جمعه 13 مرداد 1391 - 9:56

پیدا شدن اثر تاریخی دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد

بویرنیوز:

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد گفت: سكونتگاه زيرزميني روستاي «مزدك» با هدف ايجاد سايت ـ موزه، در آيند‌ه‌ي نزديك سامان‌دهي مي‌شود.

 

عليرضا ايزدي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ بيان كرد: سكونتگاه روستاي مزدك مانند سكونتگاه‌هاي روستاي گنجه‌اي و شهر سي‌سخت داراي سابقه‌اي تاريخي مربوط به حدود قرن هفتم در دوره‌ي اسلامي است كه به نظر مي‌رسد در طول‌ قرن‌هاي مختلف، از آن‌ها و بخصوص از روستاي مزدك استفاده مي‌شد.

 

وي با اشاره به پايان يافتن حدود دوماه عمليات كاوش در سكونتگاه روستاي مزدك، ادامه داد: از محل اعتبارات ملي سال 90، 26 ميليون تومان اعتبار براي كاوش نخستين فصل اين محوطه‌ي تاريخي اختصاص يافت كه با توجه به نوع سفالينه‌ها و موادي كه در اين محوطه‌ي تاريخي پيدا شد، به نظر مي‌رسد اين سكونتگاه به قرن هفتم متعلق است و تا حدود قرن دوازدهم هجري قمري از آن استفاده مي‌شد.

 

او با بيان اين‌كه در نخستين فصل كاوش اين محوطه، گل و لاي نفوذيافته به اين سكونتگاه پاك‌سازي شدند، گفت: به نظر مي‌رسد اين سكونتگاه به كاوش يا بررسي باستان‌شناسي نياز ندارد. به همين دليل، اكنون در اولويت‌هاي كاري اين اداره كل تقاضاي تأمين اعتبار براي اين سكونتگاه كه در تملك شخصي است، داده شده است.

 

وي اظهار كرد: با توجه به عمق كم سكونتگاه تاريخي مزدك نسبت به دو سكونتگاه گنجه‌اي و سي‌سخت،‌ گردشگران راحت‌تر مي‌توانند به آن وارد شوند. به همين دليل، در اولويت است تا پس از تملك اين محوطه، سامان‌دهي و سپس به يك فضاي سايت ـ موزه‌يي با هدف جذب گردشگر تبديل شود.

 

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد گفت: در سال 1388 مالك اين محوطه در حال خاك‌برداري با هدف ساخت‌وساز بود كه بلدوزر در گودالي به ابعاد دو در دو متر افتاد كه پس از حضور كارشناسان ميراث فرهنگي و كاوش محوطه، مشخص شد يك سكونتگاه است كه از روي تپه‌اي با ارتفاع كم هم ديده مي‌شود.

 

او افزود: در بررسي‌هاي اوليه مشخص شد، گودال دو در دو متري هسته‌ي مركز سكونتگاه بوده است كه چند خمره‌ي بزرگ پرشده از قلات خوراكي و تعدادي شيشه‌ي شكسته در كنار آن پيدا شدند كه مشخص مي‌كند اين بنا، مكاني براي جان‌پناه انسان‌ها در قرن هفتم هجري قمري و بعد از آن بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=8368
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما