چهارشنبه 10 خرداد 1391 - 23:00

یاسوج شده سنگال / روایتی از عزل کردن های احمدی نژاد

بویرنیوز: کارشناسان معتقدند که عزل و نصب‌های ناگهانی مدیران در دولت‌ احمدی‌نژاد به یک رویه تبدیل شده است، به گونه‌ای که ناگهان یک مدیر ارشد دولتی برکنار می‌شود، بدون اینکه خودش بداند.

پس از برکناری ناگهانی متکی و رحماندوست، این بار رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی خبر برکناری خود را از زبان یک خبرنگار در نشست خبری شنید.

به گزارش بویرنیوز به نقل از آنا، ۲۲ آذر ماه سال 1389 علی‌اکبر صالحی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی کشورمان از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد.

همزمان با این انتصاب، منوچهر متکی به عنوان وزیر امور خارجه به منظور ابلاغ پیام احمدی‌نژاد به رئیس جمهور سنگال، در این کشور به سر می برد.

منوچهر متکی به گفته خودش در حین مذاکره با مقامات ارشد سنگال بود که ناگهان از سوی طرف سنگالی خبر انتصاب صالحی به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه ایران و عزل خودش را متوجه می‌شود.

متکی در تشریح نحوه برکناری خود پس از ورود به تهران گفته بود که وقتی بنده از وزارت امور خارجه برکنار شدم، مقامات سنگالی جلسه با بنده را نیمه‌تمام گذاشته و مرا با ماشین غیر دیپلماتیک راهی سفارتخانه کردند.

در آن مقطع، ضعف دستگاه دیپلماسی کشور، بی‌نتیجه بودن رایزنی‌های متکی به‌خصوص در پرونده هسته‌ای و سرگردانی دیپلمات‌های ایران در تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه، از مهمترین دلایل تصمیم رئیس‌جمهوری برای تعیین نماینده ویژه برای برخی مناطق جهان اعلام شد.

منوچهر متکی در شهریور سال ۸۹ و پس از انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در امور سیاست خارجی، از مسئولان خواسته بود که تا «با ناپخته سخن گفتن»، هزینه کشور در سیاست خارجی را بالا نبرند.

روزنامه گاردین چاپ انگلیس درباره نوع برکناری متکی از وزارت امور خارجه می‌نویسد، “منوچهر متکی به عنوان وزیر خارجه به تحقیرآمیزترین شیوه برکنار شد؛ رفتن او از وزارت خارجه هنگامی اعلام شد که متکی در ماموریت خارجی به سر می‌برد، مانند کودتایی کلاسیک، او در سنگال متوجه ماجرا شد؛ این احتمالا انتقام احمدی‌نژاد از سماجت متکی بود.”

یک سال بعد و دقیقاً در یازدهم دی‌ماه سال 89 این بار احمدی‌نژاد یکی از مشاوران خود را به همین شکل عزل کرد.

مجتبی رحماندوست مشاور امور ایثارگران رئیس جمهور با اشاره به عزل خود می‌گوید،”روز یازدهم دی ماه سال 89 در سفر استانی کهکیلویه و بویر احمد بودم، یکی از اعضای دفترم با بنده تماس گرفت و گفت که خبر را شنیده‌ای؟ گفتم که کدام خبر؟ گفت، حکمت لغو شده است.”

آقای رحماندوست اشاره‌ای هم به نحوه عزل خودش با متکی می‌کند و می‌گوید،” بعدها که آقای متکی را در یک جلسه دیدم به وی گفتم یاسوج شده سنگال.”

احمدی‌نژاد 6 ماه بعد در تیرماه سال 90 برای رحیم قربانی، حکم ریاست بر هیئت عامل صندوق توسعه ملی می‌زند.

16 ماه بعد از عزل ناگهانی رحماندوست و در هشتم خردادماه سال جاری پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری خبر عزل قربانی را منتشر می‌کند و از امضای حکم رئیس جدید این صندوق توسط رئیس جمهور خبر می‌دهد.

رحیم قربانی روز عزل خود از ریاست صندوق توسعه ملی در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا “فرزین” به عنوان مدیرعامل جدید صندوق توسعه ملی برگزیده شده است یا نه، می‌گوید که ” روز پنج شنبه من به جلسه هیئت امنای صندوق توسعه ملی که بالاترین رکن این صندوق است، دعوت نشده‌ام و خبری از مفاد جلسه هیئت امنا ندارم.”

هیئت عامل صندوق توسعه ملی متشکل از 6 عضو کابیه، و 4 نماینده از قوای مقننه و قضائیه و تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی است؛ رئیس جمهور رئیس هیئت امنا است و مسئولیت انتخاب رئیس هیئت عامل را برعهده دارد.

کارشناسان معتقدند که عزل و نصب‌های ناگهانی مدیران در دولت‌ احمدی‌نژاد به یک رویه تبدیل شده است، به گونه‌ای که ناگهان یک مدیر ارشد دولتی برکنار می‌شود، بدون اینکه خودش بداند.

کارشناسان این نوع عزل و نصب‌ها در دولت را به کنایه “سنگالیزاسیون” می‌نامند، امری که از عزل منوچهر متکی در حین مذاکره با مقامات سنگال، نشأت می‌گیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=4940
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما