جمعه 30 تیر 1391 - 12:41

قانون جدید دهیاری‌ها در مجلس طرح می‌شود

بویرنیوز: نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از طرح و بررسی قانون جدید دهیاری‌ها در راستای حمایت هر چه بیشتر از این نهاد، طی روزهای آینده در مجلس خبر داد.

غلام‌محمد زارعی امروز در همایش بزرگ دهیاران کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مسئله مدیریت روستاها حلقه مفقوده‌ای بود که در نظام مردم‌سالاری مبتنی بر اتحاد و حضور مردم بعد از انقلاب با عنوان شورای اسلامی روستاها شکل گرفت.

وی افزود: شوراهای اسلامی دورانی را بدون مدیریت روستا که مولد نظام شورایی بود به کار خود ادامه داد که به دلیل ضرورت عملیاتی کردن اهداف نظام شورایی در ساحت روستاها، دهیاری‌ها شکل گرفت.

زارعی از ارائه قانون جدید دهیاری‌ها در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: قانون جدید دهیاری‌‌ها با در نظر گرفتن عدم تداخل وظایف بنیاد مسکن با دهیاری‌ها طی روزهای آینده در مجلس شورای اسلامی طرح خواهد شد.

برای توسعه هر چه بیشتر کشور به روحیه جهادی نیازمندیم

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه بنیاد مسکن در توسعه و پیشرفت روستاها ابراز داشت: بنیاد مسکن یکی از نهادهای انقلابی و شکل‌گرفته از متن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده که خدمات و فعالیت‌های ارزشمندی در روستاها انجام داده است.

زارعی از دهیاران خواست تا ضمن استفاده از تجربیات، توانمندی و ظرفیت فنی و اجرایی بنیاد مسکن، هم‌سو با این نهاد در راستای توسعه روستاها تلاش کنند.

وی با اشاره به وضعیت روستاهای کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: تا قبل از انقلاب، روستاها جایگاهی در توسعه، عمران و آبادی کشور نداشتند.

زارعی ادامه داد: در نظام قبل از انقلاب، کدخداها با استفاده از روش‌های ریش‌سفیدی به مسائل و امور روستاها سامان می‌دادند.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در آن زمان برخوردهای اجتماعی و فرهنگی مد نظر بود و خبری از پیشرفت مسائل عمرانی روستاها نبود.

زارعی افزود: پعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام اسلامی و دولت اسلامی در ادوار مختلف به سمت عمران و آبادی روستاها گام برداشت و پیشرفت عادلانه و یکسان همه مناطق از جمله کهگیلویه و بویراحمد را در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه هنوز به تفکر جهادی نیاز داریم، عنوان داشت: تفکر جهادی در ابتدای انقلاب توانست با حداقل منابع اما با علاقه، انگیزه و روحیه اسلامی، تحولات چشمگیری را در حوزه روستاها به وجود آورد.

زارعی خاطرنشان کرد: وقتی تلاش‌های جهاد سازندگی در اوایل انقلاب در برخی تحولات در روستاها و حتی در جنگ تحمیلی را مرور کنیم، می‌بینم خداوند متعال به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی چه سرمایه عظیم انسانی، فکری و ارزشی را برای مردم به وجود آورده است.

وی بیان داشت: امروز به همان روحیه جهادی و بسیجی نیاز داریم و دهیاری‌ها می‌توانند به عنوان مدل و الگویی کوچک‌شده، حرکت جهادی و بسیجی که تبلور اراده جهاد سازندگی بوده را در روستاها به منصه ظهور برسانند.

حاشیه‌نشینی، به شکل ناهنجاری سیمای شهرنشینی را تغییر داده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: منابع محدود است اما با ساختارها و مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف دولت می‌توان به سمت عمران و آبادی در بخش‌های مختلف روستایی حرکت کرد.

زارعی با بیان اینکه مسئله دیگری به نام تولید و حفظ اقتصاد روستایی نیز مطرح است، عنوان داشت: با تقویت روستاها از نظر عمران و آبادی در زیر ساخت‌های عمرانی و اقتصاد و افزایش درآمد روستاها، مهاجرت معکوس شهرنشینان به روستاها بیشتر می‌شود.

وی معتقد است مهاجرت معکوس سبب حذف حاشیه‌ها می‌شود و حاشیه نشینی که به شکل ناهنجاری حوزه شهرها را تحت تأثیر خود قرار داده و سیمای شهرنشینی را تغییر داده است، با مهاجرت معکوس به حالت اولیه خود بر خواهد گشت.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در راستای حذف حاشیه‌نشینی و احیای اقتصاد و ساحت روستاها، دولت با اختصاص اعتبارات و منابع کافی در نظر دارد انقلابی اساسی در صنعت کشاورزی کشور به وجود بیاورد.

زارعی ابراز داشت: دهیاران باید از این فرصت استفاده لازم را ببرند و کشاورزی و بخش‌های مختلف تولیدی در این حوزه را فعال کنند.

وی یادآور شد: کهگیلویه و  بویراحمد دارای ظرفیت‌های متنوع و متعددی در بخش کشاورزی و دامپروری بوده به همین دلیل هیچ نقطه‌ای در این استان وجود ندارد که از فرصت کشاورزی محروم بماند.

زارعی با بیان اینکه فرهنگ کار در روستاها نهادینه شده است، اذعان داشت: امروز رنجی که در گذشته به دلیل فقدان فرهنگ کار وجود داشت، به شوق، امید، نشاط و کار و تلاش تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه دهیاری مولود نظام شورایی و برآمده از حضور شوراها بوده و دارای جایگاه ویژه‌ای است، خطاب به مسئولان یادآور شد: دهیار را در حد کارمند فرمانداری و بخشداری نبینید، و در راستای توسعه همه‌جانبه روستاها در تصمیم‌گیری‌ها به دهیاران احترام گذاشته و اجازه دهید این ظرفیت بر اساس رسمیت خود بتواند به مردم خدمت کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=7309
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما