سه شنبه 10 دی 1392 - 16:39

شور یاسوجی‌ها از نخستین بارش برف + تصاویر

مردم یاسوج همزمان با بارش نخستین برف ابراز شادمانی کردند.

 سرانجام پس از انتظاری حدود یک ماهه نخستین بارش برف از دقایقی پیش در شهر یاسوج آغاز شد.

مردم شهر یاسوج که در طول یک ماه گذشته یعنی از اواسط آذرماه تا امروز منتظر بارش برف در این شهر سردسیری بودند، خوشحالی خود را ابراز داشتند.

در روزهای گذشته مردم با ابراز ناامیدی از بارش برف منتظر چنین روزی بودند که خوشبختانه با شروع برف لبخند رضایت و شادی بر لبان یاسوجی‌های خون گرم نشست چرا که طلسم شکسته شد.

در همین خصوص علی محمودی کارمند شرکت سیمان یاسوج به خبرنگار فارس در این شهر گفت: یاسوج هر چه دارد از این برف است و این طبیعت زیبا و دلنشین را مدیون بارش برف از گذشته تاکنون بوده‌ایم.

این جوان یاسوجی که نمی‌توانست خوشحالی خود را از بارش نخستین برف پنهان بدارد، ابراز داشت: ساکن محمودآباد یاسوج در شمالی‌ترین نقطه این شهر هستم و اگر در تابستان این شهر و نقاط دل‌انگیز آن همچون محمودآباد هوایی مطبوع دارد به خاطر بارش برف بوده است.

وی گفت: منتظر بارش برف در این روزها بودم تا به همراه دوستان خود که قول مهمانی کردن آن‌ها را همزمان با شروع برف داده بودم در کلبه جنگلی روز مفرحی را پشت سر بگذاریم.

حمید صفری دولت‌آباد نیز که خود را اهل دشت‌روم از توابع یاسوج می‌داند از منطقه خود و حال و هوای برفی آن می‌گوید.

این جوان دشت‌رومی معتقد است که نباریدن برف در چند وقت اخیر مردم را نگران کرده بود که اکنون همه از جمله کشاورزان شادمان شده‌اند.

وی کشاورزی در این شهر را مدیون برف دانست و گفت: در چند سال اخیر خسارات فراوانی به دلیل کم بارشی به کشاورزان بویراحمدی وارد شده است.

صفری افزود: افراد باتجربه و قدیمی‌ها معتقدند که اگر در آذر و نیمه‌های اول دی برف بر زمین ننشیند در روزهای بعد از آن امیدی به بارش برف نیست.

اکنون کودکان یاسوجی بی‌صبرانه منتظر نشستن یاقوت سفید بر روی زمین هستند تا پس از یک سال انتظار با گلوله‌های برفی و ساختن آدم برفی روزهای زیبای زمستانی خود را رقم زنند.

گفتنی است پیست اسکی کاکان در یاسوج یکی از نقاط خوب و مفرح این شهر است که در فصل زمستان همه ساله تعداد زیادی از مردم استان و استان‌های همجوار برای استفاده از امکانات این پیست به شهر یاسوج سفر می‌کنند.

ولی آن چه که باید مورد توجه قرار گیرد توسعه این امکانات است چرا که پیست اسکی یاسوج به هیچ وجه با امکانات کنونی پاسخگوی خیل عظیم علاقه‌مندان نیست.

از رسوم مردم یاسوج در روزهای برفی هم که بخواهیم کوتاه سخنی بگوییم شور و اشتیاق زایدالوصفی است که در این روزها دارند.

مادربزرگ‌‌ها در این روزها گندم برشته‌هایی را که همراه بادام و کلخنگ بود داده بودند همراه کشمش رو می‌کنند و همه چشم به راه «بسته‌کان» مادربزرگ‌ها هستند.

شله ماشکی قوت غالب و غذای لذیذ یاسوجی‌ها در این روز است که غذایی محلی بوده برنج و ماش را همراه با پیاز داغ و البته همراه نارنج، جانانه نوش جان می‌کنند.

یاسوج و بویراحمد و سینه‌های پدربزرگ‌ها پر است از حماسه‌هایی که در طول تاریخ آفریده شده و در چنین روزهای برفی خاطرات دلاورمردی‌ بویراحمدی‌ها سینه به سینه نقل می‌شود.

==============

 داریوش بهنیازاده / فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=84009
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. پاتاوه گفت:

    بنازم رسوم و اداب دوست داشتنی این دیارومرزبوم.درود بر لر ومرام و معرفت و انسان دوستی و بزرگ منشی این استان و قبیله لر

  2. گچساران---13 گفت:

    معلوم نشد این 8 نفر رو چی دارن سر میخورن ؟؟!!
    حیف که امکانات محدوده!

    • کوهیه نیر گفت:

      از شیر زنان لر هر چی بگی بر ایا…کلا دو سانت زیر پاشو برف نی…اما باز مثل پلنگ سرسرا ایکنن….الحق که با عرضییت….بنازم

  3. سلیمی گفت:

    شله ماشکی کوچنی 

  4. منم ناشناس گفت:

    به این آقای شهردار بفرمائید آقای درست بدون هیچ سابقه اجرایی فقط و فقط با خط و خط بازی به این موقعیت رسیدی اما پاک کردن خیابان های اصلی مرکز شهر دیگه پرداخت بدهی نیست که نتونی انجام بدی واقعا ….. شهردار یاسوج تا الان خودت بودی

  5. ج-ی گفت:

    آقای بهرامی کجایی ب داد شهر برسی

دیدگاه شما