شنبه 8 تیر 1392 - 20:53

کمبود آب شرب در پر آب ترین استان کشور + تصاویر

هدر روی آب در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد داد مسئولین را هم در آورده و به گفته مدیرعامل آبفار استان نیمی از آب شرب در روستاهای استان هدر می رود.

اگرچه کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت، 10درصد آب کشور را داراست و دو هزار چشمه دائمی و فصلی و چهار رود خروشان و پرآب دارد اما این باعث نمی شود که نگرانیها ازمصرف بی رویه آب در پر آب ترین استان کشور وجود نداشته باشد.

وجود دو اقلیم متفاوت سردسیر و گرمسیر باعث شده بخش سردسیری این استان از آب آشامیدنی و کشاورزی برخوردار باشد و برعکس برخی مناطق بخش گرمسیری به خصوص در فصل تابستان با بحران آب مواجه شوند. گرچه مشکل کمبود آب شرب روستاهای مناطق سردسیری را هم تهدید می کند.

با این حال امسال نسبت به سال زراعی گذشته میزان بارش در مناطق مختلف استان رشد چشمگیر داشته و این رشد در مناطق گرمسیری گچساران و بهمئی بسیار زیاد بوده اما به نظر می رسد زمین به دلیل خشکسالیهای سالهای اخیر هنوز خود تشنه است و چشمه هایش در برخی مناطق نجوشیده اند.

علاوه بر روستاها، برخی شهرها و بخش ها هم در تابستان با مشکل کمبود آب شرب مواجه می شوند و این در حالیست که از 42 میلیون متر مکعب آب  استحصال شده در استان تنها 28 میلیون متر مکعب آن مصرف می شود و بقیه به هدر می رود.

اما به نظر می رسد مسئله هدرروی آب در روستاها جدی تر باشد به طوری که مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی از این مسئله مستاصل شده و این معضل را یک درد بزرگ می داند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان میزان هدرروی آب در روستاهای این استان را نگران کننده عنوان کرد و گفت: نیمی از آب شرب در روستاهای استان هدر می رود.

سجاد رستگار افزود: هم اکنون میزان هدرروی آب در روستاهای استان بالای 50 درصد است و این در حالیست که این میزان در کشورهای توسعه یافته چهار تا پنج درصد است.

وی 90درصد مشکلات هدروری آب را ناشی از انشعابات غیر مجاز دانست و بیان کرد: پنج هزار انشعاب غیر مجاز آب در سال گذشته در روستاهای استان شناسایی شد.

وی از روند برخورد با متخلفین گلایه کرد و اظهار داشت: گاهی پروسه محکوم کردن متخلف تا شش سال هم به طول می انجامد و هزینه های زیادی هم برای شرکت در بر دارد.

هزینه 6میلیارد تومانی برای تامین آب روستاها درسال

رستگار اظهار داشت: در سال گذشته تنها 9میلیون متر مکعب آب فروختیم و این در حالی است که 14میلیون متر مکعب آب تولید کردیم.

وی تصریح کرد: این شرکت سالانه شش میلیارد تومان هزینه می کند تا 14میلیون مترمکعب آب تولید کند و بدون در نظر گرفتن هزینه های سرمایه گذاری، این شرکت برای تولید یک متر مکعب آب بیش از 700تومان هزینه می کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بیان داشت: فروش ما تنها 17درصد است و براین اساس 80درصد هزینه های تولید آب را دولت پرداخت می کند.

وی عنوان کرد: اگر همه دستگاهها همکاری کنند و جلوی هدرروی آب گرفته شود، با سه میلیارد تومان می شود میزان کنونی آب تولیدی را تامین کرد.

برخی روستائیان آب بها پرداخت نمی کنند

اما به گفته کارشناسان یکی از علل مصرف بی رویه آب در روستاها این است که آنها طی سالیان گذشته آب بها پرداخت نمی کردند و بر این اساس نگرانی بابت هزینه آب مصرفی ندارند.

با این حال مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی عدم کنتور گذاری را یکی دیگر از مشکلات پیش روی این شرکت دانست و گفت: هم اکنون برخی روستاها اجازه کنتور گذاری به مامورین این شرکت نمی دهند.

اما اگرچه طی چند سال گذشته برخی روستاییان نیز صاحب کنتور شده اند و کم کم آب بها می پردازند اما هنوز فرهنگ پرداخت هزینه برای آب نهادینه نشده و شاید همین باعث افزایش شبکه غیر مجاز آب در روستاها شده است.

 شاید در این خصوص خود مسئولین آبفار استان نیز مقصر باشند. آنان سال گذشته اعلام کردند که “آب هیچ مشترک روستایی در این استان به دلیل بی پولی و ضعف بنیه مالی قطع نمی شود و درصورت قطع آب مشترکان روستایی از سوی ماموران این شرکت، با آن مامور برخورد قانونی می شود” و این شاید چراغ سبزی بود که هر کس هرچقدر دوست دارد مصرف کند.

با این حال مدیر آب و فاضلاب روستایی استان در این خصوص می گوید: منظور ما مددجویان روستائی بود که به دلیلی مشکلات مالی توان پرداخت آب بها را نداشتند.

وی افزود: این مسئله مشروط به نداشتن انشعاب غیر مجاز بوده که در روستاهای ما بسیار زیاد است و هم اکنون هم اگر روستائیان انشعابات غیر مجاز خود را قطع کنند، آب آنها قطع نمی شود.

رستگار همچنین در خصوص قطع آب متخلفین بیان داشت: قطع آب مانند قطع تلفن و یا گاز نیست و قطع کردن آب بسیار هزینه بر است.

290روستای استان فاقد آب شرب سالم هستند

اما در حالی شاهد هدروی آب شرب در روستاهای استان هستیم که به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی از یک هزار و 1676روستای دارای سکنه در این استان، 290روستا فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.

رستگار بیان کرد: روستاهای فاقد آب آشامیدنی این استان در سخت گذرترین نقاط استان هستند و آبرسانی به آنها به سختی امکان پذیر است.

در حالیکه بخشی از روستاهای این استان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند، برخی دیگر از روستاها در فصل تابستان از آب شرب در مصارف دیگری از جمله کشاورزی استفاده می کنند.

رستگار این مسئله را دردآور می داند و می گوید: موارد این چنینی زیادی وجود دارد اما ما نمی توانیم بالای سرهر خانواری یک نفر بگذاریم تا از آب برای کشاورزی و باغداری استفاده نکنند.

وی عنوان کرد: بسیاری از روستاهایی که اکنون با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند ناشی از وجود انشعابات غیر مجاز و استفاده از آب شرب برای کشاورزی است.

شش میلیارد مترمکعب آب بدون استفاده از استان خارج می شود

اگرچه هدرروی آب در این استان به اسراف برخی از شهرنشینان و یا روستانشینان خلاصه نمی شود و بر اثر فرسودگی شبکه انتقال آب40 درصد از آب شرب در استان به هدر می رود.

همچنین به گفته کارشناسان از هشت میلیارد و 500 میلون مترمکعب آب های شیرین سطحی در استان سالانه شش میلیارد متر مکعب بدون استفاده از استان خارج می شود تا یا مورد استفاده دیگر استانها قرار گیرد و یا به خلیج فارس بریزد.

اگرچه مسئولان طی سالهای اخیر وعده های زیادی در خصوص بهره وری از آبهای استان با احداث 22 سد کوچک و بزرگ داده اند اما روند کند احداث مهمترین این سدها یعنی سد “چم شیر” و “تنگ سرخ” به علت کمبود اعتبار، نشان می دهد که امید به تحقق وعده های مسئولین به این زودیها، انتظار بیهوده ای است.

به نظر می رسد در سالهایی که سدهای در دست احداث و مطالعه در این استان روند روبه رشدی ندارند و همگی با کمبود اعتبار مواجه اند، تنها راه برای سپری کردن این ماههای گرم بدون بی آبی، صرفه جویی است.

………………….

شریف اسلامی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=53375
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ضربعلی گفت:

    مدیرانی که کم کم زوارشون در میره و تیکیه بر اریکه قدرت را برای آینده از دست رفته می بینند ، خبری می شوند . چطور در طول مسئولیتت این مشکلات نبود و همه چیز بکام مردم بود یه دفعه سر باز کرد و این همه مشکل تحویل مسئولین بعدی میخواهید دهید .

دیدگاه شما