دوشنبه 5 تیر 1391 - 16:52

ایجاد تله کابین در سی سخت: مرگ طبیعت دنا

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز/ منصوره جعفریان  سی سخت: چندی است سخن از ایجاد تله کابینی در دامنه کوه دنا را از گوشه و کنار می شنویم. این در حالی است که ایجاد شهرکی صنعتی در دشتک یا دشت بازار نیز از مدت ها پیش بحث برانگیز شده است.

درباره شهرک صنعتی در سایت های محلی مطالبی نگاشته شده است و ما در اینجا سخن را ادامه نمی دهیم. اما ذکر یک نکته را ضروری می دانیم و آن پاسخ به سخنی است که ابراهیم جهانفکر رئیس شورای شهر سی سخت در تارنمای خبرگزاری فارس بیان داشته است. بزرگ‌ترین نیاز و خواسته مردم اینک شهرک صنعتی در این شهر بوده که در اولین روزهای فعالیت شورا با تقاضای مردم پیگیری شد که جزو مصوبات سفرهای ریاست جمهوری به استان به خصوص دور سوم قرار گرفت.”

در پاسخ به این سخن باید بگوییم که از چند نفر از مردم سی سخت دراین باره پرسش کرده اید که این چنین با قاطعیت سخن می گویید؟ اغلب مردم فهیم سی سخت با ایجاد شهرک صنعتی مخالف هستند چرا که می دانند عواقبی نه سودمند که مخرب در آینده ای نه چندان دور به دنبال خواهد داشت.

جهانفکر ادامه داده: ” به نظر می رسد دست هایی در کار است که از ایجاد شهرک صنعتی و دیگر مصوبات سفرهای ریاست جمهوری مثل تله کابین در این شهر جلوگیری می کنند.

با توجه به اینکه شهر سی سخت توریستی و گردشگری است وجود تله کابین ضروری بوده که جزو مصوبات سفرهای رئیس جمهور است و تا کنون در بلا تکلیفی در این شهر جلوگیری می کنند”

آیا هیچ به این اندیشیده اید که اگر دست هایی هم در کار باشد مقصود ایشان نه به زیان سی سخت که به نفع مردم و شهر و طبیعت منطقه است؟ آیا می دانید که هیچ قانونی نمی گوید که همه مردم این حق را دارند که از تمامی جاذبه های گردشگری بهره ببرند؟ آیا در ارائه این طرح از دیدگاه های اندیشمندان حوزه گردشگری و صاحب نظران بهره برده اید؟

بعید می دانم این چنین بوده باشد. چرا که همه متخصصین امر گردشگری بر این امر واقف هستند که حضور فشرده گردشگران در برخی مناطق نه تنها درتوسعه پایدار آن مناطق ثمربخش نیست که در طولانی مدت باعث مرگ طبیعت و حیات وحش دنا می شود. وجود گونه های گیاهی و جانوری در منطقه دنا آن را به یکی از مناطق اکوتوریستی استان تبدیل کرده و کارگزاران به جای اینکه راهکارهایی بیاندیشند تا از نابودی آنها جلوگیری کنند خود مسیری آسان برای دسترسی راحت تر را ایجاد می کنند. همه مردم ارزش گردش در طبیعت را نمی داند چرا که بعد از گردش تلی از زباله را در زمین پاک رها می کنند.

فرجام سخن آنکه اگر کارگزاران قلبشان برای جوانان دانش آموخته سی سخت می تپد راهکارهای بهتری برای اشتغال زایی وجود دارد که نه تنها به زیان صنعت گردشگری نیست که می تواند علاوه بر اشتغال زایی سی سخت را به یکی از مناطق گردشگر پذیراستان و ایران به شهرت برساند. مشکل اینجاست که هیچ گاه به جوانان و طرح های مفیدی که داشته اند اعتنایی نداشته اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=5965
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. خ خلیلی گفت:

    سیسخت یه طبیعت بکر داره و به همین دلیل اینقد سر زبون افتاده بدون شک با احداث تله کابین و کارهایی از این قبیل طبیعت شهرمون نابود میشه.

  2. فرزنددنا گفت:

    متاسفانه درکشورماواژه های جدیدبدون داشتن ظرفیت وفرهنگ مناسب ترویج میشود.انچه که عموما ازواژه گردشگری وتوریسم به ذهن خیلی خطورمیکنه خوردن کباب وقلیان میوه ای وخوردن وخوردن وخوردن دردل طبیعت که توسط مسئولین بیسوادترویج شده به فرض منطقه کوه گل سی سخت زمانی ازبکرترین مناطق کشور بودولی الان چه شده زباله دانی

  3. محمد فرهادی گفت:

    با سلام و تشکر از دلسوزی شما برای سیسخت.
    با توجه به اینکه سیسخت یک شهر توریستی معرفی شده است ناگریز به مرور مورد هجوم گردشگران با شدت بیشتری خواهیم بود و باید این هجوم را به یک فرصت تبدیل، مدیریت کنیم و از این جنبه برای جوانان بیکار سیسختی اشتغال فراهم کنیم.به نظر بنده ایجاد تله کابین بسیار مناسب است و میتواند گردشگران را از حضور مستقیم در طبیعت دور نگه داشته وهمچنین ایجاد فرصت شغلی نماید. در مورد شهرک صنعتی هم میتوان عنوان کرد که مخرب ترین عملی خواهد بود که میتوان برای یک شهر طبیعی توریستی اعمال کرد.
    موفق باشید

  4. هرچی گفت:

    تا کی می خوایین اینجوری خودتونو گول بزنین . مردم این شهر به خصوص جونای این شهر در وضع بد اقتصادی قرار دارند و اون موقع شما می گین نباید زده بشه . بی ادبی نباشه ام « ادمایی مثل شما که با این افکار میان جلو باعث بدبختی این شهر شدین » طبیعت ، طبیعت خداست و باید همه ازش استفاده کنن نه فقط مردم این شهر . در ضمن مردم این شهر اینقدر توی بدبختی گیر کردند که معنای لذت بردن از طبیعت رو فراموش کردن و همون گردشگرانی که به شهر میان از این طبیعت دارن لذت می برن . پس واقعاً واسه طرز فکرتون متأسفم

    • دنا گفت:

      درجواب شمابایدبگم صرف اینکه یه عده ای به عنوان گردشگربه سی سخت میان فقط پزش باسه ماموندچندتاازاین جوانان بیکارصاحب شغل شدن،طبق گفته رئس سازمان گردشگری سال گذشته حدودیک میلیون نفرگردشگرداشتیم که ازسی سخت بازیدکردن سودش باسه این شهرچه بوده ،حق زنجیرش که مستقیم به حساب خزانه واریزمیشه،کوه زباله ای که فقط هزینه اضافی به شهرداری واردمیکنه،طبیعتی که نابودشده،مغازه دارماکمترین درامدروازاین کارداره چون مسئولین استانی طوری جاانداختن که سی سخت دهاتی بیش نیست ونوددرصدکسانی که به سی سخت میان ازیاسوج اقلام موردنیازشون روخریداری میکنن،سازمان میراثی که یک نفربچه سی سخت درش مشغول بکارنیست واش دهن سوزی شده باسه نیروی غیر بومی و…………

  5. چشمه سنبلي گفت:

    درودبر دنا نشينان ومردم سرافراز سي سخت

دیدگاه شما