سه شنبه 9 خرداد 1391 - 0:06

اولین پیروزی زارعی در مجلس

سایت خبری تحلیلی بویرنیوز: با شروع به کار مجلس و با توجه به جو روانی حاکم بر سیاست انتظار می رفت تا نمایندگان جدید استان چندان به چشم نیایند، اما این موضوع با توجه به تخریب های فراوان علیه زارعی باعث گشت تا نوک اشاره همه به سمت ایشان باشد.

با شروع مجلس و پیروز شدن لاریجانی که از حمایت غلام محمد زارعی برخوردار بود اولین برگ برنده ایشان ظاهر گشت، حتما همه مستحضر هستید که ستار هدایت خواه منتقد سرسخت لاریجانی بود و این دشمنی وی برای مردم ما نیز گران تمام شد.

در همین حال خبری بر روی پایگاه خبری مجلس قرار گفت که بدون شک جایگاه و تراز زارع را به خوبی نشان داد.

این در حالی است که جایگاه زارع در شعبات قابل قیاس با دو همکار هم استانی خود نیست

در اجرای مواد ۲۶ ، ۳۰ و ۳۱ آیین نامه داخلی گزارش شعب ۱۵ گانه در زمینه انتخاب هیات رئیسه شعبات اعضای کمیسیون تحقیق و یک عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی در صحن علنی مجلس قرائت شد.

براساس این گزارش در شعبه دوم؛ علیرضا منادی با ۱۱ رای به عنوان رئیس شعبه، غلام محمد زارعی با ۱۰ رای نایب رئیس اول، محمد اسماعیل‌نیا با ۷ رای نایب رئیس دوم، لاله افتخاری با ۱۲ رای به عنوان سخنگو و مفید کیایی نژاد و شهروز افخمی با ۱۹ رای به ترتیب دبیران اول و دوم هیات رئیسه شعبه دوم شدند.

همچنین در شعبه هفت؛ کاظم جلالی با ۱۰ رای به عنوان رئیس شعبه، جبار کوچکی‌نژاد با ۱۷ رای به عنوان نایب رئیس اول، سیدعلی محمد بزرگواری با ۱۷ رای به عنوان نایب رئیس دوم، علیرضا سلیمی با ۷ رای به عنوان سخنگو و محمدعلی پورمختار و حجت‌الله فدایی به ترتیب با ۱۸ و ۱۶ رای به عنوان دبیران اول و دوم شعبه ۷ انتخاب شدند.

براساس آنچه در این گزارش خبرگزاری رسمی مجلس آمده است اسمی از “غلامرضا تاجگردون”در هیچکدام از این شعب 15 گانه مجلس دیده نمی شود که نشان می دهد ایشان نتوانسته است رای لازم را برای حضور در هیات رئیسه یکی از شعب اخذ نماید.

15 شعبه که هر کدام با توجه به تعداد نمایندگان مجلس نهم حدود 19 عضو خواهند داشت، تشکیل می‌شوند و نمایندگان منتخب مردم بر اساس قرعه‌کشی در شعب شماره 1 تا 15 عضو می‌شوند و کار رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان را آغاز می‌کنند، پرونده نمایندگان منتخب ملت نیز بر حسب قرعه‌کشی بین این 15 شعبه تقسیم می‌شود.

یکی دیگر از وظایف شعب 15 گانه، انتخاب یک نفر از هر شعبه برای عضویت در کمیسیون آیین‌نامه و یک نفر برای عضویت در کمیسیون تحقیق است، هم کمیسیون آیین‌نامه و هم کمیسیون تحقیق، رئیس و دو نایب رئیس، دو دبیر و یک سخنگو خواهند داشت که با آرای اکثریت نسبی اعضای کمیسیون‌ها برگزیده می‌شوند.

یکی دیگر از وظایف شعب 15 گانه، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس است؛ اینکه هر نماینده‌ای در کدام کمیسیون عضویت یابد، شعب 15 گانه هستند که تصمیم می‌گیرند هر نماینده با توجه به میزان تخصص و تجربه‌اش در کدام کمیسیون عضویت یابد.

تعیین اعضای کمیسیون‌های 13 گانه مجلس یکی دیگر از کارهای شعب 15 گانه است. پس از تأیید اعتبارنامه نمایندگان توسط شعب 15 گانه، اگر به اعتبارنامه نماینده‌ای اعتراض وجود داشته باشد، این موضوع به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود، اما اگر شعب اعتبارنامه نماینده‌ای را تأیید کنند، موضوع به صحن علنی می‌رود.

کمیسیون تحقیق 15 عضو دارد که هیئت رئیسه آن یعنی رئیس، دو نایب رئیس ، دو دبیر و سخنگو توسط اعضای کمیسیون تحقیق انتخاب می‌شوند. احتمالا از روز چهارشنبه هفته آینده 10 خردادماه اعتبارنامه تعدادی از نمایندگان که به تأیید شعب 15 گانه رسیده، به صحن علنی ارجاع می‌شود؛ سخنگوی هر یک از شعب به ترتیب شماره از 1 تا 15 یکی یکی با حضور در جایگاه، گزارش خود را ارائه می‌دهند و پس از قرائت گزارش شعب، اگر به اعتبارنامه نماینده‌ای اعتراضی نباشد، تأیید تلقی می‌شود، ولی اگر اعتراضی وجود داشته باشد موضوع به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود تا مورد رسیدگی قرار گیرد اما معمولاً اعتبارنامه نمایندگانی که اعتراضی به آنان وجود ندارد به صحن علنی ارجاع می‌شود.

اهمیت این شعب 15 گانه چنان است که ساختار و زیر بنای کمیسیون ها و سایر امور مجلس را برای یک دوره چهارساله برنامه ریزی می کند که حضور نداشتن نماینده مردم باشت و گچساران در یکی از شعب حتما سبب دور ماندن ایشان از برنامه های در نظر گرفته شده و تاثیر گذاری او  در این برنامه ها برای مجلس نهم خواهد شد .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=4846
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فیروز ازادکیش نماینده بیمه دانا گفت:

    باسلام نبایداجازه دهیم به نماینده ای که بااوردن رای بی نظیرقلب دشمنان راشکست دادوروحی تازه به رهبرانقلاب بخشیدتوهین شود

دیدگاه شما