چهارشنبه 11 مرداد 1391 - 7:25

عدالت، از شعار تا واقعیت

پایگاه خبری تحلیلی بویر نیوز – وفایی: (مبادا اي مالك ! سرمستي حكومتي تو را از رسيدگي به مردم باز دارد كه هرگز انجام كارهاي فراوان و مهم عذري بر ترك مسوليتها كوچك نخواهد بود همواره در فكر مشكلات انان باش و از انان روي بر نگردان….). فرازي از فرمان حكومتي  امام علي (ع) به مالك اشتر نخعي.

بدون ترديد انقلاب اسلامي  مرهون جانفشاني و ايثار و گذشت احاد ملت مسلمان و متدين ايران بوده است و اين انقلاب متعلق به همه مردم است و اين انقلاب با هزينه هاي كلان  و با دادن خون جوانان اين مرز و بوم بنا شده است و مردم اجازه نخواهند داد  كه عده اي به همين راحتي تمام داشته هاي را كه با رنج و مشقت به دست اوردند را از بين ببرند .

در جامعه امروزي ما متاسفانه هتك حرمت ها و توهين و فضاي بي اخلاقي و و هم چنين با توجه ناتوي فرهنگي دشمنان قسم خورده  نظام  شاهديم كه در حوزه اخلاق و حجاب و سياست فضاي جامعه به شدت مسموم كننده و هتاك شده است نگارنده در اين مقاله در صدد است كه به يك مشكل اساسي جامعه در حوزه عدالت اجتماعي و اقتصادي كه شايد زايده اين بي اخلاقي هاست بپردازم

همانطوركه مي دانيد نقش كارگران و كارمندان در جامعه ما يك نقش اساسي و مهم است و انها به عنوان نيروي محركه سازمان ها و نهادها و كارخانجات و بازوان هر كشوري محسوب مي شوند و نقش انها در توسعه كمي و كيفي كشور نقش ممتازي است. هر ساله با پايان فصل  ليگ برتر فوتبال  در كشور شاهد  خبرهاي در حوزه نقل و انتقالات  فوتبال هسيتيم كه واقعا خروجي خبرهاي كه در اين حوزه از سوي خبرگزاري ها انتقال مي يابد ضربات روحي و فكري شديدي را به پيكره جامعه  خصوصا” قشر فهيم و زحمت كش كارگران  كارمندان وارد ميكند  و تبعات بسيار منفي را در اذهان عمومي جامعه ايجادد مي كند كه حتي صداي مراجع بزرگ تقليد را در اورد .

در جامعه فوتبال ايران كه بودجه چند ده ميلياردي از جيب بيت المال به فوتباليستي كه شايد تحصيلات  ان به زحمت به ديپلم نرسد مي رسد كه باعث دلخوري شديد همه احاد جامعه را سبب شده است  براساس قانون دستگاه هاي اجرايي و دولتي مي توانند 1 درصد از بودجه هاي  خود را با امر ورزش اختصاص دهند  اما متاسفانه عملا ” اين بودجه  ها  دهها ميلياردي صرف فوتبال مي شود كه بخش اعظم ان به جيب فوتباليست ها و مربيان و دلالان  ميرود كه سالانه چندصد ميليون و حتي ميليارد درامد دارند  حال انكه چند ميليون كارگر و كارمند  هيچ سودي از اين بودجه كه قانونا” حق انهاست  نمي برند  و متاسفانه اين روند ناعادلانه  همچنان ادامه دارد ايا در جامعه اي كه قشر كارمند و كارگر ان بازحمت  و منت فراوان 60ميليون ريال درامد حقوق دارد و همچنين دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي ( ارشد و دكترا) كه بدون هيچگونه حمايت مالي و مادي و رفاهي دارند به كشور و رفع نياز ملت و حكومت  تلاش مي كنند  در برابر فوتباليست ها و هنرمندان و بازيگراني كه هيچ گونه تعهد  به ارمان هاي امام و شهداء و انقلاب ندارند  سبب  ناراحتي و رنجش و فرار مغزها  در حوزه علم و نيروي انساني شده است .

پر واضح است كه مقوله ورزش و هنر نياز يك جامعه  باز و دموكراسي خواه و لازمه حيات يك كشور است اما نكته اصلي در اين بجث اين است كه همتراز با درامدهاي نجوي و سرسام اور فوتباليست ها و  هنرمندان گوشه چشمي نيز به كارگران و كارمندان و دانشجويان بشود .طبق اخرين امار سالانه بيش از 500 ميليارد تومان فقط در حوزه فوتبال از جيب بيت المال خرج مي شود كه  كلا هيچ گونه سود و عايدي را براي جامعه نداشته است

اگر نگاهي به امار تيم هاي باشگاهي و تيم ملي بيندازيد  خواهيد ديد كه بيراهه نگفته ام. نگارنده مخالف ورزش خصوصا” ورزش فوتبالي كه امروزه به عنوان سمبل و نماد  فضاي ورزشي ،اجتماعي ،اقتصادي،و حتي سياسي  در امده نيست بلكه مخالف بي عدالتي و حيف و ميل بيت المال بوده و خواهم بود.

اميد است كه مسولين با ارائه راهكارها  قانوني و كمك به بخش خصوصي  و با توجه به جمعيت جوان كشور و نياز به ورزش از حيف و ميل بيت امال  كه مي توان ان را در ساخت و عمران و اباداني و توسعه كمي و كيفي كشور به كار برد  جلوگير نمود شعار عدالت بسيار اسان است اما در عمل مي بينيم كه هيچ پيشرفتي در اين زمينه صورت نگرفته است هر چند گام هاي در اين مسير برداشته شد كه كافي نيست . به اميد ان روز كه ايران و ايراني با توكل بر خداي منان تمام قلعه هاي علمي و ورزشي و اقتصادي دنيا را با ايمان فتح نمايد .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=8187
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما