یکشنبه 18 تیر 1391 - 8:37
نماینده گچساران و باشت

عجایب روزگار را در بام نفتی ایران جست‌وجو کنید

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز: نماینده مردم گچساران در مجلس گفت: این شهرستان 25 درصد نفت و گاز ایران را تولید می‌کند ولی تاکنون صفر درصد صنایع پایین‌دستی این صنعت را در کشور به خود اختصاص داده که از عجایب روزگار است.

خبرگزاری فارس: تاجگردون: عجایب روزگار را در بام نفتی ایران جست‌وجو کنید

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با فارس در یاسوج اظهار کرد: مردم شهر گچساران در طول چند دهه‌ای که از اکتشاف نخستین چاه نفت در این منطقه می‌گذرد بدون کمترین توقع و چشم‌داشتی در خدمت تولید و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور بوده‌اند.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی به وضعیت کنونی طرح پتروشیمی گچساران اشاره کرد و گفت: این واحد قرار بود عملیات اجرایی آن همزمان با پتروشیمی خط غرب آغاز شود که حتی چهار و یا پنج سال پیش بحث تجهیز تأسیسات آن توسط بانک توسعه صادرات مصوب شد.

نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس افزود: در همان زمان یک مقدار از تجهیزات آن با عنایت خود شرکت پتروشیمی ایران خریداری و به گچساران منتقل شد.

تاجگردون ادامه داد: ولی متأسفانه روند اجرایی این پروژه به خوبی پیش نرفت و اکنون از حیث عملیات متوقف شده، هرچند که عده‌ای در آنجا کارهایی می‌کنند و زحمت می‌کشند.

وی یکی از دلایل اصلی توقف روند عملیات اجرایی و ساخت این پروژه را موضوعات مالی دانست و گفت: قرار بود که این مجتمع خوراک خود را از پالایشگاه بیدبلند 2 بگیرد که که سهام‌دار اصلی این پالایشگاه نیز بانک صادرات بوده است.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک صادرات نیز با تغییر و تحولاتی که در مدت اخیر داشت توجه کمتری به توسعه فعالیت این پالایشگاه داشته و بانک توسعه صادرات نیز برایش ابهام داشت که به همین دلیل خوراک پتروشیمی گچساران از کجا تأمین خواهد شد.

این کارشناس ارشد امور اقتصادی ادامه داد: در نتیجه اگر خوراک پتروشیمی گچساران تأمین نشود عملیات اجرایی بقیه مجتمع‌ها از جمله دهدشت و ممسنی نیز متوقف خواهند شد.

تاجگردون از مذاکرات خود با مسئولان بانک صادرات در این زمینه خبر داد و گفت: با صحبت‌هایی که داشتیم و توافقاتی که حاصل شد آنها نیز رغبت سرمایه‌گذاری در این پروژه را پیدا کردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه پالایشگاه بیدبلند به عنوان تأمین کننده خوراک پتروشیمی گچساران درخواستی را به بانک مرکزی فرستاده و ما و چند نماینده منطقه که پتروشیمی در آن مناطق وجود دارد در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم این مشکلات را با تفاهم میان خود و بانک‌ها برطرف کنیم.

تاجگردون از جلسات برگزار شده با بانک توسعه صادرات خبر داد و گفت: آنها نیز به نظر می‌رسد اگر مشکلاتشان برطرف شود برای تأمین مالی ساخت و اجرای پتروشیمی گچساران مشکلی نداشته باشند که همه این مطالب گیر اصلی این مجتمع در چند سال اخیر بوده است.

این نماینده مجلس از وضعیت پالایشگاه گچساران و دو بار کلنگ‌زنی آن یادی کرد و گفت: این نیز در نوع خود از عجایب روزگار بود که در بام نفتی ایران رخ داده است.

تاجگردون با بیان اینکه مجوز این پالایشگاه در سال 85 گرفته شد، تصریح کرد: ظرفیت این پالایشگاه 120 هزار بشکه در روز است که به دلیل نبود سرمایه‌گذار اکنون روند آن کاملا متوقف شده و می‌توان گفت چنین پروژه‌ای اکنون هیچگونه موضوعیتی ندارد و ما اکنون به دنبال احیای مجدد مجوز آن هستیم.

وی با ذکر این مطلب که سرمایه‌گذار این پروژه باید به معنای تمام سرمایه‌گذار باشد، تصریح کرد: سرمایه‌گذار باید پول داشته باشد نه اینکه تنها نام بزرگ و بلند سرمایه‌گذار را یدک بکشد.

نماینده مردم گچساران با اشاره به این‌که با یکی دو بانک نیز برای ورود به این پروژه صحبت شده، عنوان کرد: این بانک‌ها با ارائه شروط، درخواست خود را برای ورود به این پروژه به وزارت نفت داده‌اند.

تاجگردون با ابراز امیدواری از اینکه مسئولان نیز برای صدور مجوزها همکاری کنند، تصریح کرد: اعتقاد نداریم که با راه‌اندازی پتروشیمی و پالایشگاه مشکل اشتغال در گچساران به طور کلی برطرف شود ولی صنعت نیز به دنبال خود صنعت می‌آورد و با توسعه و ایجاد صنایع پایین دستی حجم زیادی از مشکل اشتغال در این شهرستان و استان برطرف خواهد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=6631
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما