شنبه 22 تیر 1392 - 1:07

آینده ای بی نظیر در انتظار فضای شهری دهدشت + تصاویر

مهندس تقوی  با اشاره به اهمیت زیباسازی فضای شهری و میادین اظهار داشت: یکی از معضلات اصلی شهر دهدشت عدم وجود المان‌ها و میادین زیبا در سطح شهر است.

شهردار دهدشت در گفتگو با بویرنیوز با بیان این‌که یکی از برنامه‌های اصلی شهرداری زیباسازی میدان‌های شهر دهدشت است ابراز داشت: با تدابیری که انجام گرفت طرح ساماندهی و زیباسازی میدان مرکزی شهر دهدشت از سال گذشته در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

تقوی عنوان کرد: این میدان به رغم این‌که حجم وسیعی را در مرکز شهر در برگرفته بود چندان شباهتی به میدان نداشت و فاقد هرگونه جلوه بصری و نماد بود.شهردار دهدشت با اشاره به این‌که در اولین گام درختچه‌های دور این میدان حذف شدند، بیان کرد: جمع‌آوری تابلوها و داربست‌ها نیز در مراحل بعدی ساماندهی میدان مرکزی دهدشت انجام گرفت.

میدان مرکزی (3)

تقوی بیان کرد: طرح ساماندهی میدان مرکزی دهدشت در دو فاز اجرا می‌شود که فاز اول این طرح از امروز آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پنج ماه دیگر به پایان برسد.

شهردار دهدشت با اشاره به این‌که فضای سبز، فواره و المان‌های مختلف با مضامین گوناگون در این طرح پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: در این مرحله حاشیه دور میدان مرکزی کار خواهد شد

میدان مرکزی (1)

همچنین ایشان درمورد طراحی پارک ومیدان مرکزی افزود این مجموعه توسط گروهی از مشاوران معماری به سرپرستی مهندس فرشاد نگین تاجی طراحی شده است که این گروه خبره با استفاده از عناصر معماری دهدشت در طراحی خود تلفیقی از معماری امروزی وسنتی را نشان داده اند که میتوان به طراحی چهارطاقی که مربوط به معماری ساسانی میباشد اشاره کرد با توجه به پیشینه معماری شهر دهدشت که هم معماری ساسانی وهم صفوی را در خود جای داده است ، طراحی را بر اساس این پیش زمینه انجام داده اند.

IMG_0981

استفاده از قوس های مشهور به پنج او خفتن یا پنجاه وهفتی در این میدان که نمادی از معماری صفویه میباشد زیبایی دوچندانی را به این مجموعه داده است از دیگر نمادهای معماری گذشته استفاده از فضای هشتی که متعلق به خانه های ایرانی است وهمچنین و استفاده از عنصر اب در کل مجموعه که نمادی از گذر زمان است ووجود ان وجود زندگی است پویایی خاصي به میدان مرکزی بخشیده است.

مهندس تقوی افزود که در طراحی این مجموعه استفاده از پرده اب روبروی خیابانهای شهید نورالدینی وامام خمینی پرسپکتیو زیبایی را از طرف خیابانها درست کرده است ودر طراحی میدان استفاده از قاب های خالی که نمادی از معماری مدرن امروزی هست خود نمایانگر امروزی بودن این میدان است که بر اساس معماری وفرهنگ شهرتاریخی دهدشت ساخته شده است.

میدان مرکزی (2)

شهردار دهدشت با اشاره به پیشرفت فیزیکی میدان تا 50 درصد قول پایان ان را در اسرع وقت داد واضافه کرد که طرح بزرگ دیگری که در دست اقدام داریم پارک ولایت دهدشت است ، این پارک به مساحت 27 هکتار که طراحی فاز یک ان به پایان رسیده است و پیمانکار ان نیز مشخص شده است که انشاءالله در همین روزها کلنگ زنی خواهد شد تقوی این پارک را جز معدود پارکهایی دانست که جانبازان ومعلولین گرامی میتوانند از همه جای ان استفاده کنند.

پارک ولایت دهدشت (1)

این شهردار شهر تاریخی بلاد شاهپور گفت که طراحان این مجموعه احترام به  بافت تاریخی دهدشت که روبروی محل احداث پارک است را در دستور کار خود قرار داده اند وی با اشاره وجود نمازخانه ،پیست دوچرخه سواری وپیاده روی ، کافی شاپی که بر روی اب طراحی شده است ، پیست قایق سواری ، سرویس بهداشتی، امفی تئاتر روباز ، پارکینگ و فضاهایی برای نشستن در این پارک ، این پارک را جز زیباترین پارکهای جنوب کشور دانست.

همچنین درمورد امفی تئاتر روباز گفت که گنجایش این امفی تئار بیش از 1000 نفر میباشد وپیش بینی مسقف شدن ان با استفاده از سازه های چادری شده است که این امفی تئاتر میتواند جوابگوی برنامه هاي سرگرمي ومراسمات شهر دهدشت باشد.

پارک ولایت دهدشت (4)

تقوی افزود که طراحی فاز دوم که پارک کوهستانی است نیز اغاز شده که امیدواریم باساخت کامل این مجموعه درصد سرانه فضای سبز دهدشت افزایش یابد.

مهندس فرشاد نگین تاجی طراح مجموعه پارك ولايت وميدان مركزي و سرپرست گروه معماری چارسوق هنر در رابطه با ایده های طراحیIMG_1033  بلوار  گفت که در طراحی بلوار ابتدا سعی شد که به حریم بلوار وارد نشویم ولی در طراحی سعی کردیم که در قسمت  ورودی ها فضایی را به عنوان فضای مکث طراحی کنیم که عابر پیاده به یکباره وارد خیابان نشود و ورودی ها به گونه ای طراحی شده است که معرف تاریخ دهدشت باشد یعنی یکورودی به صورت هشتی و ورودی دیگر بصورت چهارطاقی طراحی شد که از هرگوشه میدان یا بیرون از ان قابل برای بیننده قابل رویت باشد باتوجه به حرکت ماشین به دور میدان ، میدان را به گونه ای طراحی کردیم که در هر نقاط مختلف پرسپکتیوهای مختلف را نشان دهد ودر ان تکرار معنایی نداشته باشد ونشان از پویایی میدان است.

IMG_0982این مهندس معمار در مورد طراحی پارک بزرگ ولایت گفت که ابتدا با حضور در مکان احداث نقاط شاخص را بررسی کردیم که ازنکات بسیار مهم احترام نهادن به تپه باستانی بلاد شاهپور است این تپه که نماد شهر دهدشت است را به نوعی در کار خود معرفی کردیم که میتوان به طراحی یک رینگ پیاده روی ودوچرخه سواری در میدان اشاره کرد این پیست را نماد زمان قرار دادیم که در کل میدان بصورت پویا درحال حرکت است که در این پیست عنصر اب را بطور کامل حرکت دادیم که نشان از همراهی اب با گذر زمان است در مسیر حرکت این پیست از طرف ورودی به سمت زیگورات حرکت میکند (زیگورات مربوط به دوره ایلامی است) بعداز ان به سمت ساباط وبعد به سمت قابهای منفی که نماد معماری امروز است ودوباره به همان نقطه اول برمیگرددکه نشان میدهد معماری حول یک دایره حرکت میکندواین رينگ را به نام معماری در گذر زمان نامیدیم.

پارک ولایت دهدشت (2)

طراح ومسئول تیم طراحی چارسوق هنر در مورد ورودی مجموعه گفت که این ورودی را بر اساس باغهای ایرانی طراحی کردیم که استفاده از عنصر اب کاملا مشهود است ودر رابطه با زیگورات گفت ما فقط گوشه ای از زیگورات را در طراحی اوردیم و بر روی زیگورات حیاط مرکزی که نماد معماری ایران است طراحی کردیم باتوجه به نام پارک که ولایت میباشد این زیگورات را به گونه ای طراحی کردیم که مرکزیت را به ما نشان دهد وهمه عناصر مجموعه مانند نمازخانه ، کافی شاپ زمینهای بازی غرفه ها و…. حول این مرکزیت قرارگرفته اند ،

پارک ولایت دهدشت (8)

این دانشجوي دكتراي دانشگاه e.m.u قبرس افزود ، در کنار زیگورات که بصورت دوطبقه میباشد دریاچه ای مصنوعی طراحی کردیم که ضلع شمالی زیگورات کاملا بر ان مسلط است ونمایی بسیار زیبارا به ما میدهد ، همچنین در وسط دریاچه مصنوعی فضایی را بعنوان کافی شاپ طراحی کردیم که بوسیله دو پل با خشکی وصل میشود این دریاچه به گونه ای طراحی شده است که قابلیت قایق سواری را نیز دارد

پارک ولایت دهدشت (5)

ایشان افزودند یکی از نقاط شاخصی که در سایت پارک موجود بود وجود یک قبربه صورت هشتی که چند ستون از ان باقی مانده است وپس از تحقیق درمورد این ارمگاه متوجه شدیم که احتمالا ارامگاه شاپور ساسانی است هرچند که منبع معتبری در مورد ان پیدا نکردیم اما وظیفه داشتیم در طراحی به شخصیت این بنای تاریخی احترام بگذاریم پس به گونه ای طراحی کردیم که ارتباط نقاط پایین دستی به این ارمگاه ختم شود وگردشگر را مجبور کند که شروع یا ختم مسیر از کنار این ارمگاه باشد.

11111)

مهندس فرشاد نگین تاجی گفت باتوجه به شیبدار بودن زمین سعی کردیم تجربه تلخ پارک ولایت یاسوج باری دیگر تکرار نشود یعنی ساخت پارک به قیمت نابودی توپوگرافی زمین  تمام نشود طراحی بر اساس شیب زمین انجام گرفت وسعی شد کمترین میزان خاکبرداری و خاکریزی را داشته باشیم .

در پارک ولایت یاسوج ساخت این پارک بهای بسیار زیادی داد بهایی به قیمت نابودی تپه وساختمان مهمان سرای استانداری وساختمان مسکن وشهرسازی پس تمام تلاش خود را کردیم که زیباییهای این پارک را دوچندان کنیم نه اینکه زخمی بر چهره شهر بزنیم .

فرشاد نگين تاجي گفت  در اخر لازم میدانم از شهردار دهدشت بخاطر اعتماد به ما تشکر کنم باتوجه به 8سال  سابقه کار  معماری اینجانب ، مهندس تقوی جزء معدود مسولانی بود که به جامعه معماران اعتقاد کامل داشت واز نظرات ما استقبال فراوانی میکردوهميشه نظرات معماري را بر ديگر نظرات ارجح ميدانست.

پارک ولایت

پارک ولایت دهدشت (6)

پارک ولایت دهدشت (3)

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=55796
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    درود بر شهردار دهدشت
    شهردار یاسوج هم یاد بگیرد لطفا
    حالا برید میلیاردی خرج کنید تپه بردارید بعد همینطور رها کنیدش تا از منظرش لذت ببریم

  2. رضائی گفت:

    دروذ خدا بر مدیران دلسوز استان…درود بر راه روشن فردا…درود بر بهرامی

  3. دهدشت گفت:

    واقعاً دست مهندس طراحش درد نكنه،حالا اگه در عمل هم به همين صورت در بياد خيلي زيبا ميشه

  4. ناشناس گفت:

    اقای استاندار بیا و ببین
    بیا و یاد بگیر تو مسائل مربوط به زیبا سازی شهر دخالت نکن چون تخصص نداری
    خوش بحال دهدشت که استاندار اونجا نیست

  5. جامعه مهندسین دهدشت گفت:

    با سپاس فراوان از دکتر نگین تاجی و تیم طراح ایشان

  6. طراح گفت:

    واقعا باید از چنین نیروهای مستعد و توانمند استفاده کرد و قبل از هر تخریب مانند تپه یاسوج نظر متخصصین و مهنذسان جوان و کار امد در این زمینه پرسید تا انجام چنین کارهای بدون کارشناسی شده که جز هزینه و زدن زخمی عمیق به چهره ی شهر زیبایمان نداشته جلو گیری کنیم و تشکر بسیار از شهر دار فهیم دهدشت که سطح فکر و تفکر ایشان بسیار ستودنی است و همچنین سپاس از مهندس نگین تاجی طراح مجموعه و تیم ایشان که نتیجه زحمات انها طرحی شده زیبا و مثال زدنی و امیدوارم اعتبارات لازم برای اجرای این طرح توسط مسیولین استان ارایه گردد

  7. ATZ گفت:

    تقوی مچکریم!
    امیدوارم موفق باشین همچنین برای آقای مهندس نگین تاجی و تیم طراحی آرزوی توفیق روز افزون رو دارم

  8. دهدشت عاشقتم گفت:

    معلومه که شهردار فعالی داره ای ول اگه اینجوری ساخته بشه چی میشه
    نمیدونستم تو این استان هم تیم معماری به این حرفه ای وجود داره مهندس نگین تاجی ممنون

  9. حقیقت پنهان گفت:

    درود بر دکتر فرشاد نگینتاجی عزیز
    وجود امثال ایشان در استان موجب عمران و آبادانی هر چه بیشتر و بهتر استان میباشد.
    احسنت ………

  10. دهدشتي گفت:

    فضاي باز شهر را دارن به زندان تبديل مي كنن اين روزا مركز شهر پر از آشغال شده
    اين شهردار فقط ميخواد بگه مو يه كار انجام دادم همين و الا اينقد كار عقب افتاده در دهدشت داريم كه حد نداره….

    يكي به فكر مردم باشه

  11. درود بر دهدشت گفت:

    ای ول بر این تیم طراحی و شهردار باحال دهدشت کاش بقیه یاد بگیرن وبیان از نیروهای فعال ولی مستعد این مرز وبوم استفاده کنند ای ول ای ول حال کردیم

  12. كمربندي دوم گفت:

    آقاي تقوي لطف كند كمربندي دوم را بعد از اين همه شعار تمام كند بعد به طرحهاي رويايي بپردازند. همه ما ميدانيم كه اين كار هاي شهرداري فقط جنبه رويايي و كاغذي دارد . مطمئن باشيدتا 4 شهردار ديگر اين طرحها به ثمر نمي رسد

  13. یاسوجی گفت:

    آفرین بر شهردار دهدشت ….یاسوج یاد بگیر که از نیروهای متخصص استفاده کنی نه از هر کسی …با تشکر از شهردار دهدشت …و دکتر نگین تاجی وتیم طراحیشون …….

  14. یاسوجی اصیل گفت:

    خدایی چرا یاسوج نباید اینچنین کارای داشته باشه!!!؟؟
    پارک ولایت یاسوج چه مصیبتی شده واسه شهر!!!با اون طراحی مزخرفش!!!
    یه طرح اینجوری اجرا میشد چه میشد!!!!
    شهردار یاسوج از تقوی یاد بگیر!!

  15. صرفا جهت اطلاع گفت:

    از عملتان مردم چیزی ندیدند روی کاغذ تحیل نقاشی کنید و تحیل بدید.ماشالله………………

    • یاسوج زیبا گفت:

      برادر ارجمند شهردار دهدشت لطف کردن حداقل به قول جنابعالی نقاشی تحویل دادند اما چرا ؟چرا مسئولین شهر یاسوج نقاشی کشیدن بلد نیستن؟تو عکسا که دیدی داره نقاشی ها رو واقعی میکنه شهردار دهدشت ……

  16. شهروند گفت:

    ضمن قدر دانی از شهردار دهدشت و با تشکر از مهندس فرشاد نگین تاجی وتیم طراحی ایشان .کار که کاره خوبیه ان شاالله که به همین زیبایی اجرا شود.

  17. حامد گفت:

    بسیار زیبا
    باعث افتخاره که چنین طرح وبرنامه هایی برای زیبا سازی شهر دهدشت مد نظر قرار گرفته
    ودر عین حال برای شهرداری یاسوج متاسفم که مرکز استان و پایتخت طبیعت هست ولی چنین تفکر وایده اجرایی برای عمران و آبادی شهر یاسوج ندارن، فقط حرف و حرف
    امیدوارم مسئولین اداره جهانگردی و بخصوص شهرداری شهر یاسوج با دید باز به منظر و زیبای شهر توجه داشته باشن…

  18. خاطره نگین تاجی گفت:

    مهندس نگین تاجی کارت حرف نداره شما بیستی

  19. دلسوز مردم دهدشت گفت:

    بیچاره مردم دهدشت که سه ساله میدون مرکزیشون شده ماکت آزمایشگاهی، هرکی از راه میرسه یه طرحی میده تا ببینه خوب در میاد یا نه. بدبختی اینجاس که طرحو شرو نکرده ولش میکنن… خودتون بگید مردم دهدشت الان چند مدته که میدون مرکزی شده مث میدونای جنگ زده قدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  20. سجاد گفت:

    بخدا مردم دهدشت گناه دارن از بدبختی وسادگیشونه که هرکی از راه میرسه گولشن میزنه پولا خرج یاسوج میشه اینارو سرکار میزارن حتی سیسخت هم از دهدشت عقب مانده جلو افتاده.

  21. ashkan mohamadi گفت:

    درود بر رستم عزیزی چقد کار کرد برا دهدشت انصافا بگین که چقد این پارک سرش بی کلاه مونده اگه مسئولین لطف کنن به نقشه مهندس عمل کنن ممنون میشیم تا وقتی میام دهدشت حالمون بهم نخوره

  22. علی سلیمی-Ali'salimi1372 گفت:

    به نامه دوسته خوبم دهدشت..
    .به نظر من ایده ی خوبی بود… ولی به دلیل رویا پردازی بیش از حد و عمل نکردن عوامل اجرائی رویایی بیش نیست… واقئا متاسفم واسه کسایی که دارن حق مردم خوب و با فرهنگ دهدشت زو میخورن… امیدوارم مسولین دلسوز دهدشتی به خودشون بیان و به فکر عمل کردن به وعده هایی که واسه آبادی شهر دهدشت دادن باشن… با احترام به نظرات ه دیگر دوستان…زاده ی دهدشتم… عاشق دهدشتم…

  23. ظ.م گفت:

    سلام و خسته نباشید
    درود بر طراح مجموعه جناب آقای دکتر فرشاد نگین تاجی ، ایشان از افتخارات استان و کشور میباشند .امیدوارم مسئولین محترم شهر دهدشت دقیقا طبق طراحی که آقای دکتر زحمت کشیدند انجام بدن که زجمت آقای دکتر به هدر نرود

  24. elahe khorshidi گفت:

    باسلام و خسته نباشید

    احتراماً ضمن آرزوی توفیق و سلامتی بر خود وظیفه میدانم از زحمات بی دریغ جناب آقای دکتر نگین تاجی تقدیر و تشکر به عمل آورم.برایشان آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.

دیدگاه شما