جمعه 20 دی 1392 - 12:56

بیداد کمبود امکانات در کهگیلویه و بویراحمد و بی‌توجهی مسئولان

در کنار همه کمبودها و نارسایی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، نبود امکاناتی چون یک فروند بالگرد امدادی در این استان موجب شده که تاکنون جان انسان‌های زیادی گرفته شود و جنگل‌های بی‌شماری نیز در آتش بسوزند.

خبرگزاری فارس: بیداد کمبود امکانات در کهگیلویه و بویراحمد و بی‌توجهی مسئولان

به گزارش بویرنیوز به نقل از فارس، استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون در همه چند سال گذشته و از زبان عمده مسئولان ارشد و مدیران دستگاه‌های مختلف نیاز به یک دستگاه بالگرد را فریاد زده است اگر چه این فریادها فراز و نشیب‌های زیادی داشته و در مقاطعی این نیاز مهم به خوبی پیگیری نشده است.

نیاز این استان به بالگرد در سه بعد آتش‌سوزی جنگل‌ها، امداد و برقراری امنیت و آرامش در مواقع بحرانی چون نزاع‌ها، واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است.

کوهستانی بودن و چهار فصل بودن استان کهگیلویه و بویراحمد به طوری که این استان دارای چند شهرستان سردسیری با گردنه‌ها و کوه‌های برف‌گیر زیادی است در کنار جنگلی بودن آن موجب شده تا چه در هنگام آتش‌سوزی‌ها و چه در هنگام بارش برف و نیاز به امداد و حضور نیروی انتظامی برای برقرای آرامش و نظم در نزاع‌ها و موارد لازم، به مشکلات زیادی برخورد کنیم.

* حادثه‌ای در دل یک حادثه دیگر/ قتل در برف

در حالی که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای کاهش مشکلات مردم در برف سنگین هفته قبل تلاش می‌کردند، در یکی از مناطق این استان درگیری شدیدی رخ داد که منجر به قتل یک نفر شد.

در این حادثه که خود در دل یک بحران به وجود آمده بود، عملا هیچ امکانی برای حضور نیروی انتظامی در منطقه محل درگیری وجود نداشت و به دلیل آنگه این استان زرخیز، یک دستگاه بالگرد ندارد، نزدیک بود که حادثه ناگواری در دل مصائب برف نیز رخ دهد.

پراکندگی روستاهای این استان و کوهستانی بودن راه‌های ارتباطی روستاها نیز مشکلات کمک‌رسانی و ارائه هر خدمتی را در مواقع بحرانی چون بارش برف و یا خدای ناکرده زلزله، دوچندان کرده است.

در همین دو برف سنگین هفته قبل، بیش از 200 ماموریت امدادی از سوی امدادگران انجام شد که در بسیاری از آنها نیاز به بالگرد محسوس بود چرا که شدت بارش‌ها به حدی است که هیچ خودرویی امکان تردد ندارد و امدادگران اورژانس 115 ناگزیر هستند که کیلومترها برای کمک به یک نیازمند در برف و بوران، پیاده‌روی کنند.

آخرین نمونه این امدادرسانی‌ها در شرایط سخت و طاقت‌فرسا، ماموریت امدادی پایگاه امداد جاده‌ای سپیدار برای کمک به جوان 23 ساله‌ای بود که در کوه‌های جلیل سپیدار گرفتار برف شد ولی به دلیل طولانی بودن مسافت و عدم تردد خودروها، علی‌رغم تلاش‌های امدادگران این جوان، جان خود را از دست داد.

به هر حال در اینکه وجود یک دستگاه بالگرد در این استان ضروری است، شکی نیست.

* مدیریت بحران بدون امکاناتی چون بالگرد شدنی نیست

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مصادیقی از نیاز مبرم این استان به یک فروند بالگرد، گفت: به عنوان مثال در بحران بارش سنگین برف در این استان با یک درگیری خونین در یکی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد مصادف شد.

سید موسی خادمی بیان کرد: در بحران‌های خوش‌خیمی چون بارش برف، گاها حوادث و بحران‌های دیگری نیز به وجود می‌آید که بدون مدیریت درست و اصولی نمی‌توان این حادثه در دل حادثه را اداره کرد.

وی بیان کرد: در این درگیری قومیتی که منجر به قتل یکی از افراد شد بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک فروند بالگرد احساس شد چرا که با بارش سنگین برف امکان حضور نیروی انتظامی با خودرو در آن منطقه وجود نداشت.

خادمی با بیان اینکه در بالاترین سطوح برای در اختیار قرار دادن یک فروند بالگرد تلاش کردیم، ابراز داشت: این هماهنگی‌ها جواب نداد و اگر در این روزهای بحرانی در کهگیلویه و بویراحمد و در اثر این درگیری‌ها اتفاق حادتری می‌افتاد، همه کشور با آن درگیر می‌شد.

وی مدیریت حادثه در دل حادثه را یکی از نشانه‌های موفقیت در مدیریت بحران دانست و ادامه داد: مدیریت بحران بدون بالگرد و برخی امکانات دیگر شدنی نیست و در حوادثی از این جنس، وجود بالگرد ضروری است.

* وجود یک فروند بالگرد برای کنترل بحران‌ها ضروری است

کاظم‌زاده، فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد نیز وقوع این قتل را تایید کرد و گفت: در روزی که برف مشکلات زیادی را برای مردم و مسئولان ایجاد کرده بود، این حادثه‌ رخ داد.

وی گفت: در این شرایط برفی که همه راه‌ها مسدود است، برای حفاظت از جسد نیرو گذاشتیم ولی این کار مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و باید ما در مواجهه با بحران آمادگی و امکانات کافی را بسیج کنیم.

* سالانه بیش از 100 آتش‌سوزی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این‌باره به فارس گفت: بیش از یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع در این استان وجود دارد.

محمد جهان آرا افزود: امسال بیش از 110 مورد آتش‌سوزی جنگل و مرتع در نقاط مختلف و سخت‌گذر این استان به وقوع پیوست.

وی بیان کرد: میانگین آتش‌سوزی‌ها در این استان در 10 سال گذشته بیش از 100 فقره بوده است که بخش چشم‌گیری از آنها در فصل تابستان رخ داده است.

جهان‌آرا با بیان این توضیحات بر ضرورت وجود یک دستگاه بالگرد در این استان تاکید کرد.

* استقرار یک فروند بالگرد از مطالبات عمومی مردم است

پژمان نیک‌اقبال نیز در این ارتباط، داشتن بالگرد را یکی از نیازهای اساسی در هنگام بروز حوادث به ویژه آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع به دلیل پراکندگی و سخت‌گذر بودن مناطق بکر و کوهستانی در این استان دانست.

مسعود مثنوی، رئیس جمعیت هلال‌احمر این استان نیز از دیگر مسئولانی است که کوهستانی و برف‌گیر بودن بسیاری از مناطق این استان را یکی از مهم‌ترین دلایل استقرار بالگرد امدادی ذکر می‌کند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امدادرسانی سریع، به موقع و با کیفیت از دستاوردهای این اقدام مهم است.

این مسئول امدادی، خرید و استقرار بالگرد امدادی را یکی از مطالبات عمومی مردم و جامعه امدادگر این استان دانست.

*وعده پایان سال برای چندین سال پیگیری و تلاش

اما همان‌گونه که اشاره شد، این نیاز مهم در کهگیلویه و بویراحمد از سوی مسئولان مختلف و به شیوه‌های مختلف مطرح شد و آنگونه که سید موسی خادمی، مرد شماره یک دولت تدبیر در کهگیلویه و بویراحمد گفته است، تا پایان سال این فروند بالگرد در این استان مستقر خواهند شد.

موضوعی که البته رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید: با تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولان ارشد این استان، توافقات لازم با مرکز انجام شده و تا پایان سال این بالگرد امدادی در کهگیلویه و بویراحمد مستقر خواهد شد.

به هر حال امید است که این وعده تا پایان سال محقق شود تا از این رهگذر انسان‌های کمتری جان خود را از دست بدهند، جنگل‌های کمتری در آتش بسوزند و مسئولان برای مدیریت بحران‌ها بتوانند عملکرد موفق‌تری داشته باشند.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=85342
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما