یکشنبه 16 تیر 1392 - 4:27

خدمت ماندگاری که صابری به کهگیلویه و بویراحمد کرد + تصاویر

رود بشار پس از رکود در برزخی 20 ساله با آزادی خود از بند آلودگی ناشی از وجود واحدهای شن و ماسه اکنون جشن حیات را در امواج خروشان خود به نظاره نشسته است.

خبرگزاری فارس: جشن حیات در رود بشار یاسوج پس از آزادی/ مرغابی‌ها دوباره برمی‌گردند + تصاویر

بویرنیوز – داریوش بهنیا زاده – ، یکی از وظایف ذاتی رسانه علاوه بر بیان حقایق و شفاف‌سازی مشکلاتی که در جوامع انسانی وجود دارد، توجه ویژه به محیط زیست و منابع طبیعی است.

محیط زیست و منابع طبیعی قطعا متعلق به یک و یا دو نسل نیست بلکه برای گذشتگان بوده و آیندگان نیز از آن سهمی دارند که باید توسط نسل حاضر این سهم نادیده انگاشته نشود.

استان کهگیلویه و بویراحمد چند صباحی است که از سوی طبیعت دوستان و هر آن که قدم در آن گذاشته به استان چهار فصل معروف شده و شهر یاسوج یعنی مرکز آن نیز لقب پایتخت طبیعت ایران را به خود اختصاص داده است.

شهر یاسوج یا به قولی همان پایتخت طبیعت ایران اکنون مقصد گردشگری بسیاری از مردم ایران در فصل تابستان شده که باید همه زیرساخت‌ها برای پذیرایی از این میهمانان که برکت را با خود به همراه می‌آورند، آماده شود.

پایتخت طبیعت ایران یا همان شهر یاسوج به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد در آینده نخواهد توانست با چنین زیرساخت‌های اندکی که البته اگر مساحت کم اماکن گردشگری را به آن اضافه کنیم، جوابگوی این خیل عظیم مسافر و گردشگر باشد.

شهر یاسوج به دلیل واقع شدن در دشتی کم وسعت با آب و هوایی ییلاقی با مشکلاتی برای جذب گردشگر و در آینده با توریست روبرو خواهد بود که لازم است طراحان و برنامه‌ریزان امور گردشگری و حتی شهری چاره‌ای در این خصوص بیاندیشند.

البته نباید از این نکته غافل شد که یاسوج اماکن گردشگری و تفریحی بکری دارد که هنوز از ظرفیت آن برای بهره‌گیری مسافران و گردشگران استفاده‌ای نشده که مهم‌ترین آن سواحل طویل رود بشار است.

سواحلی که از پل ورودی شهر یاسوج آغاز و به شهر پاتاوه در بویراحمد پایین ختم می‌شود و می‌توان با قاطعیت گفت که هنوز یک وجب آن برای پذیرایی از مسافر و گردشگر موقعیت‌یابی و هدف‌گذاری نشده است.

صحبت از رود بشار کردیم و سخن را با همین مضمون ادامه می‌دهیم و گزارش خود را معطوف به این رود بزرگ و تاریخی در شهرستان بویراحمد می‌کنیم.

در این گزارش به تاریخچه رود بشار و این ‌که گذشتگان چه استفاده‌ای از آن می‌کرده‌اند نشده است چرا که پرداختن به این موضوع خود داستانی مفصل خواهد بود که لازم است در گزارشی کامل و جامع به آن پرداخت بلکه ابتدای گزارش خود را با آزادسازی بستر رود بشار از واحدهای شن و ماسه آغاز می‌کنیم.

رود بشار چگونه آزاد شد

ماجرای پر پیچ و خم آزادسازی رود بشار از هنگامی آغاز شد که یکی از رسانه‌های استان که از جنس خبرگزاری بود سوژه واحدهای شن و ماسه و حکایت حضور این میهمانان ناخوانده را در گزارشی زیبا و جالب به قلم یکی از بچه‌های خوش‌فکر رسانه به زبان قلم بیان کرد.

پس از این گزارش استاندار فعلی کهگیلویه و بویراحمد که به قول خود کشته مرده سوژه‌های آن‌چنانی و تشنه برخورد با تخلف است آن را با جدیت مورد پی‌گیری قرار داد هر چند که ترکش‌های این سوژه جراحات بسیاری را بر قد و قواره صابری وارد کرد.

سید حسین صابری جلسات متعددی را در این زمینه برگزار کرد و حتی مسئولان واحدهای شن و ماسه را در جلسه‌ای همراه با مسئولان به حضور پذیرفت و ادامه قصه که بیان همه آن‌ها در این گزارش امکان‌پذیر نیست.

در این راه عده‌ای مقاومت سرسختانه کردند و برخی به قول استاندار تن به قانون دادند تا این‌که واحدها همگی از بستر رود بشار جمع شدند و این‌گونه بود که رود بشار پس از دو دهه نفسی راحت کشید و تن و اندام خود را آزاد از بند کارخانه‌های سنگ‌شکن مشاهده کرد.

سکانس دوم/وقتی شن و ماسه در یاسوج قیمت عسل و انگبین گرفت

پس از این اقدام استاندار که عده‌ای آن را از جنس انقلابی می‌دانستند مشکلی خواسته و ناخواسته و عامدانه و غیر عامدانه که در حیطه کاری رسانه نیست به وجود آمد و القصه شن و ماسه برای خود در پایتخت طبیعت ایران اجر و قربی یافت که عسل و انگبین نیافته بود.

به دنبال این گرانی استاندار و هم‌فکرانش در استانداری در طی فرآیندی شخصا وارد قضیه شده و قیمت شن و ماسه را در یاسوج تعیین کردند هر چند که این آخر ماجرا نبود و شن و ماسه همچنان در بورس نایاب‌ترین کالاها در مرکز استان باقی ماند.

استاندار در این قضیه دست‌های پنهان از نوع سیاسی را دخیل در این موضوع می‌دانست و سرمنشا گرانی را علاوه بر این موضوع به کمپرسی‌داران و کرایه‌های آن‌چنانی ربط می‌داد.

داستان هر چه هست و بود کاری به آن نداریم و اکنون با همه مواضع خوب و یا بدی که در این داستان بود آن‌چه که مسلم و بدیهی است آزادی رود بشار از بند آلودگی است که تقریبا همه مردم به آن اعتقاد راسخ دارند.

جشن حیات رود بشار پس از آزادی

رود بشار پس از آزادی چند صباحی است که نفس راحتی می‌کشد و ساحل‌نشینان این رود حیات‌بخش، بی‌نهایت از این بازگشت دوباره زندگی به رود بشار که هویت تاریخی خود را از آن می‌گیرند خوشحال و راضی به نظر می‌رسند.

سفر خود را از ابتدای رود بشار در شهر یاسوج آغاز کردیم و تا دورترین نقاطی که این رود از استان خارج می‌شود به انتها رساندیم.

در یک صبح دل‌انگیز نه تنها از رود بشار و جاذبه‌های طبیعی و خدادادی آن استفاده کردیم بلکه به ساحل رود خروشان خرسان در منتهی‌الیه استان کهگیلویه و بویراحمد و مرز آن با چهارمحال بختیاری رفتیم و در روستای زیبای سینه نمک ساعتی خوش را سپری کردیم.

در این سفر که اصل و مبنا را گزارش در نظر گرفته بودیم با تعدادی از ماهی‌گیران و کشاورزان ساحل رود بشار آشنا شدیم و از وضعیت فعلی رود بشار نظرات آن‌ها را جویا شدیم.

علی‌پناه فلسفی که ماهی‌گیری را از سال 60 یعنی 32 سال پیش در رود بشار آغاز کرده می‌گوید: در ابتدا تنها یک واحد شن و ماسه در بستر رود بشار بود و آلودگی‌ها بسیار کمتر از آن چیزی بود که در 20 سال اخیر آن را مشاهده می‌کردیم.

فلسفی که علاوه بر ماهیگیری شغل اصلی او برنج‌کاری است ادامه داد: خوشبختانه امسال وضعیت به کلی تغییر کرد و اکنون رود بشار حال و هوای 20 سال پیش را به خود گرفته است.

این کشاورز و ماهیگیر ساکن روستای گردوه در ادامه به خبرنگار ما گفت: شنیده‌ایم که استاندار کهگیلویه و بویراحمد این کار را کرده که از او تقدیر و تشکر می‌کنیم ولی آقای استاندار بداند که این فقط قسمتی از ماجرا است.

رود بشار با مشکل فاضلاب‌های بیمارستانی دست و پنجه نرم می‌کند

علی‌پناه فلسفی همچنان که در لابه لای سخنان خود از آزادی رود بشار سخن می‌گفت ادامه داد: بحث فاضلاب بیمارستانی که به رود بشار می‌ریزد موضوعی مهم و البته خطرناک است که مسئولان باید در این خصوص نیز با جدیت وارد قضیه شوند.

این کشاورز برنج‌کار رود بشار به موضوع کشاورزی و استفاده از آب رود بشار برای کشاورزی گفت و افزود: در سال‌های گذشته آلودگی ناشی از گل و لای کارخانه‌های شن و ماسه محل ذخیره نشای برنج‌کاری را هم خراب می‌کرد و آلودگی ضرر زیادی را متوجه این بخش کرده بود.

وی فاضلاب بیمارستانی را خطرناک‌تر از میزان آلودگی واحدهای شن و ماسه دانست و گفت: این فاضلاب‌ها هم به کشاورزی و هم به موجودات رودخانه‌ای ضربات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.

او به وجود 10 نوع ماهی در رودخانه اشاره کرد و گفت: در تور ماهی‌گیران صیدهای متنوعی وارد می‌شد که امروز دیگر از آن ماهیان خبری نیست.

فلسفی انواع ماهیانی که از گذشته در این رودخانه زیست می‌کردند را از نوع سفید، حلقین، سردراز، زردک، کولی، شل‌خور، شونک و قزل‌آلای محلی دانست که برخی از آن‌ها دیگر در این رود به تور ماهیگیران نمی‌آیند و تقریبا بر اثر آلودگی نسل آن‌ها منقرض شده‌اند.

مرغابی‌هایی که از ساحل رود بشار برای همیشه پر کشیدند

فلسفی با آهی سرد که نشان از گذشته‌های با ابهت رود بشار داشت از نابودی زندگی پرندگان و ماهی‌ها در رود بشار گفت و افزود: مرغابی‌های زیبا برای همیشه از رود بشار پر کشیدند و رفتند چرا که آلودگی مجالی برای زندگی آن‌ها نگذاشت.

آزادی رود بشار برنج‌کاری را جانی دوباره بخشید

خداداد امینی پیرمردی که در غروب دل‌انگیز رود بشار سوار بر الاغ خود از کنار مزرعه برنج عزم روستای لما را کرده بود از تیررس گزارش ما در امان نماند و آزادی رود بشار را فصلی تازه در کشاورزی و به خصوص برنج‌کاری منطقه دانست.

امینی که به اصرار ما از الاغ خود پیاده نشد و پاسخگوی سؤالات بود، ادامه داد: در گذشته و تا پیش از آزادسازی رود بشار نمی‌توانستیم قدم در رودخانه بگذاریم ولی اکنون با شفافیت و زلالی که آب رودخانه پیدا کرده کشاورزی و البته برنج‌کاری جان دوباره‌ای گرفته است.

فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=55256
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهروند گفت:

    جهنم بي غيراز بيكاري ده تا كارگرشن و ماسه گروني مصالح ساختماني و فشار برمردم بستن معبر مهندسي وزيباي ميدان معلم و امام حسين خدمت ماندگارماندگار ماندگار

  2. دوست گفت:

    .كارخونه رو تعطيل ايكنن بعدش ايگن دست سياسي من اي قضييه دخييله . ايسو  كه ايطوري وابييه هم اون رسانه ي محلي كه دنبال سوژه ايگرده و  استاندار محترم بگو تا بيمارستان امام سجاد كه بالاي رودخانه بشاره سريع درشه پلم كنه و بيمارستان صحرايي من دلي بجك افتتاح بكنه 

  3. ناشناس گفت:

    درودبر کسانی که برای حفظ محیط زیست کاری انجام می دهند

  4. شوگر گفت:

    هابله ها جون بوش ماسه قیمتش ده برابر وابی در عوض بشار منطقه زیبا وسرسبز دلی بجک سپیدار نابود وابی

  5. ناشناس گفت:

    متأسفانه این طرح موقت بوده وبا رفتن صابری دوباره اوضاع به همان منوال خواهدبرگشت زیرا کار اساسی شکل نگرفته وکارخانه های تولیدی شن وماسه جابجا یا برچیده نشدندوموقتاًتعطیل یا راکدند

دیدگاه شما