یکشنبه 23 تیر 1392 - 15:16

وقتی حیثیت کارگر ایرانی به خاطر 10 هزار تومان بر باد می‌رود!

در حالی کارگر ایرانی بر سر تنها 10 هزار تومان با نمایندگان کارفرمایان و دولت مشاجره میکند که نگاهی به آمار پرداخت حقوق در ایران و میانگین جهانی نشان از واقعیتی دارد که بیان کننده این امر است که کارگران ایرانی بر سر حداقلی برای زنده ماندن میجنگند!

به گزارش تابناک، تعیین دستمزد کارگران و مشمولین قانون کار برای سال 92 در حالی انجام پذیرفت که هنوز نمایندگان کارگری بر سر میزان افزایش دستمزدها و همچنین تسهیلاتی از قبیل حق مسکن کارگران در گیر بوده و با نمایندگان کارفرمایان در این رابطه چالشهایی دارند.

این در حالی است که باید گفت که کارگران ایرانی در حالی بر سر دریافت تسهیلاتی نظیر حق مسکن و افزایش چند درصدی حقوق خود درگیر مشاجرات چند ماهه هستند که نگاهی به وضعیت پرداخت حقوق حداقل در ایران و مقایسه آن با میانگین جهانی نشان از آن دارد که کارگران ایرانی برای حداقلی از حقوق برای زنده ماندن تلاش میکنند!

طبق آخرین آمار منتشره از سوی سازمان جهانی کار، و بر اساس برسی صورت گرفته بر روی 72 کشور، میزان حداقل دریافتی حقوق کارگران در این کشورها برابر با 1480 دلار در ماه است. در این گزارش کشور لوگزامبورگ از میان کشورهایی که مورد مطالعه واقع شده اند با پرداخت متوسط 4089 دلار در ماه به کارگران در صدر جدول و تاجیکستان با 227 دلار ماهیانه در انتهای جدول قرار دارند.

در این مطالعه برابری قدرت خرید افراد در کشورها و همچنین نرخ ارز آنها به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها برای مطالعه مقایسه ای مورد استفاده قرار گرفته است.

هرچند ایران در این گزارش مورد مطالعه واقع نشده است، اما با معیار قرار دادن حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی 487 هزار تومان در ماه، و همچنین لحاظ کردن نرخ ارز رسمی 2500 تومان، میزان حداقل حقوق دریافتی در کشور برابر با 195 دلار در ماه است.

همچنین با تقسیم میزان دریافتی سالیانه هر کارگر ایرانی بر تعداد ساعات کار در ایران یعنی 44 ساعت، مشخص میشود که میزان دریافتی هر کارگر ایرانی تقریبا در هر ساعت برابر با 1 دلار یعنی همان 2500 تومان است!

این وضعیت دریافت حقوق در ایران در حالی است که متوسط دریافت حقوق در کشورهای مورد مطالعه سازمان جهانی کار نشان میدهد که متوسط پرداخت ماهیانه حقوق در سطح جهانی برابر با 1480 دلار در ماه است!

وقتی حیثیت کارگر ایرانی به خاطر 10 هزار تومان بر باد می‌رود!

همه اینها باز هم در حالی است که نرخ تورم ایران در سال گذشته به 32 درصد رسیده است (طبق آمار رسمی) و ایران به عنوان سومین کشور دنیا با تورم بالا رده بندی شده است!

حال هنوز با این شرایط، کارگران ایرانی به دنبال افزایش چند درصدی در حق مسکن و خواربار خود هستند. موضوعاتی که با توجه به قولی که وزیر کار پیش از این داده بود، هنوز و با فرا رسیدن ماه رمضان هیچ نشانی از عملی شدن آن نیست و کارفرمایان به شدت با این امر به مخالفت برخاسته اند.

فاجعه این جریان در این جا است که این همه سر و صدا و تعطیلی جلسات و وعده و وعید و مخالفت تنها برای افزایش 10 هزار تومان در حق مسکن کارگران است!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=56493
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما