چهارشنبه 3 خرداد 1391 - 13:24

آلودگی هوای استان در وضعیت بحران+ تصاویر

بویرنیوز: میزان آلودگی هوا در کهگیلویه و بویراحمد به 20 برابر حدمجاز و وضعیت بحرانی رسید با این حال نه مدرسه ای تعطیل شد، نه پیام هشداری داده شد و نه کسی در خانه مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چه میهمانان پردردسری هستند این ریزگردهای عربی که به دستشان هوا را چرک می کنند و ریه های این مردم را آلوده.

قصه تکراری روزهای بدون آفتاب و آبی آسمان نیازی به گفتن ندارد چرا که همه شنیده ایم و دیده ایم.

این روزها ریزگردهای عربی ولمان نمی کنند و زاگرس همیشه سبز در پشت ابری عظیم از این گرد وخاکها چهره بیماری به خود گرفته است.

رنگهای بابونه و ریواس و چویل و بلوط به خاکستری می گراید و هیچکس نیز حالشان را نمی پرسد.

زاگرس نمی تواند نفس بکشد و ما هم دست روی دست گذاشته ایم و شاهد مرگ تدریجی ساکنانش هستیم.

امروز هیچ پیام هشداری از سوی متولیان سلامت اعلام نشد، هیچ مدرسه ای و دانشگاهی تعطیل نشد و جمعیت خیابانها کمتر از دیروز نیست.

تنها هواپیمای تهران به یاسوج بود که ترجیح داد در این افق دید بسیار کم که به کمتر از یک کیلومتر هم نمی رسد، از تهران بلند نشود و  تن خود را به تن ریزگردها نزند.

آلودگی هوا در گچساران به 25 برابر استاندارد رسید

به گفته معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین میزان آلودگی در استان از یک نیمه شب تا هشت صبح امروز به دو هزار و 100 میکرو گرم بر متر مربع رسید.

اسلام جهانبخش افزود: بیشترین آلودگی در شهر یاسوج در ساعت سه نیمه شب بود که به حدود سه هزار میکرو گرم رسید.

وی عنوان کرد: این میزان آلودگی حالت بسیار مضر است و کودکان و افراد سالمند نباید از خانه خارج شوند.

جهانبخش اظهار داشت: میزان آلودگی در شهر گچساران هم اکنون به سه هزار و 700 میکرو گرم یعنی 25 برابر حد مجاز رسیده است.

وی اظهار داشت: بیشترین میزان آلودگی در یاسوج هم 20 برابر حد مجاز بوده است.

خبری از تشکیل شورای سلامت نیست

این آمار تنها مربوط به دو شهر یاسوج و گچساران است که دارای دستگاه سنجش آلودگی هستند. 13 شهر دیگر استان دستگاه سنجش آلودگی ندارند و ازمیزان آلودگی هوای آنها خبری در دست نیست.

با این حال هنوز از تشکیل شورای سلامت استان و صدور پیام یا مصوبه ای خبری نیست و در این هوای آلوده مدارس باز است.

دبیر شورای اطلاع رسانی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنوز هیچ پیامی از سوی شورای سلامت استان برای تعطیلی مدارس داده نشده است.

حمد الله خواهش نیک در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مدارس هم اکنون روزهای امتحانات را سپری می کنند اما در صورت اعلام مسئولین مربوطه، مدارس تعطیل می شوند.

اما مسئولان کشور برای حل این مشکل چه اقدامی کرده اند، آیا زمان آن نرسیده است که مسئولان با نگاه جدی تری به مسئله سلامت مردم بنگرند.

گناه کودکان ما چیست که باید به جای هوای معطر بهار و اکسیژن سرشار طبیعت، گرد و خاک دیارهای عربی را تنفس کنند و سالخوردگانی که به جای اکسیژن خالص جنگلهای زاگرس، ریزگردها را به ریه های فرتوت خود بفرستند.

با اقدامی هر چند کوچک می توان دوباره آبی آسمان را به زاگرس نشینان هدیه کرد و زنگار گرد و غبار های عربی را از چهره جنوبی ها زدود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=4721
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما