سه شنبه 5 شهریور 1392 - 14:12

امسال برخی مدارس پنج‌شنبه‌ها دایرند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد لازم است با برنامه‌ریزی امور فوق برنامه، امسال به صورت اختیاری در هر محله‌ای، یک تا دو مدرسه در روزهای پنج‌شنبه‌ دایر باشند.
خبرگزاری فارس: امسال برخی مدارس پنج‌شنبه‌ها دایرند/ تفاوت تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس ایران با ژاپن

به گزارش فارس، تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس از جمله اتفاقاتی در نظام تعلیم و تربیت کشور است که با واکنش‌های متعددی مواجه شد اما در نهایت، مدارس به انجام امور آموزش رسمی در پنج‌‌ روز هفته ملزم شدند و پنج‌شنبه‌ها به برنامه‌های پرورشی، فرهنگی و امور درسی غیر از ساعات رسمی آموزش، اختصاص یافت؛ هر چند که برخی مدارس در این روز، برنامه پرورشی نداشتند.

* پنج‌شنبه از چه زمانی تعطیل شد؟

طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس از 20 فروردین سال 90 در دبستان‌هایی که امکان تعطیلی در روزهای پنج‌شنبه را داشتند به صورت آزمایشی اجرایی شد و در پایان سال آموزش و پرورش اعلام کرد که این طرح مورد استقبال واقع شده است.

استقبال از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها منجر شد که این طرح در مهر ماه 91 در تمام دبستان‌های کشور به صورت سراسری به اجرا درآید؛ همچنین تعدادی از مدارس راهنمایی و متوسطه نیز که یک‌نوبته بوده و امکان تعطیلی پنج‌شنبه مدارس را داشتند، به این کار اقدام کردند.

* پنج‌شنبه‌های مدارس از قانونی بودن تا بازنگری

تعطیلی پنج‌شنبه مخالفان و موافقان متعددی داشت و به مجلس نیز کشید اما در نهایت نزدیک به 5 ماه مانده به آغاز سال تحصیلی 91-92، وزیر وقت آموزش و پرورش از تعطیلی تمام مدارس در روزهای پنج‌شنبه خبر داد.

پس از اعلام تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش بارها در مصاحبه‌ها با رسانه‌های مختلف اعلام کرد که تعطیلی پنج‌شنبه بر اساس قانون انجام شده است.

محمدعلی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم نیز که نتوانست رأی اعتماد از مجلس کسب کند، درباره تعطیلی پنج‌شنبه و بازنگری در آن، نکاتی را مطرح کرده بود.

وی درباره «نگرانی والدین از طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس و اینکه وزیر قبلی عنوان کرده بود بر اساس سند تحول این طرح اجرایی شده، آیا تغییری در اجرای این طرح ایجاد خواهد شد؟» پاسخ داده بود: «این نگرانی دو طرفه است، چرا که عده‌ای نیز نگران هستند که چرا پنج‌شنبه‌ها تعطیل شده، چون این تعطیلی منجر به افت کیفی آموزش فرزندان آنها شده است؛ از سوی دیگر خانواده‌هایی که در روزهای پنج‌شنبه نیز به محل کار خود می‌روند، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و ماندن کودکان آنها در منزل نیز نگران کننده شده است».

نجفی گفته بود: «نمی‌خواهم بگویم این طرح درست یا نادرست بوده اما این نگرانی از طرف هر دو گروه مطرح است؛ چرا که عده‌ای معترض به تعطیلی پنجشنبه مدارس هستند؛ ضمن آنکه در هیچ جایی از سند تحول صحبتی از تعطیلی پنجشنبه‌ها نشده است؛ اینکه هر اقدامی در آموزش و پرورش انجام شده و عده‌ای آن را به سند تحول وصل کنند به نظرم این اقدام از نظر صداقت و امانت داری نسبت به سند تحول، کار درستی نیست».

* ژاپنی‌ها یک روز را تعطیلی کردند اما از حجم کتب کاسته شد

اینک علی اصغر فانی که سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد، درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به اظهارنظر پرداخته است.

وی در اولین نشست مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور گفت: «در کشور ژاپن تصمیم گرفته شد، یک روز تعطیل و به امور فوق برنامه پرداخته و به موازات آن یک ششم محتوای کتاب ها کاسته شود، اما این اتفاق در آموزش و پرورش ما بدون کاهش محتوای کتب درسی و تعطیلی مدارس در روز پنج شنبه انجام شد که لازم است با برنامه ریزی امور فوق برنامه در این روز، امسال به صورت اختیاری در هر محله ای  یک تا دو مدرسه در پنج شنبه‌ها دایر و از مشارکت مردم در اداره آن استفاده شود».

 به گزارش فارس، به نظر می‌آید تعطیلی پنج‌شنبه‌ها که یکی از بحث‌های جنجالی وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم بود، در دولت یازدهم نیز همچنان توجه‌ها را به خود جلب خواهد کرد.

اما آنچه مسلم است تصمیم‌گیری درست برای فرزندان این مرز و بوم است و اینکه برنامه‌ها با تغییر هر مسئول، زیر سؤال نروند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=65780
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما