دوشنبه 19 تیر 1391 - 17:51

درآمدی بر مسئله قتل در استان کهگیلویه و بویراحمد

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز:

مطالعه انحرافات اجتماعی از دیرباز مورد توجه جرم شناسان و جامعه شناسان بوده است و این محققان نظریه‌هاي متفاوتی در این حوزه ارائه داده‌اند. برخی همچون فردوسی نابهنجاری را ذاتی سرشت آدمی می‌دانند که محیط و فضای تعلیم و تربیت بر دگرگونی آن نمی‌تواند اثرگذار باشد. ژان ژاک روسو فطرت و ضمیر آدمی را چون آینه‌ای می‌داند که تربیت و تعلیم بر آن اثرگذاری کامل دارد و کسانی همچون دورکیم جامعه شناس فرانسوی به دوگانگی سرشت انسان اعتقاد دارد که ترکیبی از سرشت طبیعی و اجتماعی است. اما جرم شناسان گروهی هستند که آرای آن‌ها متکی بر نظریه‌های روان شناسان و جامعه شناسان می‌باشد، این گروه، رفتار آدمی را همانند پدیده‌های طبیعی می‌نگرند و سعی می‌کنند با روش علوم طبیعی پدیده‌های کج رفتاری و بزهکاری را مطالعه کنند.

ضرورت ریشه‌یابی مسائل و معضلات اجتماعی تمامی جرائم بر کسی پوشیده نیست، زیرا تنها در صورت آشنایی با علل و عوامل موجه این معضلات است که می‌توان در جهت حل آن‌ها قدم برداشت.

چرایی و چگونگی عوامل مقدمه‌ساز این ناهنجاری غیر منطبق با فطرت بشر، همیشه از مسائل مهم و بحث‌ برانگیز بوده است که محققان و پژوهشگران در این راستا، تلاش‌های زیادی کرده‌اند و هنوز هم جای مطالعه و تحقیق برای علاقمندان وجود دارد و بسیاری از ابعاد نحوة شکل‌گیری این آسیب پنهان می‌باشد که نیاز به پژوهش دارند و تبیین آن‌ها ضروری است. پدیده قتل که از جمله حادترین انحرافات اجتماعی است، در جوامع و مناطق متفاوت بسترهای خاص شکل دهنده خود را داشته است و می‌توان گفت در هر مکان شرایط و عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و… می‌تواند اثرگذاری ویژه خود را داشته باشد به گونه‌ای که مثلاً در یک منطقه شاید عوامل اقتصادی و در منطقه دیگر عوامل فرهنگی در جهت تکمیل فرآیند این پدیده مؤثر باشند. خلق و خوی متفاوت مردم و تکثر شرایط مختلف فرهنگی، اجتماعی و… شکل دهنده مردم هر منطقه می‌تواند فراهم آورنده میدان‌های جدید مطالعات و پژوهش‌هاي جرم شناسی و جامعه شناختی در مسايل متفاوتی از جمله قتل باشد.

دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی استان كهگيلويه و بويراحمد با این نگرش که ریشه‌یابی و بررسی مسائل اجتماعی و ناهنجاری‌های مرتبط با آن، باید حتی المقدور منطقه‌ای و متناسب با فضا و زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه مورد توجه قرار گیرد و برخی از این مقوله‌ها را در حد مقبول در سطح استان كهگيلويه و بويراحمد مورد تحقیق و مطالعه قرار دهند.

با این توصیف، در كتاب حاضر تلاش شده است که کلیتی از مسائل قتل در استان در تمامی ابعاد و زوایا بیان گردد و تنها به یک بعد از ابعاد این مسئله اکتفا نشود. سعی شده تا آنجا که امکان دارد، مسائل اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و… مرتبط با قتل در استان هرچند به صورت کوتاه شرح داده شود و حتی در مباحث پایانی کتاب به عرف و عادات عشایر در مناقشات مربوط به قتل گریزی زده شده و راهکارهای بدیع عشایر در زمینه حل و فصل مسائل مربوط به قتل، توضیح داده شده است.

مقدمه این کتاب به شرح زیر است :

به نام خدا

اهمیت و ضرورت

   قتل از جمله بزرگترین جرائم در جوامع انسانی به شمار می رود، معمولا شدیدترین کیفرها بر آن وضع می شود و در برخی کشورها مجازات آن اعدام است. در مکتب اسلام قتل در زمره گناهان کبیره محسوب می شود و مجازات آن قصاص است. قرآن کریم در سوره مائده (آیه 32)، قتل نفس را بدون وجود حق و یا وجود زمینه های فساد و فتنه، متناظر با قتل تمامی انسان ها و حیات بخشیدن به نفسی را برابر احیای جان تمام بشریت دانسته است.

   از لحاظ جایگاه حساس این نوع از جرم و شیوع ارتکاب آن در اشکال جدید، مبانی و عوامل محرک و نگاه خرده فرهنگ ها در مسائل پیرامون آن، بررسی و مطالعه آن در استان کهگیلویه و بویراحمد لازم به نظر می آید. با توجه به ساختار سنتی-عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد و گذار از این دوران به دوران جدید در چند دهه اخیر (دهه 40 به بعد)، توجه به زمینه ها، علل و نحوه وقوع قتل ها درخور بررسی است و نتایج ارزشمندی در زمینه های حقوقی، اجتماعی، روانی و… به محققین این حوزه و همچنین نهادهای مسئول و مرتبط با آن در راستای پیشگیری و بازشناسی جهت اقدامات تامینی لازم را ارائه خواهد نمود. از باب حساسیت این نوع جرم، لزوم شناخت دقیق ریشه های آن و برآیندی که تحقیقات میدانی و اسنادی جهت استفاده دستگاه­ها و نهاد­های ذیربط می توانند از آن داشته باشند، دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد، ضرورت تدوین اثری جامع و کلی در این راستا را دریافته است.

   کتاب پیش رو حاصل مطالعات و پژوهش های کتابخانه ای، مصاحبه های حضوری با برخی معتمدین و مطلعین اجتماعی، بررسی پرونده های موجود در دادگستری، بررسی شرح حال برخی از مجرمین و تجزیه و تحلیل آماری یافته های مذکور می باشد که تمام مراحل آن با نظارت دفتر تحقیقات کاربردی به عمل آمده است. امید آن است که نهادها و سازمان های مرتبط با جرائم و همچنین دستگاه های متولی امور آموزشی، فرهنگی و تربیتی بتوانند از آن بهره لازم را ببرند. در مراحل مختلف تألیف این کتاب دادگستری کل استان و همچنین سازمان زندان­ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد با دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان ک وب همکاری لازم را داشته اند، که بدین وسیله تقدیر و تشکر به عمل می آید.

همچنين وظيفه خود مي‌دانم از زحمات برادر عزيزم جناب آقاي نيكنام حسيني‌پور سي‌سخت و كاركنان مؤسسه فرهنگي و هنري زيتون سبز كه بادقت و وسواس كتاب را آماده‌سازي و چاپ كردند، تشكر و قدرداني ‌نمايم.

دفتر تحقیقات کاربردی

فرماندهی انتظامی استان ک وب

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=6712
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما