یکشنبه 18 تیر 1391 - 16:42

آفت توسعه نيافتگي استان در بخش فرهنگ چيست؟

سايت خبري تحليلي بويرنيوز”منتقد”: شايد همه دلايل ما براي توسعه نيافتگي فقط ختم بشود به موضوع راهها در استان يا كمبود اعتبارات يا ضعف مديريتي و عواملي از اين دست.

اما تاكنون مقولات فرهنگي در ليست دلايل توسعه نيافتگي استان گنجانده نشده و اگر هم شده به صورت سطحي به آن نگاه شده و در نتيجه ما نتوانسته ايم به درستي اين دلايل را بشناسيم و سهم آنها را در توسعه نيافتگي استان برآورد كنيم

هميشه با خود مي پنداشتم آيا همين عوامل گفته شده در بالا باعث عقب ماندگي ما شده يا عوامل ديگر و مهم تري نيز وجود دارد.

وقتي صحبت از عوامل فرهنگي است ذهن ما سريعا آدرس غلط مي دهد و ما را به سمت مسائل تاريخي يا  مذهبي سوق مي دهد حال آنكه استان ما تومور بدخيم فرهنگي در درون خود دارد كه سال ها است به درمان آن پرداخته نشده.

مي توان اذعان نمود حسادت هاي قومي و قبيله اي و به بيان آسانتر سنگ اندازي در راه پيشرفت برادر، هم استاني و دوست در اين استان در نوع خود بي نظير است.

اين استان عليرغم داشتن فرهنگ و پيشينه زياد و پرافتخار متاسفانه از اين درد مذمن سالهاست كه رنج مي برد.

به محض آنكه برادر يا فاميلي از ما به سرمايه اي مي رسد سريع او را دزد خطاب مي كنيم، اگر كسي از ما به درجه علمي رسيد حتما او را متقلب مي ناميم يا اگر كسي از ما به درجه و مقام سياسي رسيد سريعا وي را پاچه خوار معرفي مي كنيم، اما اين پايان كار نيست و براي خالي كردن عقده خود تا آنجا كه ممكن است برايش پرونده سازي كرده و آسمان را به زمين مي دوزيم تا ثابت كنيم برادر ما لياقت اين جايگاه را ندارد.

اين در حالي است كهاگر ما تصور كنيم برادر و هم استانيمان به ثروتي رسيد لاجرم آن را در همين استان هزينه خواهد كرد و خواهد توانست دست چند جوان جوياي كار را بگيرد، يا اگر هم ولايتي ما به مسئوليت كشوري رسيد قطعا در براي استان خودش مفيدتر از يك غير بومي خواهد بود.

بنابراين به نظر مي رسد براي پيشرفت همه جانبه چاره اي جز زدودن اين عادات بد فرهنگي از جامعه خود نيستيم و اين مهم جز با تلاش يكايك ما ممكن نخواهد بود.

بگذاريم براي برچيده شدن اي عادات زشت از خودمان شروع كنيم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=6653
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما