین بود چرا که ایشان از فرزندان خلف مرحوم ملا قباد نیک اقبال که خدمات ایشان در عرصه علم ودانش و عمران وابادی از هیچ کسی پوشیده نیست وزبانزد عام وخاص است وهنوز هم این خانواده در این عرصه مشهورندچرا که خانواده اقای حاج نوراله نیک اقبال در سی سخت بیشترین اموزش وپرورشی استان رادارند شادی روح همه عزیزانی که در گذشته وسلامتی انهایی که اکنون در راه اعتلای فرهنگ وعلم ودانش قدم برداشته وبر میدارند( صلوات )

    پاسخ دادن

دیدگاه شما