چهارشنبه 10 مهر 1392 - 13:22

بازگشایی غیرقانونی برخی واحدهای شن و ماسه در بشار

برخی واحدهای تولید شن و ماسه تعطیل شده در حاشیه رودخانه بشار یاسوج از تغییر مدیریت اخیر در کهگیلویه و بویراحمد سوءاستفاده و اقدام به بازگشایی غیرقانونی این واحدها کرده اند و این در حالی است که مدیرعامل آب منطقه ای استان از معرفی این واحدها به مراجع قضایی استان خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، رود بشار از کوههای سپیدان در استان فارس و “تنگ سرخ” در شهرستان‌ بویراحمد سرچشمه می گیرد و با پیوستن رودخانه های دیگر به آن، در طول مسیر120کیلومتری خود رودخانه کارون را تشکیل می دهد و به خلیج نیلگون فارس می ریزد.

بشار در مسیر خود همسایه 300 روستا و آبادی است و با آب پاک و زلالش، الفبای زندگی را به مردمان این روستاها و حتی مردم جنوب هدیه کرده است.

با این حال 17واحد تولید شن و ماسه، طی 30سال گذشته آنچنان این رود خروشان و زلال را مورد تجاوز قرار داده و با لودرها و بولدوزرهای خود شب و روز و وقت و بی وقت بر پیکر نحیفش زخم زده اند که از آن رود سرزنده و زندگی بخش جز پیکری بی جان نمانده است.

خسارت های وارده شده به رود بشار قابل جبران نیست

مدیر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به طول زیاد این رودخانه و قرار گرفتن محورهای ارتباطی و روستاهای زیاد و شهر یاسوج در کنار آن، دخل و تصرفهای بیشتری داشته است.

محسن ظهیر نژاد افزود: بیشترین خسارت از سوی کارخانه های تولید شن و ماسه به این رودخانه وارد شده است.

وی تغییر مرفولوژی، اکولوژی، پایین افتادن کف بستر رودخانه و تخریب تاسیسات و ابنیه فنی کنار رودخانه همچون پل ها و خطوط انتقال آب و گاز را از جمله خسارتهای وارد شده به رود بشار دانست و گفت: میزان خسارت به این رودخانه بسیار زیاد و به هیچ وجه قابل جبران نیست.

                            

وی یادآور شد: کارگروه سیل و طغیان رودخانه از سال 83 با توجه به برداشت های صورت گرفته هرنوع برداشت را ممنوع کرد و مجوزی برای برداشت ارائه نداد با این حال این کارخانه ها به صورت شبانه اقدام به برداشت شن و ماسه از حریم رودخانه می کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، آلودگی محیط زیست انسانی، تاثیر منفی بر تولیدات کشاورزی و باغی و همچنین مزارع پرورش ماهی حاشیه این رودخانه و کاهش 4.5 متری سطح رودخانه و در معرض خطر ریزش قرار گرفتن دو پل ورودی شهر یاسوج و مختار از دیگر تبعات برداشت بستر رودخانه از سوی این واحدهاست.

این واحدهای شن و ماسه نه تنها به صورت غیر قانونی و بدون داشتن مجوز از نهادهایی همچون محیط زیست، استاندارد، صنعت و معدن و تجارت و آب منطقه ای فعالیت می کردند بلکه اجازه نظارت و بازرسی را به هیچ ناظری نیز نمی دادند.

استانداری که مصوبات خاک خورده را اجرایی کرد

با این حال از سال 84 چندین مصوبه برای نجات رودخانه بشار یاسوج از فاجعه زیست محیطی کارخانه های شن و ماسه که با برداشتهای بی رویه خود این رود خروشان را به کام مرگ کشانده بودند تصویب شد، اما آن مصوبات هیچگاه رنگ عمل به خود ندیدند و در بایگانی ها خاک خوردند.

پس از حدود هشت سال این “سید حسین صابری” استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد بود که یک ماه پس از حضورش در این استان و پس از اطلاع از این بحران زیست محیطی، با عزمی راسخ و پیگیریهای مستمر، این رود حیات بخش و شهروندان یاسوجی را از مصیبت کارخانه های شن و ماسه حاشیه بشار نجات داد و کار بر زمین مانده را در کمتر از دو ماه به سرانجام رساند.

                             

اگر چه طی یکسال گذشته این واحدهای شن و ماسه از هیچ حیله ای برای بقای خود فروگذاری نکرده اند و با شایعه سازی، گران کردن قیمتها، تشویش اذهان و … سعی در ایجاد رخنه در تصمیم مسئولین استان نمودند اما با صبر مردم و تدبیر مسئولین طرفی نبستند.

سوء استفاده متخلفین از تغییر مدیریت در استان

اما طی روزهای اخیر برخی از این واحدها از فرصت تغییر مدیریت در این استان سوء استفاده کرده و اقدام به بازگشایی غیر قانونی این واحدها در کنار رودخانه بشار کردند.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: در روزهای اخیر بر اساس گزارشات مردمی و گشتهای بازرسی آب منطقه ای استان از حاشیه رودخانه بشار بازدیدهایی صورت گرفت که متوجه شدیم چهار واحد از این واحدهای سنگ شکن فعالیت مجدد و غیرقانونی خود را آغاز کرده اند.

علی لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: گزارش و شکایتی در این خصوص تهیه و برای برخورد قانونی به دادستانی یاسوج ارسال است.

                                      

وی بیان کرد: طبق مصوبات تخصصی کارگروهها و بر اساس الزامات قانونی مبنی بر حفاظت از حریم و بستر رودخانه ها از این واحدها شکایت کرده ایم.

لطفی رودخانه بشار را ظرفیتی کم نظیر برای گردشگری دانست و گفت: باید با زیباسازی حریم این رودخانه از سوی مسئولین بسترهای شکوفایی این ظرفیت را مهیا کرد.

محیط زیست مجوز بازگشایی نداده است/اکوسیستم رودخانه درحال تعادل

مدیرکل محیط زیست استان نیز بر برخورد قانونی با متخلفین محیط زیست تاکید کرد.

عطا پورشیرزاد به خبرنگار مهر گفت: اگر موردی مشاهده شود که یکی از این واحدها اقدام به برداشت بستر رودخانه کرده اند، به مراجع قضایی معرفی می شود.

وی بیان کرد: هیج مجوزی از سوی این اداره کل برای ادامه کار به این واحدها داده نشده است.

پورشیرزاد در خصوص تاثیر مثبت انتقال واحدهای تولید شن و ماسه از حاشیه رودخانه بشار بر اکوسیستم و محیط زیست این رودخانه گفت: این اقدام اثر سازنده ای بر محیط زیست رودخانه گذاشته و هر فرد عادی هم که از کنار رودخانه بشار عبور کند متوجه بهبود وضعیت ظاهری رود بشار می شود.

وی افزود: الان رودخانه دیگر ذرات معلق و کدورت را ندارد و از شفافیت و زلالی بالایی برخوردار است.

                                       

مدیرکل محیط زیست استان تصریح کرد: وضعیت اکولوژیکی این رودخانه نیز رو به تعادل است و امیدواریم خود صاحبان صنایع که دلسوز محیط زیست هستند، همکاری کنند تا این وضعیت دوام پیدا کند.

پورشیرزاد به کاهش چهار متری عمق رودخانه در پی برداشتهای بی رویه دو دهه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: پرکردن پشت سدها، ایجاد سیلاب در رودخانه و اکوسیستم و اکولوژی منطقه را نامتعادل و ناپایدار می کند.

توصیه استاندار سابق به استاندار جدید درمورد بشار

اما استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص فعالیت مجدد برخی واحدها در حاشیه رودخانه بشار گفت: از آنهایی که از این حرکت ناپسند و ضد محیط زیستی و ضد طبیعت دفاع می کنند سوال کنید.

سید حسین صابری افزود: کاری که در گذشته مبنی بر تعطیلی این واحدها و انتقال آنها انجام شده، کاری قانونی و اجرایی بوده و انتظار این است با حمایت مردم و مسئولین ادامه یابد و اگر ضعفی در این زمینه وجود دارد با حمایت مردم و مسئولین جبران شود.

وی به استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد توصیه کرد: اجرای قانون را در اولویت کاری خود قرار دهد زیرا هر تخلفی ریشه در سهل انگاری در اجرای قانون دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اینک نوبت “سید موسی خادمی” است که راه درست گذشته را ادامه دهد و طلسم حضور غیرقانونی واحدهای شن و ماسه را برای همیشه در کنار بشار بشکند و مغلوب برخی قدرتهای ناپیدای این واحدها نشود.

بی شک استاندار جدید خود بهتر از همه می داند که توسعه ای که بر محور حفاظت از محیط زیست نباشد پایدار نیست و خود ضد توسعه است.

رود بشار نعمتی خدادادی و متعلق به همه مردم و نسل های آینده است که اکنون باید این میراث با ارزش نسل های گذشته را به سلامت به دست نسل آینده سپرد و بی شک کوتاهی در این راه، نفرین آیندگان را نصیبمان خواهد کرد.

…………………..

شریف اسلامی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=71178
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مغرض گفت:

    بهره برداری از شن وماسه رودخانه بشار غیر قانونی است ولی انتقال این کارخانه ها به منطقه پر گیاه و درخت وتوریستی دلی بجک ونابود کردن مراتع ودختان وطبعت زیبای دلی بجک سپیدار قانونی است

  2. ناشناس گفت:

    از جناب آقای استاندار و مسئولین زیربط خوهش میکنیم جلوی این کارو بگیرند

  3. سيد گفت:

    خدالعنت كند رسانه هاي مغرض استان مارا كه باكرفتن بول اين مطالب سراسر كذب رازدند بازكشايي غير قانوني بنده خدا انهايي كه باز كردند باحكم قضايي باز كردند وبقيه هم درانتظار حكم هيتند واتفاقا همه انها در زمان صدارت صابري باز كردند درزمان اقاي خادمي

  4. مسافر گفت:

    صابری با همه کج اخلاقی و سوء مديريتش يک کار بزرگ و ماندگار انجام داد .آنهم اقدام برای نجات روخانه بشار بود. او میدانست که انجام اين کار تبعات فراوانی دارد اما با پرداخت همه هزينه هايش مقتدرانه دستور به انجام اين کار را صادر کرد و مردانه هم برای عملی کردنش ايستادوبا همين يک اقدام نام خود را در استان ماندگار کرد

  5. اكبر گفت:

    بنازم اولين مرد استان عظيم شفيعى كه زيربار زور نرفت

    • حاجتی گفت:

      اما نعمتی هم به زه نافهمی نی

    • مرضیه گفت:

      خیلی بهش مینازین.انگارمثلاچی هست!اوووووف.باباازاون پولدارترخیلی هست.ازاون گردن کلفت ترخیلی هست.یه جوری ازش یادمیکنن انگارکی هست!

دیدگاه شما