دوشنبه 7 خرداد 1403 - 10:58

قابل توجه استاندار و مدیرکل جهاد کشاورزی/چرا علی‌رغم توصیه های رهبر انقلاب تلاش های این جوانان کهگیلویه و بویراحمد دیده نمیشود؟/معرفی یافته های جالب رکسانا ضرغامپور بویراحمدی

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

رکسانا ضرغامپور بویراحمدی در یادداشتی برای ما نوشت:

کتاب ریحان مقدس اثر رکسانا ضرغامپور بویراحمدی حاصل ۸ سال تلاش ،تحقیق و ترجمه مقالات (که توسط هندوها و سایر کشور ها ثبت شده است) صورت گرفته است.

بذر گیاه ریحان مقدس در فلور ایران موجود نبوده و برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ شمسی استاد بنده جناب دکتر جوانمردی از کشور آمریکا به ایران آورد و در گلخانه تحقیقاتی صدرا در شیراز کشت شد .

در همان سال آغاز تحقیقات ، بر روی این گیاه ارزشمند صورت گرفت. کتاب معرفی ریحان مقدس به ارائه مفاهیم بنیادی آن و تشریح جامع و مفصل متابولیت های ثانویه (مواد موثره) و تاثیر آنها در بدن انسان و چگونگی کشت و نگهداری و آفات و امراض آن پرداخته است .

ریحان مقدس با نام علمی (Ocimum sanctum ) بومی کشور هند می باشد .ریحان مقدس در کنار مقبره ی خدای هندو ها می روید و هندوها آن را تجلی خدایان خود (کریشنا و ویشنو ) می دانند و آن را پرستش می کنند .

مردم هند براساس یک سنت قدیمی روزانه دوبار ، صبح و عصر گیاه ریحان مقدس را ستایش و آن را آبیاری و در کنار آن چراغ را روشن می کنند .باور این قوم این بوده است که ریحان مقدس همه خانواده را از شر بدی ها محافظت می کنند و خوش شانسی می آورند .

مردم هندوستان معتقدند با شستن مردگان با آب ریحان مقدس، گناهان آن‌ها بخشیده خواهد شد و به بهشت می‌روند. ….و خواص دارویی آن هزاران سال است که در هند شناخته شده است که مهمترین خواص آن کاهنده چربی خون و قند خون می باشد .و اثرات مثبتی بر روند کاهش تعداد ویروس ها در بیمارهای حاد و مزمن ویروسی را در بدن دارد که ادامه این مطالب و خواص آن می توانید با تهیه این کتاب دنبال کنید .

با وجود تمامی تلاش هایی که در ترجمه و تهیه مطالب و تصاویر موجود در کتاب ریحان ریحان مقدس صورت گرفته است به طور حتم کاستی هایی نیز در آن وجود دارد بنابراین از تمامی اساتید ،صاحبنظران و مطالعه کنندگان عزیز استدعا می گردد من را از پیشنهادات و انتقادات خود بی نصیب نگردانند و ضعف های این اثر را به منظور اصلاح در چاپ های بعدی به ایمیل بنده ارسال نمائید .

در آخر از جناب دکتر بهرامی نماینده فعلی مجلس شهر یاسوج همانند سابقه درخشانی که در مدیریت شهر یاسوج داشته اند درخواست ایجاد شهرک های گیاهان دارویی را در استان کهگیلویه و بویراحمد را دارم .

گیاهان دارویی یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته ی استان ما به حساب می آید که بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی و ۴۶ گونه گیاه بومی و بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی و ۳ نوع از کمیاب ترین گیاه دارویی کمیاب جهان شامل باریجه،آنغوزه، و گزانگبین شامل می شود که متولیان امر تاکنون برنامه صحیح و مشخصی برای نگهداری و استمرار این منبع عظیم درآمدزایی را نداشته اند .

ما با ایجاد شهرک های گیاهان دارویی در زمین های غیر قابل کشت و کاشت گیاهان دارویی که اکثرا دیم می باشند و به کار گیری کارموزان بخش کشاورزی می توان به بالاترین میزان برداشت گیاهان دارویی و کاهش نرخ بیکاری در استان شود علاوه بر آن باعث رونق کسب و کار های مرتبط با گردشگری شود .

همین شهرک های گیاهان دارویی باعث جذب توریسم سلامت و گردشگران که علاقمند به دیدن گیاهان دارویی از نزدیک می باشند و آشنایی با نحوه کاشت و برداشت آنان و عکس از آن محیط و سرو غذاهای بومی و محلی باعث رونق قابل توجهی به کسب کار گردشگری و روستائیان شود .

در کنار آن احداث دمنوش خانه و کلینیک های طب سنتی با پزشکان متخصص و مجرب و اتاق های ماساژ با روغن های بدست آمده از این گیاهان دارویی و رایحه درمانی می توان استان کهگیلویه و بویراحمد را از لحاظ گیاهان دارویی و گردشگری رتبه نخست کشوری و ثبت برند جهانی کرد. البته می توان با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار از لحاظ فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی کمک شایانی در این امر کند.

به گزارش بویرنیوز؛ این نویسنده و پژوهشگر گلایه هایی از مسئولان دولتی و میزان حمایت ها داشت، حالا که مستمراً رهبر انقلاب تاکید بر حمایت از نخبه ها و فعالان اقتصادی کشور دارد جا دارد با توجه به ظرفیت عظیم استان در حوزه گیاهان دارویی به جهت استفاده ارزشمند از این ظرفیت که کمک به جهش تولید آنهم با مشارکت فعالانه مردم و فعالان علمی و اقتصادی است، استاندار و متولیان کشاورزی و منابع طبیعی به میدان بیایند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=360510
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما