پنجشنبه 27 تیر 1392 - 1:00

افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد از رشد آمار مبتلایان به بیماری ایدز در این استان خبرداد و گفت:بیشترین عامل انتقال، استفاده از سرنگ آلوده در معتادان تزریقی بوده

به گزارش بویرنیوز به نقل از مهر، رشید غفاری بعدازظهر چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: میزان مبتلایان شناسایی شده بیماری ایدز در سال 90 در این استان 115 نفر بوده است.

وی بیان افزود: در سال گذشته 23 مورد جدید در استان شناسایی شد که با احتساب این افراد، تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در استان به 138 نفر رسیده است.

غفاری با بیان اینکه رشد آمار مبتلایان ضرورت مراقبت برای پیشگیری از این بیماری را بیشتر می کند، اظهار داشت: لازم است افراد پرخطر بیشتر تحت مراقبت قرار گیرند.

وی در خصوص بیشترین علل انتقال بیماری ایدز در میان مبتلایان نیز گفت: بیشترین عامل انتقال، استفاده از سرنگ آلوده در معتادان تزریقی بوده اما شیوه انتقال بیماری آرام آرام در حال تغییر است.

غفاری بیان داشت: در سال 90 تنها 6.5 درصد ابتلا به این بیماری در استان از راه جنسی بوده اما این میزان در سال 91 به 13.5درصد افزایش پیدا کرده است.

وی بر لزوم گسترش آگاهی ها برای پیشگیری از این بیماری در جامعه تاکید کرد.

رشد گرایش به استفاده از مواد مخدر صنعتی در استان

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد همچنین از رشد گرایش به استفاده از مواد مخدر صنعتی در میان جوانان این استان خبرداد.

غفاری افزود: در این استان آمار معتادان به مواد مخدر سنتی بیشتر بوده اما گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، تصریح کرد: خطرات استانهای صنعتی، کم کم دارد دامن استان ما را نیز می گیرد.

غفاری افزایش میزان کشفیات مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه را ناشی از گسترش این مواد در جامعه عنوان کرد و گفت: خطر مواد مخدر صنعتی بسیار بالاست.

رئیس مرکز بهداشت استان همچنین از راه اندازی دو مرکز ترک اعتیاد در گچساران و دهدشت خبرداد و اظهار داشت: 360معتاد تحت پوشش این دو مرکز هستند.

غفاری عنوان کرد: این مراکز کار متادون درمانی انجام داده وخدماتی از قبیل دادن غذا، لباس، حمام و.. به آنها ارائه می دهند.

وی یادآور شد: سرنگ یکبار مصرف و کاندوم نیز در اختیار معتادان خطرناک قرار می گیرد.

غفاری بیان کرد: برای شناسایی معتادان خطرناک در سطح استان اقدام به ایجاد گشت سیار با کمک معتادان بهبود یافته در استان کرده ایم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=57260
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    با توجه به گرایش معتادان ازمصرف سنتی به صنعتی و نا کارامد بود مراکز ترک اعتیاد  وضعف عملکرد سازمان وادارات نظارت گر ونیز ارایه امار غلط و فریب دهنده مبنی بر کاهش امعتادین توسط این ادارات  افزایش بیماریهای کشنده ومسری چون ایدز و…….دور از انتظار نیست

دیدگاه شما