یکشنبه 8 مرداد 1391 - 6:42

900 ناشنوا و کم‌شنوا در کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند

بویرنیوز:

رئیس بهزیستی شهرستان دنا با بیان اینکه شیب شنوایی در استان ما زیاد است، گفت: 900 نفر ناشنوا و کم‌شنوا در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

خبرگزاری فارس: 900 ناشنوا و کم‌شنوا در کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از دنا، حجت‌الاسلام سید اکبر وحدتی صبح امروز در افتتاحیه پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان در شهرستان دنا اظهار کرد: شنوایی یکی از حواس برتر انسان است که محروم بودن از این حس فقط به معنی نشنیدن صدا نیست.

رئیس بهزیستی دنا افزود: محرومیت از حس شنوایی موجب عدم دستیابی به بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی فردی و اجتماعی می‌شود تا جایی که ممکن است فرد را از رسیدن به واقعیت دور کند.

وحدتی با بیان این‌که کودکان زبان و گفتار را از طریق گوش دادن به صحبت‌های دیگر افراد می‌آموزند، گفت: با توجه به این که چند سال نخست زندگی هر کودک حائز اهمیت خاصی است، در صورت وجود کم‌شنوایی، کودک از تجربیات آموزشی زبانی بهره کامل نمی‌برد.

وی با بیان اینکه صحبت کردن امری اکتسابی است، اظهار کرد: انسان از راه شنیدن زبان محیط اطراف خود را فرا گرفته و سپس قادر به تکلم می‌شود، از این رو بدون شنیدن گفتار به وجود نخواهد آمد و به همین علت کودکان و افراد ناشنوا در تکلم مشکل دارند.

رئیس بهزیستی دنا یادآور شد: برخی از اختلالات شنوایی قابل درمان است اما برخی از این اختلالات قابل درمان دارویی نیست و فرد باید در پروسه توانبخشی قرار گیرد.

وحدتی عنوان کرد: با پیشرفت‌های به عمل آمده در زمینه فناوری در سال‌های اخیر فراهم آوردن اطلاعات گفتاری به وسیله سمعک و کاشت حلزون حتی برای کودکانی که مبتلا به شدیدترین میزان نقص شنوایی باشند ممکن گردیده است.

وی با اشاره به افتتاح این پایگاه غربالگری گفت: این پایگاه به منظور پیشگیری از اختلالات شنوایی برای همه نوزادان در سطح شهرستان دنا آماده ارائه خدمات است.

وی اظهار کرد: در این مرکز نوزادان تست غربالگری می‌شوند و در صورت داشتن مشکل به مراکز درمانی جهت کاشت حلزون و یا درمان معرفی می‌شوند.

مسئول بهزیستی دنا افزود: در صورت شناسایی افراد زیر پنج سال درمان به موقع انجام می‌گیرد و به همین خاطر بحث غربالگری شنوایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی عنوان کرد: شیب شنوایی در استان ما زیاد است و 900 نفر ناشنوا و کم‌شنوا در این استان وجود دارد که یکی از موضوعات با اهمیت در این ارتباط بحث کاشت حلزون است.

وحدتی با بیان اینکه کسانی که دچار مشکل شنوایی می‌شوند از لحاظ کاشت حلزون و سمعک مشکلی ندارند و لازم است که این مراکز جهت غربالگری نوزادان در نزدیکی مراکز زایمانی قرار گیرند.

وی بهترین زمان جهت معاینه و سنجش شنوایی را 72 ساعت اول تولد دانست و گفت: پس از غربالگری و معاینه توسط کارشناس مرتبط در صورت مشاهده و تشخیص معلولیت جهت کمک یا کاشت حلزون در سن مشخص شده توسط پزشک به مراکز درمانی معرفی می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=7896
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما