شنبه 30 آذر 1392 - 8:40

شورای شهر دهدشت به جان بیت المال افتاد/ میدانی که قراربود نماد شهر شود مورد بی مهری شورای جدید واقای شهردار شد

در حالی که پروژه ساماندهی پارک میدان شهر دهدشت با صرف هزینه‌های زیاد در حال انجام بود خبرهایی از توقف این طرح به گوش می‌رسد.

فارس نوشت: ساماندهی پارک میدان شهر دهدشت از حدود دو سال پیش با قطع شمشادهای اطراف این میدان و حذف تابلوهای تبلیغاتی و دکه‌های اطراف این میدان کلید خورد کاری که باعث شد میدان مرکزی دهدشت بعد از سال‌ها از وجود جانوران موزی و تابلوهایی که نمای این شهر را به هم زده بودند، پاک شود.

در این بین اکثر مردم از روند اجرایی عملیات ساماندهی پارک بی‌اطلاع بودند و کمبود اعتبارات نیز باعث شد کار ساماندهی این میدان با تأخیر انجام شود.

در ماه‌های اخیر اما در حالی که کار ساماندهی میدان سرعت بیشتری به خود گرفت ولی با روی کار آمدن شورای شهر و شهردار جدید روند اجرای کار کاملاً متوقف شد و حرف و حدیث‌های متفاوتی در مورد ادامه و توقف این طرح به گوش رسید به همین دلیل سراغ بانیان ساماندهی پارک میدان شهر دهدشت و مسئولان امر رفتیم تا از روند اجرای طرح چگونگی توقف آن مطلع شویم.

میدان دهدشت قبل از ساماندهی

فرماندار کهگیلویه در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهدشت با اشاره به ضرورت ساماندهی میدان مرکزی دهدشت گفت: با توجه به رکودی که در اجرای پروژه به وجود آمد و مشکلاتی که به دنبال آن به وجود آمده شهرداری و شورای شهر باید تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ کنند.

ابراهیم جعفری اضافه کرد: در برخی موارد نظراتی از ما خواسته شد ولی چیزی که اهمیت دارد ساماندهی میدان و اجرای اصولی و فنی آن است به گونه‌ای که هم اصول مهندسی و هم معماری سنتی شهر در آن لحاظ شود.

جعفری تصریح کرد: امیدواریم با مشورت مهندسین متخصص و مشاوران طرح هر چه سریع‌تر این موضوع به پایان برسد.

*ضرورت برخی اصلاحات در ساماندهی پارک میدان دهدشت

مجید تخشا در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه ساماندهی  میدان مرکزی دهدشت توجیه فنی ندارد، عنوان کرد: کارشناسان فنی استانداری این طرح را رد کرده‌اند.

شهردار دهدشت عدم اجرای پروژه بر اساس معماری و بافت قدیم دهدشت را از مهم‌ترین مشکلات این طرح دانست و افزود: خود من اعتقاد به برخی اصلاحات در انجام طرح دارم.

وی از نگرانی مردم از اجرای طرح سخن گفت و افزود: با برخی اعتراضات که از جانب مردم صورت گرفته ادامه طرح به صلاح نیست.

تخشا از عدم تعریف دسترسی مدارس و خیابان‌ها به میدان و به کارگیری برخی مصالح مثل بلوک در کار به عنوان مهم‌ترین نقایص این کار یاد کرد و افزود: در برخی موارد نیز رینگ‌های مقابل میدان جلوی دید را گرفته‌اند که این موضوع نیز باید در نظر گرفته می‌شد.

وی افزود: بنا به ضرورت ساماندهی طرح و این‌که تاکنون هزینه‌های زیادی در این زمینه خرج شده در هفته  آینده جلسه‌ای با حضور کارشناسان فنی استانداری و معاون عمرانی فرماندار و شهرداری و شورای شهر تشکیل خواهد شد و در مورد چگونگی ادامه طرح تصمیم نهایی انجام خواهد گرفت.

شهردار دهدشت خاطرنشان کرد: قطعاً سعی خواهد شد از مشاوران و طراحان این پروژه برای تصمیم‌گیری دعوت شود.

*طرح میدان مرکزی حاصل خرد جمعی و کاملا توجیه فنی دارد

حجت‌الله تقوی شهردار سابق دهدشت که بنای ساماندهی میدان مرکزی شهر در زمان مدیریت وی نهاده شد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه اجرای این طرح کاملاً توجیه فنی دارد و طرحی که در حال انجام است حاصل ساعت‌ها کار کارشناسی و استفاده از خرد جمعی است، اضافه کرد: در طرح پارک میدان شهر دهدشت سعی شد تلفیقی از معماری سنتی شهر دهدشت با معماری مدرن ترکیب شود تا میدانی در خور شأن مردم شهر تاریخی دهدشت بوجود آید.

پروژه ساماندهی پارک میدان شهر دهدشت

تقوی اضافه کرد: من در دوران مدیریتم بر شهرداری تمام توان خود را به کار گرفتم که بهترین خدمات را به شهروندان دهدشتی ارائه دهم و همواره از پرونده‌سازی و انداختن توپ به میدان مدیران سابق و سایر دستگاه‌ها گریزان بودم.

وی افزود: طرح موجود توسط یکی از بهترین گروه‌های معماری استان که کارنامه درخشانی نیز در کار خود دارند طراحی شده و تصمیم‌گیری در این زمینه باید به اهل آن سپرده و سعی شود از نظرات شخصی و جهت‌دار در این زمینه پرهیز شود.

فرشاد نگین‌تاجی طراح مجموعه میدان مرکزی و سرپرست گروه معماری چارسوق هنر  نیز در این خصوص با ایده‌های طراحی این میدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: کاری در پروژه میدان مرکزی دهدشت در حال انجام است حاصل ساعت‌ها گفت‌و‌گو با مسئولان شهر دهدشت و نیز اساتید دانشگاه‌های دهدشت است.

طرح پیشنهادی برای ساماندهی پارک میدان دهدشت

وی افزود: در بدو انجام طرح جلسات متعددی با فرماندار و شهردار سابق دهدشت گرفته شد و در جلسات مشترکی که با دانشگاهیان این شهر داشتیم برخی اشکالات که بر طرح وارد شد برطرف و طرح کنونی حاصل یک خرد جمعی و کار کارشناسی است.

نگین تاجی افزود: این میدان به رغم این‌که حجم وسیعی را در مرکز شهر در برگرفته بود چندان شباهتی به میدان نداشت و فاقد هرگونه جلوه بصری و نماد بود هر چند که مکان مهمی برای مردمان شهر بوده ولی هیچ جذابیتی را از خود نشان نمی‌داد.

وی خاطرنشان کرد: این میدان محلی برای تجمع و اوقات فراغت جوانان و کهنسالان و برخی مسافران بود که از شهرها و روستاهای اطراف به دهدشت می‌آمدند به همین دلیل در طراحی آن باید نوع استفاده آنها از میدان لحاظ می‌شد.

وی از نبود المان یا تندیس خاصی که معرف شهر تاریخی بلادشاپور باشد به عنوان یکی از مشکلات عمده این پارک میدان یاد کرد و افزود: استفاده از قوس‌های مشهور به پنج او خفتن یا پنجاه و هفتی در این میدان که نمادی از معماری صفویه می‌باشد زیبایی دوچندانی را به این مجموعه خواهد داد و از دیگر نمادهای معماری گذشته استفاده از فضای هشتی که متعلق به خانه‌های ایرانی است.

نگین‌تاجی همچنین عنوان کرد: در طراحی این پارک میدان سعی کردیم که در قسمت  ورودی‌ها فضایی را به عنوان فضای مکث طراحی کنیم که عابر پیاده به یکباره وارد خیابان نشود و ورودی‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که معرف تاریخ دهدشت باشد یعنی یک ورودی به صورت هشتی و ورودی دیگر بصورت چهارطاقی طراحی شد که از هر گوشه میدان یا بیرون از آن برای بیننده قابل رویت باشد.

این دانش آموخته معماری تصریح کرد: با توجه به حرکت ماشین به دور  پارک میدان دهدشت، سعی شده در نقاط مختلف پرسپکتیوهای مختلف را نشان دهد و در آن تکرار معنایی نداشته باشد.

وی یادآور شد: از دیگر نکاتی که در طرح ارائه شد ایجاد المان‌هایی برای معرفی تاریخ شهر بود و سعی بر آن بود که نمادها به صورت کاربردی طراحی شود.

*شورای فنی دلیل قانع کننده‌ای ارائه نداده است

وی در ادامه با انتقاد شدید از شهردار و شورای جدید شهر دهدشت و نیز دفتر فنی استانداری که به بهانه‌های واهی سعی در حذف و رد این طرح دارند، اذعان داشت: متاسفانه در یک ماه گذشته شهرداری و دفتر فنی جلساتی در این ارتباط برگزار کردند و در کمال تعجب از مشاوران طرح هیچ‌گونه دعوتی به عمل نیاوردند و تاکنون هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای رد این طرح از سوی شورای فنی به ما ارائه نشده است.

 وی این حرکت دفتر فنی و شهرداری دهدشت را کاری غیر معمول و غیر کارشناسی و از روی غرض دانست و افزود: سزاوار نیست که با بیت‌المال و آسایش مردم به بهانه‌های گوناگون بازی شود.

نگین‌تاجی تاکید کرد: ما آمادگی داریم که از طرح ارائه شده برای میدان مرکزی دهدشت در هر جلسه‌ای دفاع کنیم و اگر قرار است نشستی در این راستا گرفته شود باید از مشاوران طرح نیز دعوت شود.

به هر حال میدان مرکزی دهدشت روزی ساماندهی می‌شود ولی چه بهتر که در این مسیر مسئولان هر گونه کار غیر کارشناسی و البته غرض‌ورزی‌ را کنار بگذارند و در وهله اول به آینده و مبلمان شهری دهدشت فکر کنند.

چیزی که در این بین به  وضوح به چشم می‌خورد وجود برخی سنگ‌اندازی در مسیر اجرای طرح به بهانه‌های مختلف است که امیدواریم با هم‌اندیشی و البته ورود مسئولان ارشد استانی جلوی یکه تازی برخی افراد در این زمینه گرفته شود.

البته نباید فراموش کرد که اهالی دهدشت تا حدود زیادی هزینه این طرح را داده‌اند و  باید در این زمینه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که کمترین خسارت به بیت‌المال وارد شود و صد البته میدانی زیبا و در خور شان مردم شهر تاریخی دهدشت طراحی شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=82481
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد