دوشنبه 16 دی 1392 - 18:25

کیفیت را فدای کمیت نکنیم!

خدیجه مظاهرپور

خدیجه مظاهرپور مدرس دانشگاه – از سال 1312 که دانشگاه تهران بعنوان اولین دانشگاه ایران توسط رضاخان تاسیس شد تا کنون که 80 سال از آن می گذرد ،دانشگاه های بیشماری با رویش قارچ گونه از اطراف و اکناف ایران در شهر های کوچک و بزرگ با اسامی مختلفی مثل :دانشگاه دولتی،پیام نور،غیر انتفاعی،آزاد،علمی کاربردی و … سر برآوردند.

در گذشته تا همین چند سال اخیر،لازمه ورود به دانشگاه گذشتن از سد آزمونی سخت و دشوار به نام کنکور بود و از هر 10 نفر ،یک نفر می توانست در دانشگاه قبول شود و به تحصیل علم بپردازد. در آن سالها فقط شایستگان به دانشگاه راه می یافتند و دانشگاه جای هر کسی نبود ولی چند سالی است که ورود به دانشگاه دیگر سختی های گذشته را ندارد و هر کسی بدون تلاش و استعداد و سواد علمی لازم و تنها با داشتن پول میتواند مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا داشته باشد. مدرکی که بخشی از هویت و زندگی او میشود و همه جا ازآن با القاب و عناوین مختلف: دکتر،مهندس و استاد استفاده میکند و کلی هم ادعای فضل و کمال میکند!

لیسانسه ای را میشناسم که نمی دانست مستطیل چند ظلع دارد! دانشجوی دکترایی را میشناسم که ترجمه فارسی کلمه پیش پا افتاده انگلیسی evidence را نمی دانست! اساتیدی  را در دانشگاه های آزاد میشناسم که با دادن شماره حساب بانکی خود به دانشجو و واریز پول به حسابشان از طرف دانشجو، به او نمره قبولی میدهند! دندانپزشکی را در گچساران میشناسم که برای یکی از بیمارانش دندانی کاشت که بعد از چند ماه کنده شد ولی بیمار همان دندان را در یک جای معتبر کاشت و سالهاست کنده نشده است! دندانپزشک دیگری را نیز میشناسم که به جای کشیدن دندان فاسد بیمار خود به اشتباه دندان سالم او را کشید! پزشکی را میشناسم که با تشخیص اشتباه خود برای بیمار مبتلا به میگرن، عینک نزدیک بینی تجویز کرد!

در رتبه بندی علمی دانشگاه های کشور معمولا دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم وصنعت و امیر کبیر در رده های اول کشور قرار میگیرند و در رتبه بندی علمي دانشگاه های جهان نیز معمولا دانشگاه های هاروارد، استنفورد، ماساچوست، کمبریج، اکسفورد و کالیفرنیا به عنوان برترین دانشگاه های جهان معرفی میشوند.

در رتبه بندی دانشگاه های جهان، دانشگاه تهران در رده 474، دانشگاه صنعتی شریف در رده 546، دانشگاه تربیت مدرس در رده 855، دانشگاه علم و صنعت در رده 924 و دانشگاه امیرکبیر در رده 932 جهان قرار گرفت.

در این رتبه بندی دانشگاه آزاد یاسوج در رتبه پنج رقمی 11338و دانشگاه آزاد گچساران نیز در در رتبه پنج رقمی 13424 جهان قرار گرفته است.

بهترین دانشگاه ایران در رده 474 جهان قرار میگیرد!

البته این رتبه بندی ها هر چند وقت یکبار تغییر پیدا میکند و رتبه علمی دانشگاه ها بالاتر یا پایین‌تر می آید ولی آنچه واضح و روشن است این است که هیچ کدام از دانشگاه های ایران در بین سیصد دانشگاه برتر جهان نیست، در حالیکه اکثر دانشگاه های برتر جهان متعلق به کشور آمریکاست. آمریکا که از خود نخبه و نابغه و دانشمند ندارد. اصولا آمریکایی ها آدم های نخبه و نابغه ای نیستند (پنج قرن پیش که کلاً کشور آمریکا وجود خارجی نداشت  در حالیکه هزاران سال از قدمت و تاریخ ایران میگذرد) و رتبه اول تا nام برترین دانشگاه های جهان و پيشرفت سريعشان در اين مدت كوتاه را به لطف دانشمندان و نوابغ مهاجر کشورهای آسیایی و جهان سوم و سایر کشورها به دست آورده اند که بسیاری از این نوابغ نیز ایرانی هستند. (به طور كلي فلسفه و ساختار و اساس كشور آمريكا بر پايه مهاجرت بيگانگان به اين سرزمين شكل گرفته است). ما ایرانی ها نخبه و دانشمند  و فرهیخته و تیزهوش کم نداریم ولی بسیاری از نخبگان ما بعد از تحصيل در دانشگاه هاي تراز اول جهان به دلایل مختلفی مثل کسب جایگاه و زندگی بهتر یا خودباختگی و خودفروختگی و غرب زدگي یا رسیدن به آزادی موهوم یا غصب شدن جایگاه ارزشمندشان توسط آقازادگان بیسواد و بی کفایت، ساکن دیار فرنگ شده اند و اگر آنها در وطن خود ساکن بودند کمک بزرگی به پیشرفت شهر و کشور خود می کردند و شاید دانشگاه های ما نیز خود هاروارد و کمبریجی دیگر می‌شد.

به راستی هدف از تاسیس دانشگاه چیست؟ هدف از تاسیس دانشگاه های بی کیفیت چیست؟ هدف از تأسيس دانشگاه آزاد چيست؟ آیا همه باید دانشجو شوند؟ آیا همه باید مدرک لیسانس و بالاتر را به هر قیمتی که شده بگیرند؟ آیا فارغ التحصلان دانشگاه های بی کیفیت، سواد علمی لازم برای ورود به عرصه کار و اجتماع را دارند؟ آیا برای این همه فارغ التحصیل، شغل و بازار کار وجود دارد؟ آیا رشد فله ای و بی حساب و کتاب و بدون ترمز جامعه علمی کشور که به واقع کیفیتی دربر ندارند باعث پیشرفت و توسعه کشور مي شود؟! آیا مؤسسين و بانیان دانشگاه هایی که مدرک دانشگاهی را در ازای پرداخت پول اعطاء می کنند به این فکر کرده اند که اصولا هدف از تأسیس دانشگاه چیست؟ آیا علم خریدنی است و میتوان آن را با پول خرید و فروش کرد؟ آیا هر انسان بی‌استعدادی میتواند دانشجو شود؟ آیا پزشکی که از این دانشگاه ها مدرک خود را میگیرد می تواند شفای جان بیمار شود یا بلای جان او میشود؟! هر انسان عاقلی میداند که هر چه کمیت بالاتر برود کیفیت پایین میاید.

دولت های عزیزی که تاکنون بر سر کار آمده اند مسلما هدفی جز سعادت مردم و کشور خود نداشته و ندارند (کیست که نخواهد وطنش آباد و سربلند باشد و با احترام و افتخار از وطن خود یاد کند؟)

ولی به رغم تمام کوشش های که برای پیشرفت و توسعه کشورمان با صدق و خلوص نیت انجام داده اند، در برخی مسائل هنوز به یک راه حل درست و منسجم و منطقی نرسیده اند و به اشتباه خود در برخی سیاست هایشان اعتراف کرده اند. مثل شعار” فرزند کمتر زندگی بهتر” که حالا جای خود را به شعار “فرزند بیشتر زندگی بهتر” داده است! در این بین مردم بیگناه به عنوان موش آزمایشگاهی ابزار آزمایش دولتمردان قرار میگیرند تا سرانجام این بزرگواران به راه حل و جواب درست نائل آیند! ولی معقول تر این است که به جای آزمون و خطا و هدر دادن وقت و زندگی خود و مردم، از تجربیات و اندوخته ها و راه حل های کشورهای موفق در این زمینه استفاده کنند. به نظر میرسد تأسیس دانشگاه های گوناگون با کیفیت پایین در کشور نیز از همان سیاست های غلط باشد که بعد ها شاهد عذر خواهی و طلب مغفرت خواستن مسئولين از خداوند و مردم خواهیم بود.

در جامعه ای که افراد کم تدبیر و کم صلاحیت و علم فروش، صلاح امور کشور را در دست بگیرند، توسعه و پیشرفتی حاصل نخواهد شد و نتیجه اش می شود  شهری مثل گچساران و استانی مثل استان کهگیلویه و بویراحمد که در همه آمارهای توسعه و پیشرفت در رده آخر قرار میگیرد!

بیاییم به خاطر خودمان هم که شده، کیفیت را فدای کمیت نکنیم!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=84834
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهرداد گفت:

    به نظرم مطلب مندرج محور خاصی نداشت!

  2. مهسا گفت:

    احسنت مطلب مفیدی بود ممنون

  3. شاهین گفت:

    استفاده کردیم استاد.
    متشکرم

  4. عباد گفت:

    منظور از ظلع مستطیل همان ضلع مستطیل است

  5. مریم گفت:

    عالی بود استاد

  6. هم صنف شما گفت:

    خانم مظاهرپور محترمه اولا که دانشگاه تهران را رضاخان تاسیس ننمود بلکه دانشگاه تهران به همت پروفسور حسابی تنها ایرانی شاگرد انیشتین فرزند عضدالملک تاسیس گردیده همچنین اگر شما اساتیدی رامیشناسیدکه نمیدانند مستطیل چند ضلع دارد من هم اساتیدی مثل شما را میشناسم که ضلع راظلع مینویسند

    • ناشناس گفت:

      اقای هم صنف شما که ادعات شده یعنی خواستی بگی باسواد هستی خانم دکتر مظاهر پور که اینجا ننوشتند اینکه اینجا ضلع به اشتباه ظلع نوشته شده اشتباه تایپی از طرف چاپ روزنامه بود. پس لاف نزن بیخود

  7. صالحی گفت:

    برای عقب موندگی استانمون متاسفم شدم که اینقدر رتبه علمی مون داغونه

  8. صالحی گفت:

    اقای هم صنف دانشگاه تهران به وسیله رضا خان تاسیس شد.لطفا سطح اطلاعاتتون رو ببرید بالا بعد نظر بدید

  9. صالحی گفت:

    اقای هم صنف توی مطلب نوشته لیسانسه ای را میشناسم که نمی دانست مستطیل چند ظلع دارد.ننوشته اساتیدی را میشناسم که نمی دانستند مستطیل چند ظلع دارد.بیشتر دقت کن به مطلب عزیزم

  10. استاد گفت:

    عزیزان من یه اشتباه تایپی که دیگه این حرفا رو نداره.شما در تمام زندگی تون کلمه ای رو اشتباهی تایپ نکردید؟من کاملا با حرفهای همکارم خانم مظاهرپور موافقم

  11. هم صنف خانم مظاهری گفت:

    اقای صالحی املای شما هم مثل خانم مظاهری ضعیف است باز هم ضلع را اشباه نوشته ای نکند خود خانم مظاهری هستی وبه اسم صالحی کامنت میگذاری در خصوص دانشگاه تهران بهتر است تاریخ را مطالعه بفرمایید (تحصیلات رضاخان سلجوقه چی بود )و(تحصیلات پروفسورحسابی چی )بهتر است به کتاب عشق استاد مراجعه بفرمایید

  12. ناشناس گفت:

    اقایونی که دراند اشتباه املایی میگیرند اولا براتون متاسفم که نفهمیدین خانم مظاهر پور که اینجا چیزی ننوشته اگر صحبتی بوده از طرف روزنامه بویر نیوز زیر چاپ میره و این اشتباهات طبیعیه. ضمن اینکه خانم مظاهر پور کاملا درست میفرمایند شما باید قبول کنید که اکثرا” دانشگاهها بیسواد شدند و واقعا با پول مدرک میدن. احسنت بر خانم دکتر که این موضوع رو به خوبی باز کردند و ایشون قابل تقدیر میباشند.

  13. بی قدرت گفت:

    با سواد نه مدرک دار تو این کشور نمیمونه یا اگر بمونه تا اخر عمرش زجر می کشه

دیدگاه شما