چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 0:04
بسته خبری بویرنیوز؛

آموختن زبان سوئدی یک شبه! +عکس / واکنش مجلس به ماجرای کشیدن چادر/ سفارش نعیمه اشراقی به حسن روحانی/ استقبال روح الله حسینیان از جک استراو با گوجه / مهاجرانی مچ سروش را گرفت+ سند

آموختن زبان سوئدی یک شبه! +عکس

یادگیری زبان های خارجه نیاز به استعداد، وقت و هزینه دارد و هر کسی نمی تواند خیلی سریع یک زبان خارجی که هیچ چیز از آن نمی داند را یاد بگیرد اما یک مشکل نادر می تواند همه این احتمالات را تغییر دهد.

“مایکل بوت رایت” یک مرد آمریکایی است که چندی پیش به علت یک مشکل نادر ناگهان به کما رفت ولی هنگامی که از کما خارج شد تبدیل به یک مرد سوئدی گشته بود که هیچ چیز در مورد گذشته اش به خاطر نمی اورد.

پزشکان پس از معاینه این مرد متوجه شدند که دچار مشکل TGA که شوک مغزی نادر و بسیار خاصیست گشته است. این شوک معمولا باعث به کما رفتن افراد و به وجود آمدن فراموشی در خاطرات جدید می شود اما در مورد مایکل این موضوع کمی پیچیده تر است و باعث شد تا زبانش به طور کلی عوض شود.

این مرد 61 ساله این روزها تنها به زبان سوئدی مسلط است و یک کلمه هم انگلیسی متوجه نمیشود همچنین او تمامی خاطراتش را از دست داده است. پزشکان احتمال می دهد قبل از وقوع شوک این مرد در حال تماشای یک برنامه با زبان سوئدی بوده است.

او این روزها در شرایط خاصی قرار گرفته و روزانه پزشکان زیادی آزمایشاتی روی او انجام میدهند و خانواده این مرد نیز در تلاشند تا شاید بتوانند حافظه از دست رفته او را بازگردانند. شوک TGA مشکلی بسیار نادر است که تنها برای افراد 56 تا 75 سال رخ می دهد و تا به حال این اولین بار است که منجر به تغییر زبان یک فرد شده است.

واکنش مجلس به ماجرای کشیدن چادر

سید علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: در پی انتشار مطلب تأسف بار کشیدن چادر خانم آمر به معروف در خیابان، به نظر پیگیری مناسبی از سوی مسئولان صورت نپذیرفت. به همین دلیل موضوع را با رئیس و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در میان گذاشتیم.

 

وی ادامه داد: قرار بر این شد که با این خانم تماس گرفته شود و از ایشان بخواهیم که در اولین جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس حضور یابد تا هم از جزئیات موضوع، مطلع شویم و هم اینکه به نوعی قدردانی از این حرکت شایسته ایشان به عمل بیاید.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در همین راستا برخوردهای مسئولان را نیز مورد پیگیری قرار می‌دهیم.

 

طاهری گفت: نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس احتمالاً سه شنبه هفته جاری یا هفته آینده خواهد بود که اطلاع رسانی می‌شود.

 

خانم شمس، یکشنبه ۲۳ تیرماه امسال در پی امر به معروف و نهی از منکر به یک زن بدحجاب، مورد حمله وی قرار گرفت. این اتفاق در ماه مبارک رمضان در میدان پونک تهران رخ داد. در این ماجرا، خانم بدحجاب، تلاش بر این داشته است تا چادر و روسری این آمر به معروف را از سر وی بردارد که موفق نمی‌شود.

 

شمس، در خصوص دعوت کمیسیون فرهنگی مجلس برای حضور وی در این کمیسیون نیز گفت: استقبال می‌کنم چون حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد.

یکی از مباحثی که در روزهای تعیین کابینه دولت‌ها اذهان را متوجه خود می‌کند “حضور زنان در کابینه” است و سؤال‌های زیادی در خصوص تعداد و سمت‌های زنان کابینه جدید مطرح می‌شود.

 

محمود احمدی‌نژاد با معرفی مرضیه وحید دستجردی به عنوان گزینه وزارت بهداشت که اتفاقا با رای مثبت مجلس نشینان هم توأم شد، به نوعی تابو شکنی کرد، هر چند که تنها وزیر زن در ماه‌های پایانی با شکل نه چندان محترمانه و قابل قبولی از دولت کنار گذاشته شد، اما این امکان را به وجود آورد تا دولت های بعدی هم برای معرفی گزینه زن برای وزارت ، مشکلات کمتری را نسبت به گذشته داشته باشند.

 سفارش نعیمه اشراقی به حسن روحانی/ ما را جدی بگیرید

نعیمه اشراقی که نوه امام خمینی و عروس آیت‌الله طاهری اصفهانی است با تاکید بر اینکه “در برخی از مشاغل خانم‌ها دارای توان مدیریتی بالاتری نسبت به آقایان هستند” به پرسش‌هایی که عصر ایران در خصوص رابطه احتمالی زنان با دولت یازدهم مطرح کرده است، پاسخ می‌گوید:

 

* امیدی که از 24 خرداد به وجود آمده است، در جامعه زنان هم مشاهده می‌شود؟

بله، این امید در جامعه زنان و جهت پی گیری مطالبات به حق بانوان بیشتر هم مشاهده می‌شود. به هر حال شرایط جامعه بعد از 25 خرداد با تغییرات زیادی مواجه شد که زنان هم در این تغییرات سهم زیادی دارند.

 

*امیدی هست که مطالبات زنان جدی تر از گذشته مورد توجه قرار گیرد؟

از آنجایی که در سلامت برگزاری انتخابات 92 کوچک‌ترین تردیدی وجود ندارد، لذا رئیس‌جمهور، منتخب مردم است و نظرات او نظرات مردم است و در آینده شاهد تبیین و اجرای خواسته‌های واقعی مردم در کلیه امور اجرایی خواهیم بود و طبیعی است مطالبات زنان نیز که خواسته نیمی از جمعیت کشور هست جدی تر دنبال خواهد شد.

 

*مشخصا چه خواسته‌هایی را مطالبات اصلی زنان در جامعه امروز می‌دانید؟

در خصوص موضوع زنان در کشور یک گپی وجود دارد که نیاز به پر کردن این گپ احساس می‌شود و همچنین نیاز به بازنگری برخی از قوانین در خصوص موضوع زنان امری ضروری و واجب است.  تدوین قوانین رل مهمی را بازی می‌کند اما کافی نیست. آنچه مسلم است زنان خود باید در جهت احقاق حقوقشان تلاش کنند، این‌طور نیست که دستی از غیب بیاید و مطالباتشان را برآورده کند.

 

*پس باید گفت اعتدال برای زنان هم مفید واقع خواهد شد.

با حضور جناب دکتر روحانی فضای سیاسی کشور تعدیل خواهد شد و در فضای معتدل بدون تنش و بحران، ما در جهت رسیدن به جامعه مدنی گام بر خواهیم داشت و در یک جامعه مدنی گروه‌ها، سندیکاها و احزاب تشکیل شده و فعالیت‌ها منسجم و جهت‌دار و سیستماتیک خواهد شد و زنان نیز می‌توانند با تشکیل گروه‌ها و احزاب در جهت رسیدن به خواسته‌ها و مطالباتشان تلاش کنند.

 

همین قدر که در جامعه مقاومتی در برابر خواسته آنان نباشد، زنان راه خود را پیدا می‌کنند و با داشتن برنامه‌ریزی‌های دقیق جهت ورود زنان آگاه و متخصص به مجلس امکان تغییرات مثبت فراهم خواهد شد.

مطالبه اصلی زنان این است که به عنوان یک انسان کامل در جامعه به حساب آیند و قوانین به گونه‌ای نباشد که زن تحت عنوان نفر دوم پذیرفته  شود و حقوق بشر رعایت نشود.

* نفش زنان در دولت آتی چطور باید باشد؟

به نظرم وقت آن رسیده است که با دادن فرصت‌های برابر به زنان پتانسیل و ظرفیت بالقوه آنان را به بالفعل تبدیل کرد. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم به انتظار روزی باشیم تا تحولی اساسی در ساختار اقتصادی و سیاسی کشور رخ دهد. به باور من تنها سپردن فرصت‌های برابر به زنان است که می‌تواند صلاحیت آنان را به نمایش گذارد.

 

جهان هرگز نخواهد توانست بدون به‌کارگیری نیمی از جمعیت خود به اهدافی بلند برسد. علی‌الخصوص که جهت تحصیل بانوان کشور هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شود و دختران بیش از نیمی از ظرفیت دانشگاه‌ها را به دست می‌آورند.

 

چنانچه از این قشر تحصیل‌کرده در صنعت و سایر امور  بهره‌گیری نشود، کشور از لحاظ اقتصادی دچار آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری می‌شود و هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت. لذا حضور زنان در فعالیت‌های خارج از خانه اجتناب‌ناپذیر است. حضور زنان در دولت نیز از همین حضور در فعالیت‌ها ناشی می‌شود.

*اصولا وزیر شدن یا نشدن زنان مهم است و کارساز یا …؟

گرچه حضور در کابینه باید براساس قابلیت‌های افراد باشد و انتخاب افراد بر مبنای جنسیتی مطرح نیست اما در شرایط فعلی حضور بانوان متخصص و توانمند در کابینه می‌تواند نقطه عطفی جهت به‌کارگیری نمایندگان نیمی از جمعیت کشور باشد که این خود گام موثری در رسیدن به جامعه مدنی به لحاظ ظاهری می‌تواند مثمر ثمر باشد.

همچنین باید گفت که در برخی از مشاغل خانم‌ها دارای توان مدیریتی بالاتری نسبت به آقایان هستند. اما به نظرم درست نیست که تعداد مشخصی از بانوان در کابینه مطرح شود.

 

*حرفی مانده است؟

جدی نگرفتن زنان خطای بزرگی است.

استقبال روح الله حسینیان از جک استراو با گوجه فرنگی

روح الله حسینیان با تأکید بر اینکه مجلس باید از حضور برخی مقامات غربی در مراسم تحلیف جلوگیری کند، گفته است که حضور جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود.

 

روح‌الله حسینیان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ ”مسئولیت برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب بر عهده مجلس بوده و دولت جدید بدون هماهنگی با مجلس نمی‌تواند اقدام به دعوت افراد و مقامات کند.”

 

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با تأکید بر اینکه باید از حضور سران فتنه و برخی مقامات غربی در مراسم تحلیف جلوگیری شود، گفت: ”حضور جک استراو در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود، از این‌رو در صورت حضور این فرد در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم.”

 

طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر سفر جک استراو به ایران منتشر شده است و حتی گفته شده که وی در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت خواهد کرد. اما منابع معتبر این شایعات را تایید نکرده اند.

 

 مهاجرانی مچ سروش را گرفت+ سند

آقای عطاءالله مهاجرانی با انتشار مطلبی در وب لاگ شخصی خود که در سایت جرس هم بازتاب یافته است، دروغ پردازی آقای عبدالکریم سروش و تهمت ناروای وی به آیت الله محمد مومن، عضو شورای نگهبان را افشا کرد.

ماجرا از این جا شروع شد که آقای سروش طی یادداشتی زیر عنوان “بازی با دین مردم” در سایت جرس به دفاع از فتوای جنجالی آیت الله بیات زنجانی درباره روزه پرداخته است.

وی در قسمتی از یادداشت خود خطاب به آیت الله مکارم شیرازی (که فتوای عجیب بیات زنجانی را خلاف اجماع علمای اسلام شمرده و به صاحب آن فتوای نادر هشدار بودند که با دین مردم بازی نکند( می نویسد: «سخن دیگری هم با آیت الله مکارم شیرازی و فقیهان دلسوز و درد مند دارم. بازی نکردن با دیانت مردم البته دغدغه یی مبارک است. اما مصداق اهمّش آب خوردن روزه داران عطش ناک نیست. مصداقش آن است که فقیهی چون آیت الله محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان، صریحاً فتوا میدهد که جائز بل راجح است که به بد دینان و بدعت گذران تهمت زنا و لواط بزنیم تا از میدان به در روند و از شرّشان آسوده شویم.»

تهمت آقای سروش به آیت الله مومن در سایت جرس

این ادعای خلاف واقع سروش با واکنش مهاجرانی روبرو شده است. متن یادداشت آقای مهاجرانی در زیر می آید:

««دانشمند گرامی، جناب آقای دکتر سروش در مقاله تازه خود که در ۲۷ تیرماه، با عنوان: بازی با دین مردم؟ در سایت جرس منتشر شده است؛ به عنوان شاهدی و مصداقی بر نوشته خویش مطلبی را از فقیه ارجمند آیه الله مومن روایت کرده اند:

(فقیهی چون آیت الله محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان، صریحاً فتوا میدهد که جائز بل راجح است که به بد دینان و بدعت گذران تهمت زنا و لواط بزنیم تا از میدان به در روند و از شرّشان آسوده شویم.

آیت الله محمد مومن،مبانی تحریرالوسیله، ج ۲ ص۴۵۲)

به گمانم دکتر سروش متن نوشته آیه الله مومن را ندیده اند، و یا دقیق نخوانده اند و یا نسخه مورد استناد ایشان به کلی متفاوت از نسخه ای است که اینجانب دیده ام و گرنه ممکن نبود چنین نسبتی را به آیه الله مومن بدهند. اتفاقا برعکس نقل قول دکتر سروش، آیه الله مومن کوشیده اند برای واژه باهتوهم تفسیری ارایه کنند تا با خرد و عدالت و انصاف سازگار باشد. تا جایی که می دانم ایشان تنها فقیهی بوده اند که در باره برداشت مشهور از حدیث کافی تردید و تشکیک کرده اند.

در صفحه ۴۵۱ جلد دوم کتاب مبانی تحریر الوسیله، موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت، در ذیل حدیث کافی ایشان نکته مهمی را با عنوان روشنگری آورده اند:

ببان‌: أن‌ّ ‌قوله‌: «باهتوهم‌» ترغيب‌ ‌في‌ إيراد البهتان‌ و الفرية عليهم‌، و إطلاقه‌ شامل‌ لقذفهم‌ بمثل‌ الزنا و اللواط، لكنّه‌ مبني‌ ‌علي‌ كون‌ المباهتة هنا بمعني‌ إيراد البهتان‌، و ‌هو‌ ‌غير‌ مسلّم‌؛ إذ ‌من‌ المحتمل‌ ‌أن‌ يراد ‌بها‌ جعلهم‌ متحيّرين‌ بإلزامهم‌ ببطلان‌ قولهم‌ بالحجج‌ القاطعة، ‌کما‌ ‌في‌ ‌قوله‌ ‌تعالي‌ فَبُهِت‌َ الَّذِي‌ كَفَرَ، فحاصل‌ الحديث‌: أنّه‌ ‌يجب‌ هتك‌ حيثياتهم‌ بذكر ‌ما فيهم‌، ‌کما‌ ‌يجب‌ جعلهم‌ مبهوتين‌ بإقامة الحجج‌ القاطعة ‌علي‌ بطلان‌ مقالتهم‌، و ‌مع‌ ‌هذا‌ الاحتمال‌ ‌فلا‌ حجّة ‌فيها‌ ‌علي‌ جواز قذفهم‌، ‌بل‌ إن‌ّ عمومات‌ حرمة القذف‌ و لزوم‌ الحدّ ‌به‌ محكّمة.

واژه باهتوهم، در صورتی که از آن مباهته -بهتان زدن- برداشت شود می تواند به معنای ترغیب در تهمت و دروغ مثل نسبت زنا و لواط، به کار رود. اما چنین برداشتی از باهتوهم مسلم نیست. احتمال دارد این واژه را چنین تعبیر کنیم: با دلایل روشن و قاطع آنان را نسبت به بطلان سخنشان مبهوت نماییم. چنان که سخن خداوند متعال در قرآن هم همین است: پس ان کس که کفر ورزیده بود، مبهوت ماند.( سوره بقره ایه ۲۵۸)

نتیجه حدیث: سخن بر سر هتک آبروی افراد است منتها با استناد به مواردی که در آن ها وجود دارد. چنان که ایه هم کافران را با بیان دلایل روشن در ابطال سخنشان بهت زده تعریف کرده است. با چنین احتمالی دلیلی برای نسبت ناراست و دروغ به انان وجود ندارد؛ بلکه قاعده عمومی حرمت نسبت دروغ و لزوم اجرای حد بر کسی است که نسبت دروغ می دهد.

پیداست که سخن آیه الله مومن دقیقا بر عکس استنباط دکتر سروش است.

یکم: ایشان مطلقا فتوایی صادر نکرده اند.

دوم: تعبیر تا از میدان به در روند و از شرشان اسوده شویم، در نوشته ایشان وجود ندارد.

سوم: نوشته ایشان تدقیق در متن حدیث و تشکیک در برداشت کسانی است که می خواهند از واژه باهتوهم ،حدیث کافی را وسیله ای و مجوزی برای بهتان زدن تفسیر کنند.

چهارم آیه الله مومن قمی از زمره فقیهان آزاده و دقیق النظری هستند که همواره کوشیده اند در طرح نظر خود از معیارهای اصولی و ارزشی و فقهی فراتر نروند و سلیقه سیاسی مختار را بر نظر فقهی خویش حاکم نکنند.»»

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=58247
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما