یکشنبه 25 تیر 1391 - 10:34

کهگیلویه و بویراحمد گنجینه‌ای ارزشمند از گونه‌های گیاهی

بویرنیوز:

عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد یک درصد مساحت کشور را داراست، اما 30 درصد گیاهان دارویی کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، دکتر عزیزالله جعفری در دومین نشست ستاد گیاهان دارویی استان کهگیلویه وبویراحمد، افزود: این استان یک چهارم گیاهان قاره اروپا که 8000 گونه است را دارد چیزی حدود 2000 گونه گیاهی دارد که تنها 250 گونه گیاهی در منطقه دنا داریم.

 

وی اظهارکرد:50 گونه گیاهی اندمیک از جمله شکر تیغال دنا، گل ماهور دنا، بابونه دنا و کتان دنا در منطقه دنا وجود دارد و در واقع استان کهگیلویه و بویراحمد گنجینه‌ای ارزشمند از گونه‌های گیاهی است که تاکنون استفاده از آن نشده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج خاطرنشان کرد:در صورتی که سه درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد به کشت گیاهان دارویی همچون “آنغوزه”، “باریجه “و “گزنگبیل ” به صورت علمی همراه با احیاء اختصاص یابد، می‌توانیم 15 هزار خانوار را مشغول به کار کنیم.

 

دکتر جعفری بیان کرد:سالانه در کشور 80 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی داریم که به همین میزان نیز داروی گیاهی وارد می‌کنیم.

 

وی ابراز کرد: تعداد عطاری‌های کشور از 5000 واحد به 50 هزار واحد افزایش پیدا کرده است که نشان از تمایل مردم به گیاهان دارویی دارد، اما داروخانه‌ها و برخی از پزشکان از گیاهان دارویی استفاده نمی‌کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج تأکید کرد: استفاده از گیاهان دارویی در کشور 3 تا 5 درصد است که باید کار علمی، آموزشی و فنی در این زمینه انجام شود.

 

دکتر جعفری گفت: درصد ماده موثره در گیاه سرمارین که در شهرهای دهدشت و گچساران به وفور یافت می‌شود 32 درصد است.

وی ادامه داد: میزان مواد موثره در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط اقلیمی که دارد بیشتر از سایر نقاط کشور و دنیاست و یکی از پتانسیل‌های توسعه این استان با حمایت مسوولان استانی و کشوری می‌تواند گیاهان دارویی باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج اظهار کرد:سه واحد تولیدی در زمینه گیاهان دارویی استان وجود دارد که از زمان راه‌اندازی تاکنون حتی یک روز هم راکد نشدند و همواره فعال بودند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=7072
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما