سه شنبه 27 تیر 1391 - 15:42

اوج بی برنامگی دولت احمدی نژاد در استان را ببینید!

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز:

بالاخره ساختمان سفید مسکن و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در عصر یک روز تابستانی توسط لودرها و بولدزرها تخریب شد تا پروژه پارک سازی استانداری استان بدون توجه به انتقادات به پیش رود.

، تپه استانداری (یا تپه مسکن) در طول دوران دو استاندار دولت احمدی نژاد دو طرح کاملا متضاد را تجربه کرده است.

استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد بخشی از فضای سبز را تخریب و بیش از 100 اصله درخت تپه معروف به استانداری این استان را قطع کرد تا برای استانداری، ساختمانی در هشت طبقه با زیربنای 14 هزار و 400 مترمربع بسازد.

اما استاندار کنونی تپه را صاف، فضای سبز را تخریب و 1400 اصله درخت و درختچه را قطع کرد تا در آن بزرگترین پارک استان را احداث کند.

تصمیم استاندار سابق که به رغم مخالفتها، از احداث مسکن مهر در محوطه ادارات دولتی هم فروگذاری نکرد، مورد مخالفت شورا و شهردار قرار گرفت و آنان 10 روز پس از شروع آن خاکبرداری نسبت به این اقدام استانداری اعتراض کردند و تخریب فضای سبز و احداث ساختمان در این نقطه از شهر یاسوج را خلاف قانون عنوان کردند و گفتند: “این خاکبرداری و ساخت و ساز بدون اخذ مجوز از شهرداری و تغییر کاربری است و مسئولان به جای اینکه آن فضا را به پارک اضافه کنند، چوب حراج به فضای سبز می زنند”.

با این حال مخالفت شهردار وقت و شواری شهر همچون سایر مخالفتهایشان با اقدامات استانداری راه به جایی نبرد و مسئولان وقت استانداری برای کاستن از انتقادها، کاربری این زمین را در کمیسیون ماده پنج از پارک به اداری تغییر دادند.

پس از آن، پروژه خاکبرداری بخشی از تپه سبز استانداری ادامه یافت و به گفته برخی کارشناسان در آن زمان بالغ بر 180 میلیون تومان برای خاکبرداری این پروژه هزینه شد.

با این حال پس از تغییر استاندار و آمدن نیکزاد که سابقه شهرداری اردبیل را نیز با خود یدک می کشید، این استاندار جوان با لغو تصمیم احداث ساختمان جدید استانداری، از احداث پارک بزرگ تفریحی ولایت در این منطقه خبر داد و این موجب خوشحالی منتقدینی شد که پیش از این از تخریب فضاهای سبز شهری و منابع طبیعی اطراف شهر در زمان مدیران سابق دل نگران بودند.

اما آن خوشحالی زمانی رنگ تردید پیدا کرد که نیکزاد دستور داد این تپه زیبا به همراه درختان بی شمار آن و دو ساختمان مهمانسرای استانداری و مسکن و شهرسازی که از گذشته های دور بر روی این تپه جا خوش کرده بودند، تخریب و تسطیح شوند.

براین اساس بود که مهمانسرای استانداری که به آن کاخ استانداری نیز می گفتند، نقش زمین شد و نعش صدها اصله درخت 50ساله بر زمین افتاد و عملیات صاف کردن تپه آغاز شد.

در این بین بولدوزرها و لودرها هم به سنگهای سخت وسط تپه خورده بودند و این عملیات تسطیح را کند کرده بود و تعریف و تمجیدها جای خود را به انتقادهایی داده بود که هر ازگاهی در قالب نامه ای به استاندار شنیده می شد.

شهردار و شورای شهر هم که در زمان استاندار سابق به طور علنی مخالفت خود را ابراز می کردند برخلاف گذشته اینجا یا سکوت پیشه کردند و یا هم از این پروژه که به نظر می رسید نگرانیهایی ایجاد کرده، دفاع می کردند.

شهردار یاسوج در دفاعی تمام عیار از استاندار، تلاش کرد این مسئله را با امنیت و مصلحت شهروندان ربط دهد، اما این دفاع نتوانست نگرانی شهروندان یاسوجی از صاف کردن این تپه و قطع درختان آن را توجیه کند.

با این وجود قطع این درختان و مسطح کردن تپه ای زیبا با هزینه ای میلیاردی آن هم در حالی که در سایر نقاط دنیا میلیاردها تومان برای ایجاد تپه های مصنوعی هزینه می شود، اقدامی غیر کارشناسی بود که به مذاق خیلی ها خوش نیامد.

منتقدین براین نکته تاکید داشتند که “در حالیکه شهرسازان در دنیا به دنبال حفظ و نگهداری و استفاده از چشم انداز طبیعی اینچنینی برای گذران اوقات فراغت شهروندان هستند، چگونه در شهر ما عزم مسئولان بر این مهم جزم شده تا طبیعت شهر، آن هم با صرف هزینه های میلیاردی شخم زده شود و به جای استفاده از طبیعت خدادادی، از نوع مصنوعی اش آن هم با ریخت و پاش میلیاردی بهره ببریم؟”

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از گذشت هفته ها از بالا گرفتن انتقادات در خصوص قطع درختان و تسطیح تپه استانداری برای احداث پارک، از این اقدام خود دفاع و اعلام کرد که این کار کارشناسی شده بود.

اکبر نیکزاد در پاسخ به این انتقادها گفته بود: طراحی و احداث پارک ولایت به مساحت  25 هکتار در دل شهر یاسوج با هدف کاربرد عمومی و متنوع و ارائه خدمات بیشتر و مطلوب ‌‌تر انجام گرفت.

وی اظهار داشت: شهر یاسوج شهری خوش آب و هواست که در مسیر ترانزیت منطقه جنوب به مرکز کشور قرار گرفته و با توجه به گردش پذیر بودن آن و از طرفی رشد جمعیت و توسعه فضای شهری نیازمند افزایش سرانه فضای سبز شهری و رسیدن به نرم کشوری است و براین اساس احداث چنین فضای تفریحی با کاربرد بیشتر برای شهروندان و گردشگران بسیار لازم بود.

نیکزاد بیان داشت: همچنین فضایی مناسب با شیب کم و مسطح برای شهروندان که برای تفریح و حتی پیاده روی و ورزش عمومی و همگانی هم وجود ندارد و به همین خاطر مسئولان امر را برآن داشت تا در این خصوص اقدامی شود. به همین منظور در جلساتی موضوع احداث چنین فضایی مطرح شد و نهایتا  محل پارک ولایت مورد توجه قرار گرفت و برنامه‌ ریزی لازم برای طراحی و احداث این پارک در سایتی به مساحت 25 هکتار و در حاشیه رودخانه بشار آغاز شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: هر برنامه و اقدامی در هر زمینه‌ای و در هر بخشی و هر نقطه‌ای از استان که بخواهد انجام شود با مطالعه و کار کارشناسی جنبه‌های مفید و تاثیرگذار و آثار منفی آن بررسی می‌شود و چنانچه در برآیند به دست آمده جنبه موثر و مفید آن بیشتر باشد، عملی خواهد شد و در خصوص احداث پارک ولایت هم این اقدامات انجام شد.

با این حال منتقدین عنوان کردند که با ایجاد پارک مخالف نیستند بلکه با تسطیح تپه و قطع صدها اصله درخت 50 ساله مخالفند. درختانی که شاید سالها طول بکشد تا در زمین نامرغوب جدید رشد کنند.

اما تخریب ساختمان اداره کل مسکن و شهرسازی که کارشناسان ارزش آن را چندین میلیارد تخمین می زنند آخرین حلقه چالشهای پیش روی احداث این پارک بود.

در حالی که منتقدین اصرار داشتند که این ساختمان تخریب نشود و حداقل به عنوان فرهنگسرایی در دل این پارک باقی بماند اما ادغام دو وزارتخانه مسکن و راه، به مدد استاندار آمد و با انتقال این اداره کل به یکی از ساختمانهای استانداری و با این توجیه که در نقشه های پارک شیب ساختمان با شیب در نظر گرفته شده یکسان نیست، اقدام به تخریب این ساختمان کرد.

اینگونه بود که این ساختمان سفید روز گذشته با تیغ لودرها و بولدوزرها بر زمین افتاد تا این مانع هم بدون توجه به نظر منتقدین برداشته شود.

با این حال هنوز بخش زیادی از تپه به دلیل وجود سنگهای سخت برداشته نشده و نگرانیهای شهروندان هم برطرف نشده است.

آنان نگران این موضوع هستند که در سال آخر عمر دولت این پروژه به سرانجام نرسد و شهروندان از یار مانده و به دوست نرسیده با تپه ای زخمی بمانند که بیشتر به تلی از خاک شبیه است.

مهر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=7158
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما