جمعه 22 آذر 1392 - 23:45

تاریخچه و تصاویر قدیمی دیدنی از شهر سی سخت

گروه عکس – سیسخت شهری کوچک در 30 کیلومتری شهر یاسوج قراردارد جمعیت غالب این شهر باغدار می باشند

به گزارش بویرنیوز، شهر سیسخت در تابستان طبیعت زیبای خود را به مهمانان خسته از سفر هدیه میکند این شهر دارای مردمانی با فرهنگ به گونه ای که اغلب جامعه کارمندی این شهر را فرهنگیان بازنشسته تشکیل میدهند نام سی سخت یاداور 30 یار جان سخت که در دامنه های دنا جان خود را از دست می دهند میباشد به گونه ای که این دیار را دیار کی خسرو قهرمان استوره ای شاهنامه میدانند (در زیر مطلبی برگرفته از مطلب سی مرغ در سی سخت نوشنه عباس نوراقایی امده است) در تاریخ امده است که وقتی خوانین به سراغ شاه رفتند به انها گفت هرچه میخواهید بگویید تا به شما بدهم هر خانی چیزی گفت اما ملاقباد نیک اقبال از محمدرضا شاه مخلوع فقط درخواست یک در گران قیمت کرد بقیه خوانین از این درخواست عجیب تعجب کردند ان خواسته عجیب دادن یک معلم به ملا قباد نیک اقبال بود از همین رو است که بزرگانی اکنون در سطح کشور از این دیار خودنمایی میکنند مانند دکتر نیک اقبال متخصص چشم ونیک اقبالی دیگر متخصص بزرگ شیراز و …….

در زیر مطلب کامل مربوط به نام گذاری شهر سیسخت به قلم عباس نور اقایی آمده است:

در رابطه با غایب شدن و جاودانگی کیخسرو روایت‎های فراوانی وجود دارد. اما موضوع جالب این‎که بیشتر روایت‎ها تشابهاتی دارند که قابل توجه است. در این روایت‎ها کیخسرو بعد از سال‎ها پادشاهی بر ایران زمین (در پی ندایی که شنیده یا خوابی که دیده و دانسته عمرش به پایان رسیده) تصمیم می‎گیرد از تاج و تخت کناره بگیرد و به سویی که فراخوانده شده، برود. هر یک از افسانه‎های عامیانه مکان خاصی را از جمله دهکده برفیان در شهرستان خمین، کوه گشار واقع در کوهستان خمسه‎ی جیرفت، کوه بهلول در کوهستان دالاهو کرمانشاه، گردنه‎ی بیژن در روستای شیبانی منطقه سی‎سخت، دامنه‎های کوه دنا و … به عنوان محل ناپدید شدن کیخسرو ذکر می‎کنند.
اما حضور کوهی که کیخسرو به آن سمت می‎رود، غاری که در آن از نظرها پنهان می‎شود، چشمه‎ای که خود را در آن می‎شوید و یارانی که با او در این سفر نامعلوم همراه هستند از عناصر اصلی و ثابت افسانه‎ها و روایت‎ها به شمار می‎روند. در این افسانه‎ها گاهی تعداد یاران کیخسرو دو نفر، گاهی چهار نفر، هفت نفر، چهل نفر و در بسیاری از مواقع سی نفر است. جالب این است که همیشه یا همه این یاران از بین می‎روند و یا تنها بخشی از آنان زنده می‎مانند. موضوع قابل توجه دیگر این است که وقتی محل ناپدپد شدن کیخسرو، در منطقه سی‎سخت است، تعداد یاران و همرهان سی نفر ذکر شده و همین موضوع وجه تسمیه سی‎سخت به شمار می‎رود. مثلا در یکی از روایت‎ها، وقتی سی یار کیخسرو از شدت برف و سرما تلف می‎شوند، آن‎ها را در محلی که سرسخت نام داشته دفن می‎کنند. نام آن محل اکنون سی‎سخت است. در روایت دیگر، سی نفر از همراهان کیخسرو بر اثر وزش باد از کوه پرت می‎شوند، که آن محل به مناسبت مرگ آن سی نفر، سی‎سخت نامیده می‎شود. در روایت دیگری سی نفر از یاران شایسته و سرسخت کیخسرو در اثر برف و سرمای زیاد می‎میرند و به همین جهت به آن منطقه، سی‎سخت نام دادند.
بنابراین سفر کیخسرو در باورهای امروزی مردم با دانسته‎های اسطوره‎ای که از شاهنامه داریم یکسان است و از طرفی منافاتی با سفر مرغان (سی مرغ) ندارد. در روایت‎های فوق همراهی سی نفر با پادشاه و سرسختی آنان برای بودن با وی، تشابهاتی با سرسختی سی مرغ برای رسیدن به سیمرغ در منطق‎الطیر دارد. حضور عناصری همچون سفر دشوار، عبور از کوه از تشابهات دیگر روایت‎های مربوط به اسطوره کیخسرو و داستان ذکر شده در منطق‎الطیر است.
نتیجه
سفر ارادی (به مثابه‎ی ریاضت) کیخسرو (به مثابه‎ی شاه آرمانی و انسان یا روح متعالی) با همراهی یارانش (که باور مردم علاقمند است تعداد این یاران را ۳۰ نفر فرض کند)، عبور از کوه‎ها (به مثابه‎ی دست یافتن به تعالی) و شتافتن به سوی مرگ (به مثابه‎ی فنا و آخرین مرحله‎ی عرفان)، در پی خوابی (به مثابه‎ی کشف و شهود) که می‎بیند، شبیه به سفر مرغان (سی مرغ – همان یاران کیخسرو) است تا به رمز سیمرغ (روح متعالی) دست یابند.
تن شستن کیخسرو در چشمه‎ی آب به معنی دست شستن از تعلقات دنیوی و از نظر پنهان شدن در غار به مفهوم بازگشت به اصل است. همچنین نام‎گذاری سی‎سخت به عنوان یکی از مکان‎هایی که به باور مردم پنهان شدن کیخسرو به همراه سی تن از یارانش در آن‎جا اتفاق افتاده با داستان سی مرغ قابل تامل است.

Scan10001 Scan10022 Scan10037 Scan10038 Scan10044 Scan10045 Scan10053 Scan10060 Scan10062 Scan10076 Scan10082 Scan10106 Scan10107 Scan10110 Scan10112 Scan10116 Scan10152 Scan10166 Scan10181 Scan10210 کوچه حاج شمسعلی

…………………………………..

تهیه عکس و گزارش : مجتبی راستگو

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=81484
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سی سخت گفت:

    عکسهاتون افتضاحه
    ابروی شهر سی سخت رو بردین
    سی سخت خیلی قشنگ تر از این حرفهاست

    • سيسختي گفت:

      اولا دست بويرنيوزدرد نكند مطالب خيلي قشنگ وجالب بود درخصوص عكسهادرپاسخ دوست عزيز بايد بگويم عكسها خيلي قشنگ وجالب بود وحكايت از خاطراتي نچندان دور داشت برادر عزيز اگر عكسهاي خيلي قديميتر را ميديدي چطر قضاوت ميكردي انها همه تاريخ يك شهرميباشد وهمچنيتن مشاركت مردم رادرآبادي شهر.

  2. مهمان گفت:

    اتفاقا زیبا بود یاداور خاطرات گذشته بود .

  3. وحید گفت:

    دوستان این تصاویر مربوط هستند به دهه 60

  4. کامحمد تقی گفت:

    یه خورده به نگارش مطالبتون توجه فرمایید. فکر کنم به جای استوره باید اسطوره نوشت.

  5. هادی گفت:

    سلام عالی بود دستتون درد نکنه

  6. دوست گفت:

    خیلی قشنگ بود.عالی بود.

  7. دنا گفت:

    این عکسها متعلق به دهه شصت؛عکاس مرحوم عبدالکریم عزیزی

  8. بویراحمد گفت:

    واقعا عکس های قدیمی پر از نکته های اموزنده هستند. خیلی عالی بود.

  9. صالحی سیسخت گفت:

    ممنون از عکسهاتون ، این تصاویر  یادآور خاطراتی برای مردم سیسخت استنه برای قشنگی.

  10. سیسختی گفت:

    دستت درد نکنه واقعا زیبا بود و پراز خاطره . موفق و موید باشید

  11. مهمان گفت:

    واقعاقشنگه ممنون  

  12. سیسخت گفت:

    خیلی عالی بود 

  13. هاشمی گفت:

    واقعا دستت درد نکنه.کلی یاد گذشته کردیم

  14. س.س.هاشمی. گفت:

    اگر از چار راه بالایی سیل بند عکس دارید بگذارید

  15. محمد خرمی گفت:

    ممنون واقعا حرف نداشت

  16. علیرضا... گفت:

    ممنون خیلی عالی بود لطفا تعداد عکسها رو بیشتر کنید با تشکر

  17. امین گفت:

    عالیه.دستت درد نکنه.اگه میشه عکسهای بیشتری بذارین.مخصوصاًاز دهه ی 70

  18. امین گفت:

    عالیه.لطفاً عکسهای بیشتری رو بذارین.بخصوص از دهه ی 70.

  19. صابر امینی گفت:

    سلام صابر امینی هستم از بوشهر.مرداد و شهریور امسال دو بار اومدم سی سخت خیلی عالی بود چشمه میشی هم رفتیم در کل منطقه سی سخت خیلی جذاب بود

دیدگاه شما