سه شنبه 9 مهر 1392 - 10:11

کشف بزرگترین غار گردشگری جنوب کشور در دنا(عکس)

شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده و دارای مساحتی بالغ بر ۱۸۲۱ کیلومتر مربع می‌باشد. این شهرستان از شمال به شهرستان سمیرم در استان اصفهان و شهرستان لردگان و از جنوب به شهرستان بویراحمد محدود می‌باشد.BZDID

عمده‌ترین منابع آبی شهرستان دنا عبارت‌اند از : رودخانه خرسان، رود احمد غریب و کره، نهر بهرام بیگی و نهر شبلیز، همچنین تعداد آبشار فصلی بنام‌های آبشار بهرام بیگی، دودراک کره در این شهرستان جریان دارد.

ارتفاعات مهم این شهرستان نیز عبارت‌اند از : قله دنا یا دینار به ارتفاع ۴۴۰۹ متر که نهمین قله مرتفع ایران بوده و هر ساله تعداد زیادی کوهنورد از سراسر کشور و سایر نقاط جهان برای فتح آن و سایر قلل همجوار به شهر سی سخت وارد می‌شوند.

دیروزبه مناسبت هفته گردشگری وروز جهانی ، جهانگردی به دعوت مسئولین گردشگری شهرستان دنا راهی سی سخت شدیم ساعت ۸صبح در فرمانداری این شهرستان حاضر شدیم و به همراه مسئولین راهی مناطق گردشگری شدیم.

در بین راه صحبت از کوهنوردی وپیاده روی بود از معاون سیا سی امنیتی فرمانداری شهرستان که مسیر سوال کردم گفت :که به سمت ده شیخ خواهیم رفت .گودرزی ادامه داد که در اونجا یک غار بسیار بزرگ تفریحی است که نظر هر  گردشگر را به خود جلب می کند .

در این سفر که ایلخانی نسب بخشدار مرکزی شهرستان دنا،سید روح الله وحدتی پور رئیس اداره میراث ، فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  دنا،احسان دانشی بخشدار جوان پاتاوه وبرخی دیگراز مسئولین شهرستان دنا ما را همراهی می کردند به سمت  پاتاوه حرکت کردیم.

در اولین مسیر از پل تاریخی پاتاوه باز دید کردیم که کار زیبای بخشدار این شهر با همکاری شهرداری قابل تحسن بود.ایجاد فضای سبز به وجود اورده در حاشیه این پل تاریخی بسار اقدام شایسته و قابل تقدیری بود.

بعد از دیدن این پل با وارد شدن به روستای ده شیخ (پاتاوه)به پای کوهی رسیدم که این غار زیبا بالای ان قرار داشت به همراه مسئولین نیم ساعتی راپیاده روی کردیم وبالای کوه رسیدم .

به دهانه غار نزدیک شدیم ووارد خار شدیم در ادامه این گزارش انچه شما مخاطبین عزیز می خوانید تو ضیحاتی در مورد این کشف بزرگ مشئو لین گردشگری دنا می باشد:

سید روح‌الله وحدتی‌پور، رئیس میراث فرهنگی شهرستان دنا ضمن تشکر و قدردانی از مسئولان حاضر در این مراسم سیاحتی و گردشگری، اظهار کرد: روز جهانی گردشگری و آغاز هفته گردشگری را به کلیه تلاشگران این عرصه تبریک عرض می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی در سطح شهرستان وجود دارد، اذعان داشت: انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر در حفاظت و نگهداری و تأمین اعتبار برای مکان‌های تاریخی و  سیاحتی شهرستان همت کنند.

این مسئول در ادامه به موقعیت پل تاریخی پاتاوه اشاره کرد و گفت: این پل شامل پنج پل تاریخی است که با توجه به طغیان رودخانه بشار اقدام به بازسازی آن‌ شده است. وحدتی‌پور در ادامه تصریح کرد: قدیمی‌ترین پلی که از مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه باقی مانده است پل تخت شاه‌نشین از دوره ساسانی است.

به گفته رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دنا، غار ده‌شیخ (علی‌صدر۲) در ۵۰ کیلومتری مرکز استان و هفت کیلومتری شهر پاتاوه نزدیک به روستای ده‌شیخ واقع شده، است.

وحدتی‌پور تصریح کرد: براساس بررسی‌‌های زمین‌شناسی شکل‌گیری غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که در طی سالیان طولانی بر اثر ریزش نزولات جوی حفره‌هایی ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون خارج می‌شد.

وی ادامه داد:برای شروع کار کمطالعاتی در این منطقه بکر گردشگری ۲۰میلیون تومان  در بودجه امسال پیش بینی کردیم که امید واریم کار اساسی مطالعاتی خوبی صورت گیرد.

وحدتی اعتبار مورد نیاز برای ایجاد جاده دسترسی به این غار شگفت انگیز را بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کر د و ابراز داشت: از همه مسئولین استانی و شهرستانی به خصوص استاندار محترم تقاضا دارم در تکمیل این پروزه مهم اقتصادی گردشگری ما را همیاری کنند.

این مئسول گردشگری در شهرستان دنا مهم ترین برنامه خود در این شهرستان را توسعه بخش گردشگری با کمک سرمایه گذاران و همچنین توسعه صنایع دستی بومی این منطقه دانست.

گزارش :علی اکبر پاک

13920708000545_PhotoL

13920708000549_PhotoL

13920708000550_PhotoL

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=71040
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    !!!!!!!!!!!!
    بزرگترین غار جنوب کشور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    غار های جنوب کشور بسیار زیادند و غار دهشیخ خیلی بزرگ نیست…
    در اطلاع رسانی دقت فرمایید.

  2. انشان گفت:

    دوست ناشناس عینک بد بینی را ازچشمانتان کنار بگذارید .منظور شما کدام غاربزرگ جنوب است که از این غار بزرگ تر است وتازه ما باید برای تشویق گردش گران تبلیغات زیادی بکنیم در جنوب کشور کدام استان چشم اندازهای استان مارادارد .راه پیشرفت در هم دلی وهم یاریست

  3. ناشناس گفت:

    با سلام به جناب انشان.
    بدبین نیستم و در جهت خدمت به استان از هیچ کاری دریغ نخواهم کرد. مطلب من در مورد نحوه ی اطلاع رسانی است…
    در استان گهگیلویه و بویر احمد غارهای بزرگ دیگری نیز داریم.
    غار دهشیخ بسیار زیباست ولی بزرگترین غار جنوب کشور نیست.
    متاسفانه بسیار تخریب شده….
    با تشکر از کامنت شما.

  4. آرمان گفت:

    واقعا غاری زیبا و شگفت انگیز است و باید مورد توجه ویژه مسئولین قرار گیرد

دیدگاه شما