شنبه 5 خرداد 1403 - 8:14

وکیلی: خون مرحوم رئیسی میتواند زمین بازی را به نفع ايران تغییر دهد ، اگر…

بویرنیوز؛ محمدعلی وکیلی در سرمقاله این هفته روزنامه ابتکار نوشت: برغم وجود فضای غم و اندوه بر ساحت عمومی کشور و احیاناً کرختی دستگاه‌های اجرایی، اما مطابق قانون و تذکر رهبری بناست انتخابات ریاست جمهوری در روز ۸ تیرماه (کمی بیش ازیک‌ماه دیگر) برگزار شود.

بر این اساس شاهد فعل و انفعال اشخاص و جریانات سیاسی هستیم در اینجا و در این بزنگاه تاریخی، ذکر این نکات خالی ازلطف نیست.

الف: اگر چه مرگ شهادت‌گونه و مظلومانه آقای رئیسی و همراهانش بهت‌آور و تاثرانگیز می‌باشد اما برای جمهوری اسلامی حائز یک فرصت تاریخی است. در مقاله دیگری نوشتم جامعه ایران نیازمند شوک بزرگ برای تغییر زمین بازی بود.

زمین بازی قبلی به‌دلیل تشتت و اختلاف و بی‌تفاوتی پرچالش و هزینه‌ساز بود و نتیجه آن را در مشارکت بسیار کم‌رمق انتخابات اخیر به‌وضوح دیدیم، اثر عاطفی حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور می‌تواند دل‌ها را به‌هم نزدیک و بخشی از شکاف‌های ایجاد شده را ترمیم نماید تشییع میلیونی و شدت ناراحتی و تاثر عمومی مردم شاهد این مدعی است هر اقدام و رفتاری که این فرصت را تخریب کند خیانت به خون اون مرحوم می‌باشد. سخنان برخی مداحان هم موجب شگفتی و هم از عوامل بردن جامعه به دو قطبی‌های قبل از حادثه می‌باشد.

ب: جامعه ایران مدت‌هاست زیر ضرب دوقطبی‌های کاذب رفته و به محض وقوع هر حادثه‌ای سریعاً دوقطبی شکل می‌گیرد آنچنان دوقطبی‌ها عمیق شده است که آدمی فکر می‌کند در دو کشور زندگی می‌کند. خون مرحوم آقای رئیسی قدرت حذف دو قطبی‌ها را دارد. اصرار برخی بر تمرکز روی حواشی حادثه، چرایی و چگونگی آن، ردیابی طرح توطئه داخلی و یا خارجی و… می‌تواند همچنان فضای ایران را دو قطبی نشان دهد.

پ: انتخابات مشارکتی و حداکثری اثر مثبت خون مرحوم رئیسی و دستاورد بزرگ نظام و عامل تسکین غم ازدست دادن عزیزان سفرکرده به‌حساب می‌آید. در نتیجه اگر در ۸ تیر، شاهد یک انتخابات باشکوه بودیم می‌توان گفت که حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور؛ زمین بازی را به‌ نفع نظام تغییر داده است.

طبیعی است که انتخابات حداکثری با حضور نامزدهای همه سلایق سیاسی محقق می‌شود. اما اگر با بدسلیقگی و حذف سلایق مختلف این فرصت را هم از دست دهیم و گرفتار یک انتخابات حداقلی شویم، دولت برآمده ضعیف و شکننده خواهدبود.

ج: برخی به بهانه محدودیت زمان، سعی در بی‌تفاوتی دارند و برخی هم اظهار نگرانی می‌کنند اما در تجربه انتخابات‌های ریاست جمهوری در ایران به جز مرحوم آقای هاشمی، باقی رؤسای جمهور به شکل اتفاقی و غیر پیش‌بینی انتخاب شدند و انتخاب اتفاقی با محدودیت زمان بهتر انجام می‌گیرد.

ت: تا لحظه نگارش این سرمقاله آرایش نامزدها اینچنین است گروهی در درون دولت و یا نزدیک به دولت تلاش دارند خود را به‌عنوان امتداد راه مرحوم آقای رئیسی قلمداد کنند و مهمترین استدلال آنان ضرورت حفظ کابینه و عدم تغییر مدیران کنونی است.

کسانی همچون آقایان سعیدجلیلی، بذرپاش، زاکانی، فتاح و در سویی دیگر آقای قالیباف هست که بر سر دوراهی است؛ شرکت در ماراتن ریاست مجلس در سه‌شنبه این هفته و سپس ورود به ماراتن ریاست‌جمهور یا چشم‌پوشی از ریاست مجلس و ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری آقای لاریجانی و جهانگیری منتظر چراغ سبز نظام هستند. آقای عارف هم منتظر چراغ سبز جبهه اصلاح‌طلبان می‌باشد. علیرغم محدودیت زمانی اما پیش‌بینی یک انتخابات چند قطبی دور از انتظار نیست

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=360482
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بیژن گفت:

    تا زنده بود جریان اصلاحات در حد توانشون به وی تهمت و افترا وزدند و کارشکنی و سنگ اندازی کردند و چوب لای چرخ دولتش گذاشتند. واگذارتون به حضرت حق و امام رضا ع

  2. ناشناس گفت:

    انشالله شورای نگهبان یه مقدار سختگیریش را کمتر کند

  3. بویر گفت:

    پیاما را پخش کنید

دیدگاه شما