شنبه 24 تیر 1391 - 16:20

جوابیه مدیر بنیاد ایران شناسی استان به یک خبر

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز:

                                                           بسمه تعالي

 

اصلاح يك خبر كه باعث سوء تفاهم شده است

        قبل از هر چيز خبر حذف شهرستان « دنا » را از زبان اينجانب كذب محض اعلام، و در ادامه

به استحضار مردم شريف و فهيم و فرهنگي شهرستان هميشه سربلند دنا مي رساند كه مطلبي در برخي از سايت هاي خبري استان از جمله بويرنيوز و… با نام اينجانب سيد اسحق صدري به عنوان رئيس شعبه بنياد ايران شناسي استان منعكس شده است مبني بر حذف شهرستان دنا و ايجاد شهرستان مارگون!

قبل از انكه لب به سخن بگشايم و دست به قلم ،خود را در پيشگاه وجدانم مسئول  مي دانم تا حتي در مقابل سخني كه نگفته ام در پيشگاه مردم شريف و فهيم شهرستان دنا،بخصوص مردم آگاه و فرهيخته سي سخت كه استوانه هاي علمي و فرهنگي استان محسوب، و بنيانگذاران سنگ بناي پر افتخار تاريخ و فرهنگ استان به حساب مي آيندو دروانفساي درگيريهاي منطقه اي برسر قدرت ،همواره دست اندر كار اباداني و بنيانگزار اولين موسسات فرهنگي و بهداشتي و آباداني بوده اند،و به تعبير خانم منصوره جعفري   ده ها چهره پر افتخار علمي به جامعه بشري هديه نموده اند از بابت سوء تفاهمي كه به دليل انعكاس غلط اين خبر و  چسپاندن آن با تعريف و تمجيد از مناطقي خاص و ناديده گرفتن پتانسيلها و استعدادهاي كم نظير و بعضاً بي نظير اين شهرستان كه زبان زد عام و خاص بوده و گاهاً جايگاه ملي حتي بين المللي يافته است ،عذر خواهي كنم. نه از بابت رفع اتهام از خود،كه از بابت مكدر شدن چهره شريف مردماني كه همواره خدمتگزاراني صديق وكم ادعا ومثمر، جهت ارتقاع سطح فرهنگي و حتي اقتصادي استان و برگ افتخاري براي همه مردم استان و پژواكي براي انعكاس آوازه افتخارات مردم استان بوده اند.

     اما خبر: همانگونه كه اشاره شد به دنبال مصاحبه اي تلفني در يكي از روزهاي تير ماه 91 كه با سايت خبري عصر دنا و به درخواست مسؤلين اين سايت انجام گرفت،تعدادي از شهروندان عزيز شهرستان دنا با شيوه هاي مختلف لفظي ، ادبي و منطقي از طرح اين موضوع از زبان بنده به عنوان مدير يك دستگاه فرهنگي گلايه كرده اند.

      عليهذا بدينوسيله فهرست وار و كوتاه به استحضارعزيزان هم استاني مي رساند كه:

      اولاً:در خلال پاسخ به تغيير نام استان، اشاراتي نيز به هم گون بودن و يا نا هم گون بودن تقسيمات كشوري در استان و از جمله به تقسيمات شهرستاني شده است،كه بر طبق نقشه سياسي استان برخي شهرستانها مثل دنا ،باشت وچرام كوچك ، برخي داراي زايده اي نا مأنوس مثل بهمئي كه تكه اي از آن شبيه كشور افغانستان به صورت باريكه اي به سمت چين كشيده شده و برخي چون شهرستان بوير احمد به طرز غلط به صورت يك باريكه تا آخر استان يعني خوزستان ادامه پيدا كرده است و اين در نظام عدالت گستر اسلامي باعث زحمت زياد مردمان زحمت كش نقطه هاي انتهايي جهت رساندن خود به مركز شهرستان و انجام كارهاي اداري شده است ، و اين مسئله قابل اصلاح مي باشد. همچنين اظهار نظر شده كه نيمه انتهايي شهرستان بوير احمد به سمت خوزستان جهت رفاه حال شهروندان مي تواند خود به شهرستاني جداگانه به مركزيت لوداب يا مارگون تبديل شود. جهت انتخاب نامي مناسب براي استان نيز اظهار نظر شده همان گونه كه در زمان اقاي مهندس شورانگيز هم به عنوان يك كارشناس حقيقي و نه حقوقي             ( هر چند يكي از وظايف مديريت شعبه،شركت در نامگذاريها است ) مطرح كرده ام ،اعتقاد راسخ دارم كه شايسته ترين نام جهت نامگذاري استان همان نام قديمي و هميشگي آن يعني كهگيلويه و بوير احمد است، زيرا اين نام پر آوازه عجين است با خاطره مبارزات جانانه و شجاعانه مردم استان با دولت هاي ظالم مركزي و به قول زنده ياد محمد بهمن بيگي مردم اين ديار كه در محاصره سه اژ دهاي دهان گشودة فارس و خوزستان و اصفهان قرار گرفته بودند،آنقدر دست به ماشه و پا در ركاب فشردند،تا از يك دهستان استاني ساختند با نام «كهگيلويه و بوير احمد» كه بيانگر هويت قومي و جغرافيايي دو بخش عمده از مردماني است كه در اين ماجراها دخيل بوده و افتخاراتي ماندگار آفريدند.

   ليكن در صورتي كه مديران ارشد جامعه بنا به دلايلي از جمله طولاني بودن و دشواري تلفظ نام استان  براي مردمان ساير نواحي ايران اسلامي صلاح را برتغيير نام استان بدانند و چاره اي جز آن نباشد،بهترين نام براي نامگذاري استان،كه هم شايسته گذشته پر آوازة مردم استان و هم هويت واقعي و پيشينه پر افتخار تاريخي آنان  را در اذهان زنده نموده و با بيان آن همان خطة قهرمان خيز و هميشه سربلند را به اذهان متبا در گرداند، صرفاً كلمة زيباي « دنا » است كه همواره چون پرچمي برافراشته و قهرماني سربلند و پايدار بر تارك استان و مردمانش مي درخشد. نامي كه نشانه استواري و سر بلندي مردمان آن و يادآور قهرمانيهاي مردان نام آوري چون كيخسرو و قهرمانان همراه آن و بزرگ مرداني چون آريوبرزن است.

        در خصوص رفع مشكل شباهت نام استان با نام شهرستان دنا عنوان گرديد كه در آن صورت شهرستان دنا مي تواند  به شهرستان سي سخت با مركزيت شهر سي سخت تغيير نام يابد مثل بسياري از مناطق كشور كه اين چنين است.در آن صورت اين شهرستان و جاذبه هاي فراوان و كم نظير گردشگري ،تاريخي و مردم شناسي اش بيش از پيش شناخته شده و زمينة شناخت بيشتري نسبت به آن فراهم خواهد شد.زيرا كلمة سي سخت خود به يك تعبير يادآوراز خود گذشتگي 30 مرد نامي و افسانه اي همراه كي خسرو است كه همگي در اين نقطه در راه آرمانهاي بلند خود جان به جان آفرين سپردند و در تاريخ ماندگار شدند.

          در ادامه هم ضمن پوزش مجدد از پيشگاه مردم فهيم سي سخت و شهرستان دنا- و نه هتاكان و مغرضاني كه همواره دنبال خود نمايي و اظهار نظرهاي عجولانه هستند- از خواهر جعفريان كه ما را بيش از پيش با افتخارات اين شهرستان آشنا كردند بي نهايت سپاسگزار بوده و آماده ايم تا با مراجعه حضوري از نظريات ارزشمندشان استفاده نمائيم.

    و اما در پاسخ به دوستاني كه به عمد و يا به سهو بدون اطلاع دقيق از عملكرد شعبه ايران شناسي استان ، عملكرد اين نهاد فرهنگي را غير متعهدانه زير سئوال برده اند ،عرض كنم كه از اغاز تأسيس اين دستگاه فرهنگي در بهار 78 تاكنون هرگز كل اعتبارات سالانه آن اعم از حقوق و مزاياي پرسنل ، هزينه هاي جاري ،هزينه هاي پژوهشي و… آن از 35 ميليون تومان تجاوز نكرده است.يعني از سالي نزديك 3 ميليون در سالهاي اوليه شروع، و امروز كه قريب 14 سال از تأسيس آن مي گذرد،     كل اعتبارات سالانه آن به 35 ميليون تومان نمي رسد.اين نهاد كار خود را با دو نفر پرسنل ( با رئيس ) آغاز كرده ،در 1385 يك نفر ديگر اضافه شده و در 1389 يك نفر ديگر و امروز مجموعاً با رئيس 4 نفر در آن مشغول بكار هستند و همگي قراردادي. تا سال 84 هيچگونه خودرويي در اختيار نداشته و در آن سال تنها يك دستگاه خودرو از استانداري دريافت نموده كه تاكنون از آن استفاده مي كند. از نظر ساختمان اداري هم ابتدا يك باب ساختمان قديمي در مركز شهر در اختيار آن قرار داده شد و از 88 تا كنون هم در يك ساختمان قديمي و كوچكتر به حيات خود ادامه مي دهد.اين در حالي است كه طبق اسناد موجود و بر اساس تلاشهاي صورت گرفته بارها و بارها از سوي اعضاي محترم هيئت امناء و يا حتي شخص رئيس جمهور و نمايندگان استان جهت حل اين مشكل قول مساعد دريافت شده ليكن تا كنون نتيجه اي عايد اين دستگاه نشده است. همچنين به كرات براي دريافت اعتبارات پژوهشي چه از طريق استان و چه از طريق بنياد تلاشهايي صورت گرفته كه جز مبلغ مختصري كه از سوي بنياد تهران جهت اجراي طرح هاي پژوهشي خاص پرداخت گرديده،اقدامي از سوي دستگاههاي مرتبط استاني صورت نگرفته است،و اين در حالي است كه ساليانه مبلغ قابل توجهي از اعتبارات باقيمانده دستگاهها در پايان هر سال برگشت داده مي شود.

        مع ذالك از آنجايي كه سياست بنياد ايران شناسي در سطح كلان اجراي بهترين طرحها و بهترين و كاربردي ترين كارها با كمترين هزينه است،شعبه ايران شناسي استان نيز به تأسي از اين سياست دست روي دست نگذاشته و بيكار ننشسته است. بلكه به فراخور حال و در حد وسع و بضاعت خود اقدامات ارزشمندي در راستاي سياستهاي بنياد و اولويتهاي فرهنگي، تاريخي و پژوهشي استان انجام داده كه به جهت رعايت اختصار و تنويراذهان مردم شريف استان، صرفاً به گوشه اي از آنها اشاره مي شود تا عزيزان هم استاني خود از اين مجمل بخوانند حديث مفصل را و همراه با وجدان خود به محكمه بروند.

     عليهذا به استحضار شهروندان فهيم و فرهنگ دوست هم استاني مي رساند تنها در سال 1390 اين شعبه با بضاعت مختصر خود- كه شرح آن گذشت-، چند طرح ارزشمند پژوهشي انجام داده كه از جمله آنها گردآوري اطلاعات مربوط به غذاهاي محلي استان،لباسهاي سنتي مردم استان،صنايع دستي استان،غني سازي آرشيو كتابخانة شعبه، غذاهاي سنتي مردم فارس،گردآوري اطلاعات مربوط به پژوهشهاي انجام گرفته در استان،دسته بندي موضوعي پژوهشهاي انجام گرفته ، گردآوري اطلاعات شهرهاي ايران شهر،اجراي طرح پژوهشي قبور پاكان و نيكان ( امامزادگان)استان،گردآوري اطلاعات مربوط به مساجد ديرينه سال ( بالاي 70 سال ) استان، برگزاري نمايشگاه عكس ايران خيال انگيز در محل ارشاد اسلامي و چندين برنامة ديگربوده است. مزيد اطلاع منتقدين عزيز بايد عرض كنم تنها براي اجراي طرح غذاهاي سنتي مردم فارس 80 ميليون تومان از سوي پژوهشگران مرتبط با فارس شناسي پيشنهاد شده بود. اين در حالي است كه شعبه استان همة اين طرح ها را با دست خالي انجام داده است. تنها بابت طرح قبور پاكان و نيكان نزديك 13 ميليون تومان از طرف بنياد به بخش خصوصي پرداخت شده است.

        حال برادر و خواهرارجمند به وجدان بيدارت مراجعه كن كه بهترين محكمه در پيشگاه الهي است.

      نكته آخر و مخلص كلام اينكه اولاً هر كس به عنوان يك شهروند در هر مسئله اي حق اظهار نظر داردواینجانب از این قائده مستثنی نیستم. ثانياً مگر قرار است صرفاً بر اساس نظر يك شهروند حقیقی و یا حقوقی، سريعاً بنيانهاي ايجاد شده قديمي جابجا و تغيير و تحول پيدا كنند،يا به عبارت ديگر معجزه اي اتفاق افتد؟! اگر چنين باشد مطمئن باشيد من همان را انجام خواهم داد كه خواست شما عزيزان باشد.اي كاش همه چيز به همين راحتي بود .  كه شهروندان خوش قلب و پاك سرشت تصور فرموده اند.

        از اين گذشته مگر سي سخت افتخارات و استعدادهاي بي نظير خود راصرفاً از شهرستان بودن خود گرفته كه خداي ناكرده با تغيير و تحولي در اين زمينه همة آنها را از دست بدهد؟.

                    ان الله مع صابرين.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=7038
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما