چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 8:45
نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس

اعلام توسعه یافتگی گچساران یک غفلت بود

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز: نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس گفت: بر اساس سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته، رتبه شهرهای توسعه یافته اعلام می‌شود که به نظر من برخوردار اعلام کردن گچساران یک غفلت بود.

خبرگزاری فارس: اعلام توسعه یافتگی گچساران یک غفلت بود

غلامرضا تاجگردون امروز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: اعلام کردن و قرار دادن شهرستان، بخش و دهستان‌ها به مناطق توسعه یافته یا محروم بر اساس شاخصه‌ها و رتبه‌بندی‌های تصویب شده در قانون اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسئله نسبی بوده و مطلق نیست، افزود: من از سابقه و رتبه گچساران در آن زمان اطلاعی ندارم و اینکه گچساران در چه رتبه‌ای قرار داشته است که به عنوان شهری توسعه یافته اعلام شده است.

نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا با توجه به مشکلات و نارسایی‌های موجود، توسعه یافته اعلام کردن گچساران عادلانه است، گفت: در کهگیلویه و بویراحمد به جز دهدشت که محروم است شهرستان محروم دیگری وجود ندارد.

تاجگردون ادامه داد: البته گچساران دارای شاخصه‌های یک شهرستان برخوردار و توسعه یافته نیست اما اعلام کردن شاخصه‌ها برای یک شهر نسبی است و من الان نمی‌دانم گچساران در چه رتبه‌ای قرار دارد.

وی تأکید کرد: دولت بر اساس سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته رتبه‌های توسعه یافتگی یک شهر را اعلام می‌کند که به نظر من اعلام کردن گچساران به عنوان شهرستان توسعه‌یافته یک غفلت نیز بوده است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با رد این موضوع که بازرسی‌های دیدی و چشمی مسئولان کشوری از برخی مناطق برخودار در گچساران از جمله مناطق مسکونی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران یکی از دلایل اعلام کردن این شهرستان به عنوان شهرستانی توسعه یافته بوده است، یادآور شد: به هیچ عنوان برای اعلام کردن یک شهرستان به منطقه‌ای برخوردار و توسعه یافته از شاخصه‌ها و فرمول‌های دیدی و چشمی استفاده نمی‌شود و این موضوع تنها بر اساس فرمول‌های آماری و عددی مصوبه دولت مشخص می‌شود.

تاجگردون ابراز داشت: حالا این آمار و رتبه‌ها درست یا غلط باشد من نمی‌دانم.

وی با تایید شاخص بالای بیکاری در گچساران افزود: البته در این فرمول شاخص جمعیت بیکار وجود ندارد و بیشتر سرانه شهری، سرانه جمعیت دانش‌آموزی، سرانه بهداشت و سرانه افراد تحصیل کرده وجود دارد که گچساران دارای نسبت سرانه افراد تحصیل کرده بسیار بالایی است.

نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی سرانه دانش‌آموزی گچساران را از جمله شاخصه‌های مطلوب این شهرستان عنوان کرد و بیان داشت: ما در گچساران مدرسه سه شیفته نداریم، شهر ما از نظر مطلوب بودن وضعیت بهداشتی و کم بودن میزان مرگ و میر دارای عدد مطلوبی است که به ازای هر صد نفر بالاخره عددی مطلوب است.

تاجگردون تأکید کرد: شاخصه‌هایی مثل بیکاری در فرمول‌های یک شهر برخوردار وجود ندارد اما شاخص درآمد هزینه در این فرمول قرار دارد و وقتی نگاه می‌کنند که سطح درآمد و مصرف هزینه یک خانوار گچسارانی نسبت به دیگر شهرهای استان بالاتر است، این مسئله بی‌تأثیر نیست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر توسعه یافته اعلام کردن یک شهر چه تأثیراتی بر روند زندگی مردم آن شهر دارد، گفت: این موضوع تنها بر مزایای حقوقی کارکنان دولت آن شهرستان تأثیر‌گذار است و بر دیگر مسائل تأثیر چندانی ندارد.

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه برنامه‌های برای تغییر و حل این مسئله دارید، افزود: باید بررسی کنم و ببینم شاخصه‌ها و فرمول‌های جدید در این زمینه چه تغییراتی کرده است و در رنکینگ شهرهای توسعه یافته در کدام رتبه قرار داریم، بعد نظر بدهم.

تاجگردون تصریح کرد: اگر ببینم نزدیک به شاخصه‌ها عددی از قلم افتاده است که احتمال آن خیلی زیاد است در این باره درخواست تجدید نظر می‌کنم.

وی با اشاره به اعتراض و نارضایتی مردم از این موضوع ابراز داشت: گفت‌و‌گو و مصاحبه مسئولان با رسانه‌های محلی تأثیری در تغییر توسعه یافتگی گچساران به منطقه محروم ندارد، بلکه مسئولان استانی باید با شاخص، رقم و دلیل ثابت کنند که این فرمول دارای اشکال است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=5765
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما