سه شنبه 1 مرداد 1392 - 12:17

عاقبت ازدواج فامیلی در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نرخ معلولیت در این استان را بیشتر از میانگین کشوری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حبیبیان صبح سه شنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: هم اکنون نرخ معلولیت در این استان 2.7 درصد بوده و این در حالی است که این میزان در کشور، 2.3 درصد است.

وی ازدواج های فامیلی رامهمترین علت معلولیتها در این استان دانست و اظهار داشت: برای کاهش این نرخ مراکز مشاوره ژنتیک در استان راه اندازی شده اند.

وی با بیان اینکه در این استان خانواده های دو، سه و چند معلولی زیاد هستند، گفت: خانواده ها به امید یک فرزند سالم اقدام می کنند اما به علت عدم آگاهی لازم فرزند بعدی هم معلول می شود.

حبیبیان افزود: با مراجعه فرد به مراکز مشاوره ژنتیک و انجام یکسری آزمایشها می توان از معلولیتها پیشگیری کرد.

شناسایی 18هزار معلول در استان

وی بیان کرد: تاکنون 18 هزار معلول در این استان شناسایی شده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان یادآور شد: پنج هزار و 216 نفر از معلولین در استان از بهزیستی مستمری می گیرند.

وی افزود: هشت هزار و 500 معلول هم از خدمات طرح CBR استفاده می کنند.

وی عنوان کرد: 349 دانشجوی معلول و یک هزار و 800دانش آموز معلول تحت حمایت این نهاد هستند و به آنها خدمات مختلف فرهنگی، آموزشی و .. ارائه می شود.

این مسئول بیان داشت: 103 نفر بیمار ضایعه نخاعی در استان هم از خدمات بهزیستی بهره می برند.

حبیبیان علت بالا بودن آمار بیماران ضایعه نخاعی را افزایش تصادفات جاده ای در استان عنوان کرد و اظهار داشت: این مسئله هزینه های بالایی بر دوش خانواده ها و دولت تحمیل می کند.

حبیبیان همچنین بیشترین آمار معلولین مستمری بگیر را مربوط به چند معلولیتی ها دانست و گفت: یک هزار و 132 معلول چند معلولیتی، 676 معلول روانی، دو هزار و 201 نفر معلول ذهنی، یک هزار و 708 نفر معلول جسمی حرکتی، 309ناشنوا، 378 نفر نابینا،46 نفر معلول گفتاری، 214 نفر مبتلا به صرع و 103 نفر معلول نخاعی در استان وجود دارد.

روند اشتغالزایی مددجویان به دلیل کمبود منابع بانکی مطلوب نیست

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان بیان داشت: یک هزار 878 نفر از معلولین، سالمندان و بیماران روانی از خدمات مراکز روزانه و شبانه و ویزیت در منزل برخوردار هستند.

وی افزود: از این تعداد 383 نفر در مراکز شبانه روزی هستند، 552 نفر ویزیت در منزل می شوند و 942 نفر از خدمات مراکز روزانه برخوردار هستند.

حبیبیان بیان کرد: 9 مرکز شبانه روی، 9 مرکز روزانه و پنج مرکز ویزیت در منزل کار خدمات رسانی به این افراد را انجام می دهند.

وی عنوان کرد: 10 پایگاه هم خدمات توان پزشکی را در استان به معلولین ارائه می دهد.

این مسئول با بیان اینکه چهار هزار و 500نفر پشت خدمات مستمری قرار دارند، گفت: این در حالی است که سالانه باید 10درصد از مددجویان این سازمان که نسبت به تهیه مسکن، اشتغال و خدمات درمانی آنها اقدام شده، از چرخه حمایت خارج شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان بیان داشت: به علت منابع کم بانکی در استان و عدم همکاری برخی بانکها اشتغالزایی معلولین روند کندی دارد.

وی در ادامه آمار کاشت حلزون را یکی از شاخص های پیشگیری از ناشنوایی عنوان کرد و  گفت: در سال گذشه 20مورد کاشت حلزون در استان انجام شد.

حبیبیان افزود: در چهار ماهه ابتدای سالجاری نیز 15 مورد کاشت حلزون در استان انجام شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=58125
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما