دوشنبه 2 مرداد 1391 - 10:26
رئيس انجمن اهل قلم استان

تفکر قومی و جریان انحرافی پشت حذف نام استان

سايت خبري تحليلي بويرنيوز:‌ علیرضا دمساز فوق‌لیسانس زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه، نویسنده و رئیس انجمن اهل قلم استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که دارای سابقه‌ای  25 ساله در زمینه تدریس در مراکز علمی و دانشگاهی است و به جهت شاخصه‌های ممتازی که در حوزه فرهنگی داشته و دارد با اکثریت آراء هیئت امنای مرکزی به مدت دو سال به عوان رئیس انجمن اهل قلم استان انتخاب شده است. با عنایت به بی‌توجهی مسئولان به مسائل اصلی و دغدغه‌های مردم و تمرکز بر روی مسائل حاشیه‌ای و سؤال‌برانگیز بر آن شدیم تا در قالب گفت‌وگویی از نظرات ارزشمند این‌چهره فرهیخته در خصوص بحث تغییر نام استان بهره ببریم آنچه که در این نوشتار از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد ماحصل این گفت‌وگو می‌باشد.


 نظر شما در خصوص تغییر نام استان چیست؟

تغییر یک روند تدریجی و کارشناسانه است درحالی‌که حذف یک عمل ناگهانی و شتاب زده و جهت‌دار است ، گروهی در صد حذف نام پرافتخار و باسابقه کهگیلویه و بویراحمد اند مسلماً هر گاه ملتی در برابر حذف هویت تاریخی قرار گیرد وظیفه و رسالت اصحاب اندیشه سنگین‌تر خواهد بود، ریشه‌یابی این مسئله و روشنگری برای افکار عمومی و آحاد مردم  رسالت ذاتی اصحاب رسانه و اهالی قلم است لذا بحث حذف نام کهگیلویه و بویراحمد در شرایط کنونی یک بحث انحرافی است چرا که بعضی‌ها  مسائل و مباحث اصلی استان را رها کرده اند و در پیچ و خم کوچه‌های بن بست به بیراهه ها می‌رود . این مقوله هیچ دستاوردی جز ضرر و زیان در این برهه زمانی ندارد چطور شده که ده‌ها بحث فرهنگی و چالش‌های اجتماعی فراروی جامة خود را کنار گذاشته‌اند و  به بهانه دشواری تلفظ یا ناشناخته بودن نام  «کهگیلویه» و «بویراحمد» در صدد حذف آن برآمده‌اند.

  منظور شما از بحث های فرهنگی و چالش‌های فراروی جامعه ما چیست؟
در شاخص‌های توسعه فرهنگی استان و راهکارهای توسعه و ارتقای این شاخص‌ها مانقشه راه و سند چشم‌اندازی نداریم و اگر هم باشد جامع و کامل نیست متولی خاصی  برای این امر وجود ندارد و دستگاه‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی داریم و کار می‌کنند اما سند و نقشه راه فرهنگی الزام‌آور که ما را به نقطه مطلوب رساند و همچنین متناسب با اسناد بالادستی و توسعه ای استان باشد نداریم نگاه ها و مدیریت‌ها به مقوله فرهنگ استانی سلیقه‌ای و مقطعی است باید از مسئولان و آنان که به دنبال حذف نام کهکیلویه و بویراحمد هستند سؤال شود که چرا درصد بیکاری استان ما به ویژه در مرکز استان در کشور بالاترین نرخ بیکاری را دارد. شما برای این همه جوان تحصیل‌کرده و نیروی بیکار چه راهکاری اندیشیده‌اید؟ چند کارخانه و طرح را  طی تصدی مدیریتی خود بسامان رسانده‌اید؟ چرا استان در خودکشی، اعتیاد، نزاع دسته جمعی، طلاق در مرز بحران قرار گرفته است. برای مبارزه با هنجارشکن ها  چه اقدام مؤثر و کار گشایی را عملیاتی کرده اید؟ چرا طرح‌های عمرانی، جاده سازی ها در فرجه زمانی خود بسامان نمی‌رسند؟ مدیریت زمان و برنامه‌ریزی صحیح اقتضا می‌کند که هر طرح و پروژه ای در مدت زمانی تعریف‌شده خود  اجرا شود و به اتمام برسد. هر روز حادثه‌ای دل‌خراش در جاده‌های استان رخ می‌دهد، مثال ملموس و عینی، همین پیچ جاده تنگ کناره به دشت روم چند سال است در صدد حذف و برداشتن این پیچ اند؟ مسئولی که توانایی حل یک پیچ را ندارد چطور شده که این بحث پرحاشیه و غیرضروری را دنبال می‌کنند.

ریشه تغییر نام استان را در چه می‌دانید؟

بحث تغییر نام استان در دوره‌های پیشین مطرح شد، چون در آن زمان … این بحث تفکر قومی نهفته بود لذا بحث مسکوت ماند حذف نام «کهگیلویه» که هویتی تاریخی و باستانی دارد و حذف نام «بویراحمد» چه قبل و چه بعد از انقلاب بزرگ ایل بویراحمد در تاریخ حیات سیاسی و اجتماعی خود نقش‌آفرینی ها نموده به راحتی و سادگی ممکن نیست. استان کهگیلویه و بویراحمد هزاران شهید و جانباز  سرافراز و آزاده با همین نام تقدیم  نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده است  و هویت خود را عجین یافته با نام مقدس جمهوری اسلامی می‌داند آنچه طی این سی و چند سال بعد  از انقلاب برای ما رخ داده است  تاریخ مستند و زنده‌ و سند هویت استان ماست در این زمان و پشت پوسته این بحث ، علاوه بر تفکر قومی ، جریان انحرافی قرار دارد و به این مسئله دامن می‌زند. استان کهکیلویه و بویراحمد به نسبت جمعیت خود در هشت سال دفاع مقدس رتبة اول را دارد و همچنین در صد مشارکت مردم فهیم و ولایت مدار  این استان در تمام انتخابات گذشته،
بالاترین در صد مشارکت مردمی را داشته است اینها همه مبین ولایت مداری و دفاع جانانه از نظام مقدس جمهوری اسلامی است تفکر بخشی نگر و تنگ‌نظرانه قومی به همراه جریان مسئله‌دار انحرافی، پشت ‌این مسأله اند و دست در دست هم داده‌اند تا وفادارترین مردم این خطه  از ایران اسلامی را نسبت به این نظام بدگمان کنند و چالش قومی و ملی ایجاد کنند لذا این جریان در استان قم و خراسان با تغییر ناگهانی استانداران مردمی و مرتبط با  بدنه نظام، چالش بحث‌برانگیز را در این دو استان بوجود آورد و در استان ما با بحث تغییر نام و عدم توجه به خواست عمومی مردم این جریان چنین چالشی را ایجاد کرده‌اند. بنابراین مصلحت و راه  درست آن است که اگر مسئول یا کسانی نادانسته و ناخواسته قدم در این مسیر گذاشته اند به نظر عموم مردم، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مردم و نخبگان استانی توجه کنند. چرا که در شرایط کنونی پیش کشیدن چنین مباحث تفرقه‌افکنانه به صلاح نظام و مملکت نیست. شرایط از این نظر حساس است که در خاورمیانه و کشورهای اسلامی، تحولات شگرف در حال رخ دادن است و الگوپذیری تمام این  تحولات نشأت گرفته از انقلاب شکوهمند اسلامی است. موج اسلام خواهی و ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی علیه حاکمان مستبد همه ممالک اسلامی را فرا گرفته است.
لذا لازم است ذهن و فکر همه ما معطوف این تحولات سرنوشت‌ساز باشد ما باید دشمنان و مخالفان نظام را  رصد کنیم و مواظب باشیم تا کشتی انقلاب به سلامت به ساحل مراد برسد. از نظر وضعیت داخلی «جریان انحرافی» نفس‌های آخر را می‌کشد لذا برای دستیابی به مقاصد شوم خود از هیچ کوششی فروگذار نیست و به دنبال روزنه‌های ایجاد شکاف بین مردم و نظام است. می‌طلبد، هوشمندانه و با درایت و بصیرت از این دست اندازها و چالش‌ها گذر کرد و با جریان انحرافی مسئله‌دار مبارزه کرد و فرصت ایجاد چالش را به آن ندهیم روشنگری نماییم و به تنویر افکار عمومی پرداخته شود..

بنديرنيوز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=7464
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما