دوشنبه 8 خرداد 1391 - 14:33

اعلام آخرين وضعيت پديده گرد و غبار در کشور

بویرنیوز: رييس سازمان هواشناسي كشور با اشاره به اينكه بارورسازي ابرها حداكثر تا 15 درصد در كاهش پديده گرد و خاك موثر است، آخرين وضعيت ورود گرد و خاك را تشريح كرد.

خبرگزاری ایسنا: رييس سازمان هواشناسي كشور با اشاره به اينكه بارورسازي ابرها حداكثر تا 15 درصد در كاهش پديده گرد و خاك موثر است، آخرين وضعيت ورود گرد و خاك را تشريح كرد.

بهرام صناعي  با اشاره به اينكه بررسي تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد كه ديد افقي در كشور طي پنج سال گذشته كاهش يافته است و 20 استان گرفتار اين پديده‌اند گفت: شش كانون عمده گرد و غبار در مناطق غربي و كشورهاي عراق، سوريه و عربستان وجود دارد كه چهار كانون آنها در عراق موجود بوده و بيشترين گرد و خاك نيز از اين كانون‌ها وارد كشور مي‌شود.

وي به نتايج جديدترين بررسي‌ها در خصوص پديده گرد و خاك اشاره كرد و افزود: بررسي‌هاي انجام شده طي ده سال گذشته نشان مي‌دهد در استان‌هاي هرمزگان، خوزستان، آذربايجان‌هاي شرقي و غربي، يزد، كهگيلويه و بويراحمد، لرستان، كرمانشاه، ايلام، مركزي و گيلان با افزايش تعداد روزهايي كه ديد به زير دو كيلومتر رسيده است، مواجه شده‌ايم.

رييس سازمان هواشناسي كشور به مطالعه ديگري در خصوص پديده گرد و خاك اشاره كرد و گفت: طي ده سال گذشته در استان‌هاي كرمانشاه، ايلام، لرستان، فارس، هرمزگان و يزد تعداد روزهايي كه گرد و خاك در آنها ثبت شده است، 40 درصد افزايش يافته و از سوي ديگر در استانهاي آذربايجان غربي، كردستان، همدان، مركزي، كهگيلويه و بويراحمد و فارس غلظت گرد و غبار 30 درصد افزايش داشته است.

وي با تاكيد بر اينكه چهار استان كشور طي ده سال گذشته بين 120 تا 140 روز با پديده گرد و خاك روبرو بوده‌اند افزود: در منطقه زابل در استان سيستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان طي 10 سال گذشته بين 120 تا 140 روز پديده گرد و خاك را داشته‌ايم.

رييس سازمان هواشناسي كشور به وضعيت تهران اشاره كرد و به ايسنا گفت: در تهران تعداد روزهايي كه با مشكل گرد و خاك مواجهيم، كمتر از 10 روز در سال به طور ميانگين طي 10 سال گذشته بوده است لذا وضعيت تهران در اين زمينه در مقايسه با ساير استانهاي كشور بحراني نيست.

بارورسازي ابرها راهكار موثري براي مقابله با پديده گرد و خاك نيست

وي در خصوص بارورسازي ابرها و تاثير آن بر پديده گرد و خاك افزود: بارورسازي ابرها راهكار موثري براي مقابله با پديده گرد و خاك نيست و آنقدرها بر روي پديده گرد و خاك تاثير ندارد از سوي ديگر حداكثر تاثير اين پديده بين 10 تا 15 درصد است.

رييس سازمان هواشناسي كشور با اشاره به اينكه سازمان هواشناسي جهاني اعلام كرده است بارور سازي ابرها در نقاطي كه ميزان بارش سالانه در آنها زير 250 ميليمتر است جواب نمي‌دهد به ايسنا گفت: بر اين اساس بارورسازي ابرها در استانهايي مانند سمنان، يزد، اصفهان، خراسان رضوي، قم، سيستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان و … امكان اجرا ندارد.

وي با تاكيد بر اينكه بارورسازي ابرها تكنولوژي است كه از روسيه گرفته شده است گفت: اگر واقعا بارورسازي ابرها پاسخگو بود چرا روسيه در آتش سوزي وسيع سه سال قبل خود كه چندين ماه جنگل‌هاي آن در آتش مي‌سوخت از اين تكنولوژي استفاده نكرد؟

رييس سازمان هواشناسي كشور يكي از علل عمده پديده گرد و خاك منطقه را مهار آبهاي مرزي عنوان كرد و گفت: اين امر كه توسط تركيه طي سالهاي گذشته با احداث سدهاي متعدد صورت گرفته، موجب شده اكثر نخلستان‌هاي عراق خشك شود.

وي با اشاره به اينكه هورها به عنوان فيلتر هوا عمل مي كردند تاكيد كرد: متاسفانه در زمان رژيم صدام اين هورها خشك و آبهاي آنها توسط كانال‌هايي به بخشهاي ديگر منتقل شد كه همين امر موجب نابودي هورها از جمله هورالعظيم شد.

رييس سازمان هواشناسي كشور تاكيد كرد: پديده خشكسالي، هجوم كشورهاي غربي و تاثير آن بر كشاورزي عراق، تغيير مسير رودخانه‌ها و خشك شدن هورها از جمله علل اصلي پديده گرد و خاك در منطقه است.

وي با تاكيد بر اينكه هيچ راهكار فيزيكي براي مقابله با پديده گرد و خاك وجود ندارد، گفت: بايد در مناطقي كه منشا گرد و خاك در آنهاست اقدام اساسي صورت گيرد تا از اين مناطق شاهد ورود گرد و خاك به كشور نباشيم. از سوي ديگر مالچ پاشي هم تنها سه سال ماندگاري دارد لذا سرمايه گذاري عظيم براي اين مساله نياز است.

رييس سازمان هواشناسي كشور با تاكيد بر اينكه كشور تركيه نيز بايد بخشي از خسارت‌هاي وارد شده در اين زمينه را بپذيرد، گفت: قطعا كشور عراق به تنهايي نمي‌تواند اين مشكل را حل كند و اگر همه هماهنگي‌ها صورت گيرد، حل مشكل گرد و خاك حداقل ده سال زمان نياز دارد. لذا بايد هرچه سريعتر مسئولان ذيربط در اين زمينه وارد عمل شده و همكاري‌هاي منطقه‌اي را براي مقابله با اين پديده گسترش دهند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=4844
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما