جمعه 1 شهریور 1392 - 18:39

چو اعتدال و تدبیرآمد، چماق خواهد رفت!

امید آرین مهر

بویرنیوز/امیدآرین مهر: دیار آب و روشنی، سرزمین شالیزارهای معطر” چمپا”، قلاع و پل های باستانی، قطب کشاورزی کهگیلویه با باغات زیبای مرکبات و زیتون، گندمزارهای وسیع،چشمه سارها و رودخانه های زیبا و پرآب در دهه گذشته مورد بی مهری و جفای مسئولین استان واقع شد. و در این میان چماق بی تدبیری مسئولین شهرستان کهگیلویه بود که مرتب بر سر این منطقه زیبای گردشگری و کانون توسعه توریسم فرود می آمد!
جایی که در همین استان روستاهای بوستان و ممبی بخش شدند، منطقه دشمن زیاری نه تنها بخش نشد بلکه همان چماق بی تدبیری باعث مهاجرت بسیاری از افراد این منطقه به مناطق دیگر استان ازجمله شهرهای دهدشت،بهبهان،یاسوج و… شد . آنچه ماند محرومیت مضاعف این منطقه بود که به دیارفرماندهان و رزمندگانمتهور و شجاع دفاع مقدس مشهور است.
این درحالی بود که با یک برنامه برآمده از اعتدال و تدبیر می توانستند موجبات شکوفایی این منطقه را فراهم آورند چرا که به لطف منابع فراوان آب این منطقه دارای ظرفیت های فراوانی در عرصه کشاورزی،صنعت و گردشگری است. عبور جاده ترانزیتی اصفهان- بندر امام از این منطقه اگر چه تبعات منفی فراوانی بر محیط زیست و حیات طبیعی منطقه داشت لکن فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی، دامداری و صنعت در این منطقه بود که در دولت های گذشته هرگز به این موارد توجه نشد.
جدا از ظرفیت های بی نظیر در عرصه کشاورزی و صنعت ، منطقه دشمن زیاری دارای پتانسیل های فوق العاده ای در زمینه گردشگری نیز می باشد. متاسفانه به این موضوع نیز در ۸سال گذشته توجه نشد در حالی که ظرفیت های خیلی خوبی در این زمینه در سطح منطقه موجود می باشد. در این دوران نه تنها میراث باستانی موجود در منطقه احیا و بازسازی نشد بلکه بر اثر بی تدبیری در معرض نابودی قرار گرفتند. بسیاری از بافندگان صنایع دستی از جمله قالیبافی،جاجیم و… به علت مشکلات اقتصادی و بی توجهی مسئولینی که فقط پروانه ها و تسهیلات صوری برای این صنایع صادر و هرگز در پی احیا آنها نبودند، دست از کار کشیدند و به مشاغل دیگری روی آوردند.
رود مارون ظرفیت بزرگی است برای راه اندازی سایت بازی های آبی نظیر قایق سواری،اسکیت روی آب و دیگر تفریحات آبی نظیر موج سواری و در کنار آن می توان کمپ و پارک ساحلی زیبایی را در محدوده روستاهای قلعه دختر، برآفتاب و کلات راه اندازی کرد.
واقع شدن منطقه دشمن زیاری در مسیر امامزادگان زائر پذیری چون ” سیدمحمید” و ” میرسالار” و همچنین نقش رباط گونه این منطقه در جذب مهاجران و جلوگیری از مهاجرت و تخلیه روستاها و عشایر که نقش بزرگی در تولیدات دامی و کشاورزی دارند، می طلبد به این منطقه حقیقتاً نگاهی جدی تر شود.
به هر حال مردم منطقه امیدوارند در دولت یازدهم و در پرتو اعتدال و تدبیر هم در حوزه آب و کشاورزی و هم در زمینه صنعت و هم در بحث میراث فرهنگی و گردشگری به این دیار همواره غنی اما در عین حال مظلوم توجه و عنایت و در نتیجه مساعدت وافی صورت گیرد و شاهد شکستن چماق بی تدبیری در این دیار زیبا باشیم. چرا که به اندازه کافی طی این سالها چماق بی تدبیری و اجحاف سر این مردم مظلوم و محروم را شکست!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=64848
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مهمان گفت:

    اقای مندس شما که شانزده سال طرفدار موحد بودیدوباعث باخت چپی ها.اونموقع خواب بودی حالا بیدار شدید .یکشبه همه چی میخوایید.

  2. دهدشت گفت:

    خدا را شکر که بزرگواری حرفی در مجلس زد که به واسطه ان همه نویسندگان چیره دست وبزرگان ایل کهگیلویه را شناختیم چقدر همه ادبی وریش سپید این منطقه هستند ماشائ اله ……………………….

  3. سهیلا(در پاسخ به میهمان) گفت:

    والا به خدا ما اصلاح طلبیم. ما با کیفیت ترین متفکران را در هر حوزه داریم. ما بغض فروبردیم سکوت کردیم و دم نزدیم در حالی که حق مان بیش تر از اینا بود. به نام دین و به نام حزبی گری هر وقت حرفی زدیم قرمطی و بی دین و لائیک خواندند ما را. در حالی که خودشان تیشه به ریشه دین زدند و خدا را شکر که این املاء(فرصت بیشتر) باعث آبروریزی مسئولین شد. ما نگفتیم انا الحق! اما حق مان بیش از این فقرمضاعف تحمیلی است!

دیدگاه شما