شنبه 7 مرداد 1391 - 6:59

وجود الماس در شکم مرغ دلیل گرانی آن !

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز/حجت اله عباسیان: این روزها بازار استان شاهد تب و تاب عجیبی است که وجود صف های مرغ ماه رمضان امسال را با تمام سال ها متفاوت نموده است و باید پرسید راز گرانی مرغ که تا قبل از این زیادبود و نبودش برایمان اهمیتی نداشته چیست؟

سوال اینجاست که مرغ چه خاصیتی دارد که کمبودش این روزها در بازار استان و حتی کشور موجب تعجب مردم روزه دار و مسلمان کشور شده است؟ آیا تحریم ها عامل پدیده نایاب شدن مرغ و یا گرانی آن است و یا عوامل دیگری در کار است که باعث شده مرغ به طرز عجیب و بی سابقه ای گران و کمیاب شود.

ما تجربه چنین نایاب و گران شدن هایی را قبلا هم داشته ایم که بیشتر بر اثر ایجاد التهاب در جامعه بوده و اساسا ریشه منطقی نداشته است، یعنی بحث عوامل تولید و مصرف در میان نیست بلکه نظام توزیع مشکل دارد، مثلا چند سال پیش چراغ های توری به یک باره نایاب و گران شد و در بین مردم شایعه شد که درون این چراغ ها الماس وجود دارد و این شایعه موجب گشت تا چراغ توری کم ارزش به یک باره قرب درست کند و به کالایی ضروری و در عین حال نایاب بدل شود.

کار به اینجا ختم نشد و در دوره دیگر نیز همین مسئله در مورد چرخ خیاطی مارشال نیز تکرار شد و باز هم وجود الماس در این چرخ ها دلیل گرانی و نایابی آن مطرح شد، در حالی که بعدا ثابت شد همه اینها شایعه بوده و وجود الماس اساسا توهم بوده است.

اکنون هم بنظر می رسد مرغ که این روزها برای اکثر سفره ها ما غریب و ناشناخته شده قطعا در دل خود چیزی با ارزش دارد که بهایش از توان ما فراتر رفته و می توان پرسید که الماس کجای مرغ است؟

برای استانی مانند استان ما با این همه ظرفیت کشاورزی و دام و طیور جای بسی تاسف است که نتوانیم نیازهای محدود خودمان را تامین کنیم و بنظر می رسد بایک برنامه ریزی درست می توان علاوه بر تامین نیاز داخل استان از دام و طیور، می توان نیاز استان های همجوار را نیز تامین نمود.

در حالی که 95 درصد از مراکز تولید مرغ گوشتی استان در تعطیلی بسر می برد نمی توان انتظاری بیش از این نیز داشت و برای تامین نیاز مرغ باید دست به دامان مرغ های یخ زده ترکیه بشویم.

ما تا چند روز پیش شاهد نایاب شدن مرغ با هر قیمتی بودیم اما این روزها مرغ وارد بازار می شود اما با قیمتی بالاتر از هفت هزار تومان که این خود نتیجه طبیعی عدم مدیریت درست بر نظام توزیع است و متاسفانه برخی از افراد نیز از این فرصت سو استفاده کرده و برای خود بازاری به راه انداخته اند و مردم روزه دار و مسلمان را در گرمای مرداد ماه به سختی انداخته اند.

با توجه به تاکیدات اخیر معظم له در جمع مسئولان نظام و طرح نظریه “اقتصاد مقاومتی” که از ابتکارات ایشان برای غلبه بر تحریم ها بود باید اذعان نمود در صورتی که همه این فرمایشات را عملی کنند مشکلی در کشور نخواهیم داشت.

ایشان همچنین در بخش دیگری از بیاناتشان خطاب یه مسئولان نظام “تصميمهاى خلق‌الساعه و تغيير مقررات را جزو ضربه‌هائى دانستند که به اقتصاد مقاومتی و ملت ضربه می زند”

امید است تا مسئولان استان با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری و با برنامه ریزی درست در جهت اجرایی کردن شعار”تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی”  زمینه تولید و اشتغال را به وجود آورند و دیگر شاهد کمبود و گرانی کالایی که به راحتی می توان در داخل تولید نمود نباشیم

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=7826
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما