چهارشنبه 29 آبان 1392 - 0:13

گورستان‌های اسرار آمیز در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

برخی گورستان‌های قدیمی کهگیلویه و بویراحمد در دل خود تاریخچه‌ای روشن از هویت تاریخی این استان دارند.

خبرگزاری فارس: گورستان‌های قدیمی در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

به گزارش بویرنیوز ، استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن قدمت تاریخی دارای میراث‌های تاریخی و فرهنگی متعددی است که بخشی از آن در قبرستان‌های تاریخی و باستانی که در گوشه و کنار این استان پراکنده بوده؛ به وضوح قابل مشاهده است.

از گورستان باستانی «لما» در شهرستان دنا گرفته تا استودان‌های شهرستان بهمئی و گورستان‌های مربوط به دوران اشکانیان و صفویان تنها بخشی از میراث تاریخی این استان کهن است.

گذشته از گورستان‌های تاریخی که در اکثر موارد گمنام بوده و کمتر کسی از وجود آن‌ها در این استان باخبر است، قبرستان‌های تاریخی سده‌ها و دهه‌های گذشته نیز کم مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار نگرفته‌اند و در سایه همین بی‌توجهی‌ها هر روز مورد آماج تخریب و تاراج قرار می‌گیرند.

فریدون داوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج در این‌ زمینه می‌گوید: نگاره‌های قبری و حکاکی‌های قبرستان‌های موجود در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر ماهیت تاریخی، گویای شرایط اجتماعی، نظامی‌، فرهنگی، اقتصادی زمان‌های مختلف است.

این پژوهشگر تاریخی با اشاره به این‌که بعدا از اسلام گورستان‌ها اکثرا در اطراف امام‌زادگان توسعه می‌یافتند افزود: تصویرگری‌های روی سنگ‌ قبرها بسته به جایگاه اجتماعی، جنسیت و شغل افراد متفاوت بود.

داوری تصریح کرد: برای مثال نقش خورشید روی سنگ قبرها نشانی از دین‌داری فرد متوفی و تصویر سوارکار نشان دهنده دلاوری و جوانی و تصویر سوارکار در حال شکار نیز نشان دهنده دلاوری و جنگاوری متوفی بود.

وی یادآور شد: روی قبور مسلمانان و به خصوص سادات از نام ائمه اطهار (ع) استفاده می‌کردند و استفاده از آیات قرآن روی قبور نشان دهنده افراد عالم و روحانی بود.

چیزی که در سال‌های اخیر به وضوح به چشم می‌خورد تخریب قبرستان‌های تاریخی و سنگ قبرهای با قدمت زیاد از سوی برخی دستگاه‌های دولتی است، تخریبی که به بهانه توسعه امام زادگان و به بهای حذف بخشی از میراث تاریخی و معنوی دیار ما می‌انجامد.

امروزه قبرستان‌های تاریخی متعددی در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که قدمت برخی از آنها به دوران صفویه و قاجاریه برمی‌گردد، قبرستان‌هایی که هر یک برگی از تاریخ این استان به شمار می‌آیند، اما در عین تعجب هر روز شاهد تخریب و غارت این میراث‌های تاریخی هستیم و کسی هم پاسخگو نیست.

به هر ترتیب امیدواریم که مسئولان میراث فرهنگی و البته اوقاف نگاه ویژِه و مسئولانه‌تری به حفظ و صیانت از قبرستان‌های تاریخی استان داشته باشند تا ناخواسته با دست خود بخشی از میراث تاریخی خود را به باد فنا ندهیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=77800
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما