سه شنبه 20 تیر 1391 - 20:38

امروز مشایی بعد یک سال برنامه داشت

بویرنیوز به نقل از بولتن:

اسفنديار رحيم مشايي ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست مشترك مركز ملي جهاني شدن و در جمع سفراي عضو اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند با اشاره به اينكه امروز جهان با سرعت رو به رشدي انسان‌ها را به يكديگر نزديك مي‌كند، اظهار داشت:‌ نزديك شدن انسان‌ها به يكديگر تقديري الهي و خارج از حيطه اختيار و اراده ماست.

مشایی افزود: انسان‌ها اگر چه تاريخ را با تفرق و پراكنده شدن از هم آغاز كرده‌اند، اما ماهيت زندگي و حيات انساني در كره زمين چنين است كه انسان‌ها از اعماق تاريخ در جهت آينده به هم نزديك شوند و آينده از اين زاويه در مقايسه با گذشته به معناي پايان فاصله‌ها و پراكندگي‌ها تعريف مي‌شود.

رحيم مشايي با بيان اينكه گويا قرار بوده افراد بشر در گذر از دالان تاريخ بزرگي بياموزند و در اثر بزرگ شدن دايره وجودي انسان‌ها به يكديگر نزديك شوند، اظهار داشت: اين تعبير كه گفته شود جهان كوچك و به دهكده‌اي تبديل شده است، كامل نيست چرا كه اين انسان است كه بزرگ مي‌شود و جهان در برابر او كوچك به نظر مي‌آيد.

رييس‌ دفتر رييس جمهور تصريح كرد: امروز زمان تفرق بني‌آدم به پايان رسيده و وقت آن است تا خانواده بزرگ جهاني به اعتبار نزديك شدن انسان‌ها به واسطه بزرگ‌شدن دايره وجودي آنها تشكيل شود؛ نبايد ظرفيت زيبا و ارزشمند كوچك شدن جهان در برابر بزرگي انسان ناديده گرفته شود.

رحيم مشايي همه تمدن‌هاي بشري را حاصل زندگي مستقل فرزندان آدم توصيف و خاطر نشان كرد: امروز زمان آن فرا رسيده كه همه فرزندان آدم به خانه مشترك خود برگردند و اقتضاي اين بازگشت آن است كه هركس همان احساسي را كه نسبت به پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزند خود دارد، نسبت به ديگر انسان‌ها نيز داشته باشد.

مشاور رييس‌جمهور با بيان اينكه بشريت به اعتبار برخورداري از سلاح و كسب توان سلطه بر طبيعت رشد و كمال نمي‌يابد، گفت: انساني متكامل و متمدن است كه در سير تاريخي حقيقت و انسانيت، خود را فراموش نكرده باشد و همواره به ياد داشته باشد كه عضوي از يك خانواده بزرگ است كه اكنون زمان بازگشت به كانون آن فرا رسيده و بايد با شوق و علاقه، ايجاد وحدت و گسترش دوستي را مسئوليت اصلي خود بداند.

رحيم مشايي با اشاره به اينكه جزئيات جهان امروز به سرعت در حال پيوند خوردن به يكديگر است، اضافه كرد: اگر چه سير اين حركت خارج از اراده ما و متأثر از مشيت الهي است، اما بايد با كمك يكديگر مناسبات جهان يكپارچه فردا را تنظيم كرده و آمادگي لازم براي يك زندگي جمعي جهاني را كسب نماييم.

رييس‌ دفتر رييس جمهور منطق، جنس، ريشه و خواستگاه بحران‌هاي انساني را در طول تاريخ تفرق، جدايي، فاصله‌ و شكاف‌ها عنوان كرد و اظهار داشت: دنياي آينده، دنياي حذف شكاف‌هاست و آينده در مقايسه با گذشته به هم رسيدن و حذف فاصله‌هاست.

رحيم مشايي سوال مهم مطرح در اذهان بشريت را چرايي تداوم و حتي تشديد خصومت‌ و دشمني‌ها علي‌رغم نزديك شدن انسان‌ها به يكديگر و رفع فاصله‌ها دانست و تصريح كرد: در پاسخ به اين سوال بايد به اين نكته توجه كرد كه منطق و جنس اين خصومت‌ها از نوع خصومت‌ و دشمني‌هاي گذشته و ناشي از فاصله و شكاف بين انسان‌ها نيست.

مشاور رييس‌جمهور با بيان اينكه توقع اين بوده است كه كينه و خصومت‌ها به تناسب نزديك شدن مجموعه‌هاي انساني به يكديگر كمتر شود، اما اين اتفاق رخ نداده است، ادامه داد: شايد دشمني‌هاي عصر جديد ناشي از تزاحمي باشد كه به دليل نزديك شدن مجموعه‌هاي انساني به يكديگر پديد مي‌آيد؛ رقابت‌ها و فرصت‌هاي امروز بشر اگر چه فاصله‌ها را كم مي‌كند، اما اگر منطقي الهي در اين رقابت‌ها حاكم نباشد، خصومت‌هاي جديد پديد خواهد آمد.

رحيم مشايي خاطر نشان كرد: در دهه‌هاي اخير بشريت كوشيده است، با تعريف حوزه‌هاي همكاري منطقه‌اي و بين‌المللي مشترك ظرفيت‌هاي جهاني را كنار هم قرار داده و فرصت ارتقاء شرايط زندگي دوستانه در جهان را پديد آورد كه اتحاديه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي دستاوردهاي تاريخي و ارزشمند در اين راستا هستند.

رييس‌ دفتر رييس جمهور سازمان ملل متحد را دستاوردي تاريخي و ارزشمند توصيف كرد كه فلسفه تشكيل آن بسيار عالي و گرانمايه است و گفت: هر مقدار كه فلسفه تشكيل اين سازمان محقق شده به همان ميزان موجب رشد و تعالي بشر شده و هر ميزان از فلسفه آنكه مجال محقق شدن نيافته فرصت را در اختيار زياده‌خواهاني قرار داده كه توسعه قدرت و منافع خود را هدف اصلي پنداشته و رشد و ارتقاء جامعه جهاني را اساساً قبول ندارند.

رحيم مشايي با بيان اينكه جهان آينده، جهان همگان بوده و به همه افراد بشر تعلق دارد، افزود: امروز فرصت گريز از جمع در حال حذف شدن است و كساني كه منافع خود را در حذف ديگران يا محروم كردن آنان از منافع خود مي‌بينند در جهان آينده جايي ندارند، چرا كه عبور از امروز به فردا فقط از مسير با هم بودن مقدور است.

رييس‌ دفتر رييس جمهور با تأكيد بر اينكه بايد همه ظرفيت‌هايي كه در كنار هم بودند، فعال شود، اظهار داشت: براي خوشكاندن ريشه‌هاي رخوت و خودخواهي‌هاي ضدانساني، عقب‌ماندگي‌ها، جهل‌ها و همه مظاهر بدي هيچ راهي پيش روي بشر نيست جز اينكه همه كنار هم براي رسيدن به اين هدف تلاش كنند و فقط اقليت كوچكي هستند كه اين منطق را برنمي‌تابند.

رحيم مشايي تصريح كرد: بايد مجالي ايجاد شود تا سازمان‌ها و اتحاديه‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي مجال عملكرد مؤثرتر و جامع‌تري بيابند.

رييس‌ دفتر رييس جمهور استفاده مناسب از تكنولوژي‌هاي ارتباطي را از ابزارهاي مؤثر در بهره‌گيري كامل از ظرفيت‌هاي سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و به فعليت رساندن همه توانمندي‌هاي كشورهاي عضو دانست و خاطرنشان كرد: دولت و رييس‌جمهوري اسلامي ايران از هر تلاشي براي ارتقاء زندگي ملت‌ها و اثرگذاري سازنده در تحولات بين‌المللي در مسير ارتقاء صلح و رفاه براي مردم كاملاً حمايت كرده و همه ظرفيت‌هايش را در كنار ديگر ملت‌ها در اين مسير بكار گرفته و هر دست همكاري را به گرمي مي‌فشارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=6772
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما