یکشنبه 3 شهریور 1392 - 11:31

حریق 184 هکتار جنگل کهگیلویه و بویراحمد/ توپ در زمین معتادان است

از ابتدای سال جاری تاکنون 25 بار آتش به جان جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد افتاده و 184 هکتار جنگل را سوخته و این در حالی است که از معتادان به عنوان اصلی ترین عامل حریق جنگلها نام برده می شود.

هفته ای نیست که شعله های آتش به سراغ جنگلی در کهگیلویه و بویراحمد نرود و جان از بلوطهای جوان و پیر نگیرد. عرصه یک میلیون هکتاری جنگلهای انبوه استان به خصوص در دنا و بویراحمد سفره ای است که آتش در آن به سان هیولایی می چرخد و زبانه می کشد و هرچه هست، نیست می کند.

فروردین آغاز اولین جدال آتش و جنگل است و این جدال تا اولین بارش پاییزی ادامه دارد و تاکنون در این مصاف 184 هکتار طعمه حریق شده است. این آمار را مسئولان منابع طبیعی استان می دهند اما به نظر می رسد تعداد آتش سوزی ها بیش از این و وسعت جنگلها و مراتع سوخته افزونتر باشد. تنها در یک آتش سوزی در کوههای خائیز بهمئی 30هکتار از جنگلهای منطقه سوختند. در منطقه حفاظت شده خامی نیز گفته می شود حدود 20هکتار طعمه حریق شد.

امسال به علت بارش باران فراوان طی سال زراعی، این استان از پوشش علوفه ای بسیار زیادی برخوردار شده است و این احتمال وقوع آتش را بیشتر می کند. در همه شهرهای استان به جز دهدشت میزان بارندگی بسیار بالاتر از سال زراعی گذشته بود. با این شرایط در کنار بی توجهی و سهل انگاری طبیعت گردان و گاهی طمع سودجویان، آتش گسترش می یابد و نه از تاک نشان می ماند و نه از تاک نشان.

به گزارش مهر، تنها در یک هفته اخیر آتش سه بار به سراغ بلوطهای این استان آمده و بر چهره سبز جنگلهای هزارساله دنا زخم زده است. “ده برآفتاب” بویراحمد، “کلاغ نشین” گچساران و “تولگهی” بویراحمد مناطقی بودند که در این هفته دچار حریق شدند اما با تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی آتش در آنها مهار شد.

خسارت آتش سوزی ها قابل جبران نیست

یک کارشناس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار مهر گفت: از ابتدای سال جاری 25 مورد آتش سوزی در 184هکتار از جنگلهای استان به وقوع پیوسته است.

سعید نظری بدون ذکر خسارت این آتش سوزی ها افزود: خسارت های ناشی از آتش سوزیها در استان قابل جبران نیست.

وی بیان داشت: امسال به دلیل اینکه اکیپهای اطفای حریق در مناطق حساس مستقر شده اند، کمترین میزان آتش سوزی در استان به وقوع پیوسته است.

وی بیان کرد: آماده باش شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت موجب شده این نیروها در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه برسانند و اقدام به خاموش کردن آتش کنند.

اطفای حریق با دست خالی اما با دل و جان

نظری تصریح کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی با دست خالی و با دل و جان آتش را خاموش می کنند و در این راه آسیبهای زیادی هم می بینند.

وی یادآور شد: این استان کوهستانی است و 53 درصد مساحت آن را شیبهای بالای 27 درصد تشکیل می دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد، براین اساس اطفای حریق به سختی انجام می شود.

این مسئول افزود: نیروهای یگان حفاظت برای اطفای حریق تا بخواهند با ماشین به منطقه اعزام شوند، دامنه آتش وسعت پیدا می کند و خسارت زیادی به جنگلها وارد می آورد.

وی بیان کرد: تنها بالگرد می تواند به تسریع در اطفای حریق در این مناطق کمک کند.

بیشترین آتش سوزیها در روزهای تعطیل

 به گفته کارشناسان اغلب آتش سوزی ها در جنگلهای استان در روزهای تعطیل به وقوع می پیوندد. این یعنی اینکه طبیعت گردان عامل اصلی برخی آتش سوزی ها هستند.

کهگیلویه و بویراحمد به واسطه داشتن آب و هوایی مطبوع، میزبان خیل عظیم گردشگران است. در تابستانها و بهارها که گرما بر جنوب سایه می اندازد، جنگلها، رودخانه ها و چشمه ساران شهرستانهای سردسیری بویراحمد و دنا به روی گردشگران آغوش باز می کنند.

اما گاهی سهل انگاری طبیعت گردان در روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن موجب می شود با وزش بادی، آتش در مراتع و جنگلها بیفتد و این طبیعت بکر و سبز را به دشتی سوخته مبدل سازد.

معتادان عامل برخی آتش سوزیها در جنگلها

گاهی نیز برخی عمدا اقدام به آتش زدن جنگلها می کنند. این موضوع معمولا در جنگلهایی است که به اراضی کشاورزی چسپیده اند و طعمه طمع سودجویان می شوند.

به گفته نظری، در سال جاری در این رابطه پنج نفر دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شدند.

وی بیان داشت: این افراد به دلیل دخالت در آتش سوزی “چم خانی” بویراحمد و منطقه مارگون دستگیر شدند و باید خسارت های وارد شده را جبران کنند.

نظری افزود: برخی از این افراد هم اکنون در زندان به سر می برند.

با این حال آتش سوزی ها در جنگلهای این استان عامل دیگری نیز دارد و به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان علت بخش زیادی از آتش سوزی جنگلهای استان معتادان هستند.

سردار علیرضا عادلی می گوید: این افراد با حضور و روشن کردن آتش در مناطق جنگلی و خاموش نکردن آن باعث گسترش آتش سوزی و تخریب طبیعت می شوند.

با این حال عاملین حریق جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد هرچه باشد، آتش سوزی سالانه به بخش زیادی از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد آسیب می‌رساند و مرگ تدریجی آنها را در پی دارد.

اگر فکری به حال جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد که 20درصد جنگلهای زاگرس را در اختیار دارد و بیش از یک میلیون هکتار از عرصه های طبیعی آن جنگل و مرتع است، نشود خیلی زود حسرت این نعمت خدادادی را می خوریم که امانتدار خوبی برای آن نبودیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=65200
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرشید گفت:

    ای خدا غضب و معتادل محترم کنه

دیدگاه شما