چهارشنبه 10 خرداد 1391 - 1:14

اثری از خرس سیاه و کبک کوه نیر نیست

بویرنیوز: رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه با هشدار خطر انقراض کامل حیات وحش کوه نیر گفت: تنها راه محافظت و جلوگیری از انقراض حیات وحش کوه نیر تبدیل این کوه به منطقه حفاظت شده است.

خبرگزاری فارس: حیات وحش "کوه نیر" در خطر انقراض کامل قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، کوه نیر با وسعتی افزون بر 70 هزار هکتار و میانگین ارتفاع 3400 متر و طول 45 کیلومتر در 30 کیلومتری شمال شرق دهدشت واقع شده است.

این کوه از نظر موقعیت جغرافیایی بین سه شهرستان کهگیلویه، چرام و بویراحمد قرار گرفته و در برخی منابع و نقشه‌ها با نام کوه نیل و کوه نور نیز معرفی شده است.

در دامنه شرقی این کوه باصلابت مناطق جویخانه، رودخانه سادات و دولاب واقع شده‌اند و در دامنه‌های غربی آن مناطق آب حیات، سرفاریاب، زیلایی، بید انجیر و اندرون قرار گرفته‌اند.

تنوع آب هوایی و قرار گرفتن بین دو اقلیم سردسیری و گرمسیری سبب ایجاد پوشش گیاهی و جانوری متنوع در این کوه شده است به علاوه وجود صخره‌های عظیم و صعب‌العبور و چشمه‌های خنک دامنه این کوه آن را به یک زیست‌بوم مناسب برای زندگی گونه‌های جانوری از جمله خرس سیاه، کل و بز، گرگ، پلنگ، کفتار و ده‌ها گونه جانوری دیگر تبدیل کرده است.

ولی صد حیف که غفلت‌ها و البته بی‌مبالاتی بعضی شکارچیان موجب شد که نسل گونه‌هایی همچون کل و بز و پلنگ در این کوه به کلی از بین رود و نسل گونه‌هایی همچون خرس سیاه نیز که همواره یکی از نمادهای کوه نیر بود به صورت جدی در خطر انقراض قرار گرفته که اگر مسئولین محیط زیست چاره‌ای در این زمینه نیاندیشند خرس سیاه نیز سرنوشتی همچون کل و بز و پلنگ کوه نیر را پیش روی خود خواهد دید و به افسانه‌ها خواهد پیوست.

* تفنگ به دستان کوه نیر دغدغه‌ای برای شکار ندارند

ادریس پوش از طبیعت‌دوستان ساکن سرفاریاب در این زمینه اظهار داشت: متاسفانه در صعودها و گردش‌هایی که در کوه نیر داریم چیزی که بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند وجود شکارچیان متعددی است که بدون هیچ دغدغه‌ای به شکار می‌پردازند.

این جوان سرفاریابی با بیان اینکه کاهش جمعیت وحوش این کوه از جمله کبک و خرس سیاه به وضوح قابل مشاهده است، اضافه کرد: به جرات می‌توانم بگویم که سالانه حدود 10 قلاده خرس در این کوه شکار می‌شود.

* اثری از خرس سیاه و کبک کوه نیر نیست

این جوان کوهنورد علت اصلی کاهش جمعیت جانورانی چون خرس سیاه و کبک کوه نیر را شکار بی‌رویه به خصوص در فصل زاد و ولد این جانوران عنوان کرد.

یکی از شکارچیان محلی ساکن سرفاریاب نیز با اذعان به این مطلب که در سال‌های نه چندان دور این کوه جایگاه اصلی خرس سیاه و کبک بود، اضافه کرد: امروزه به علت شکار بی‌رویه این جانوران به ندرت یافت می‌شوند و باید چند روز کوهپیمایی در مناطق مختلف کوه نیر انجام شود و حیله‌های مختلف شکار صورت گیرد تا شاید این جانوران مشاهده شوند.

* اگر کوه نیر حفاظت شود لزومی ندارد که شکار در آن صورت گیرد

این شکارچی در پاسخ به این سؤال که اگر این کوه تحت حمایت قرار گیرد و به منطقه حفاظت شده تبدیل شود آیا باز هم به شکار می‌پردازید، عنوان کرد: مطمئن باشید نه تنها من بلکه با شناختی که از اهالی و شکارچیان این منطقه دارم حتی فکر شکار در منطقه حفاظت شده را در سر نخواهیم پروراند، چراکه می‌دانیم به دردسر و هزینه‌ای که باید برای آن بپردازیم، نمی‌ارزد.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه نیز در این باره اظهار داشت: متاسفانه از یک جهت فرهنگ غلطی در جامعه ما در مورد شکار حیوانات وجود دارد و از جهت دیگر شکارچیان فصل مجاز شکار را رعایت نمی‌کنند و اکثر شکار این شکارچیان در فصل زاد و ولد و تخم‌گذاری وحوش انجام می‌گیرد که این خود خطر انقراض وحوش را بیشتر می‌کند.

* حفاظت از کوه نیر با این امکانات و نیرو محال است

علی‌پور تصریح کرد: اداره محیط زیست کهگیلویه در راستای فرهنگ‌سازی و برای آشنا کردن افراد محلی و شکارچیان معروف منطقه به اهمیت حفظ حیات وحش اقدام به برگزاری جلسات توجهیی متعددی کرده است.

علی‌پور با اشاره به اینکه نرم استاندارد جهانی برای مناطق حفاظت شده به ازای هر 1500 هکتار یک نفر است، ولی در کشور ما به ازای هر 20 هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد که این خود حاکی از کمبود شدید محیط‌بان در مناطق حفاظت شده ماست.

وی افزود: محافظت دائم از مناطقی مانند کوه نیر به دلیل کمبود نیرو و امکانات عملا برای این اداره غیر ممکن است.

وی افزود: البته ما در زمینه تبدیل چند منطقه از جمله کوه نیر با سازمان مرکزی محیط زیست مکاتبات و رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم که در صورت تایید از جانب شورای عالی محیط زیست کشور در آینده‌ای نه چندان دور کوه نیر به منطقه حفاظت شده تبدیل خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه تاکید کرد: تنها راه محافظت و جلوگیری از انقراض حیات وحش کوه نیر تبدیل این کوه به منطقه حفاظت شده است.

حال کوه نیر و حیات وحش در خطر انقراض آن منتظر همت مسئولان هستند تا پیش از آن که کار از کار بگذرد و جایی برای جبران باقی نماند در اقدامی عاجل فکری برای آن کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=4912
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما